Seuraamukset, kurinpito- ja turvaamistoimenpiteet

Lapsen tai nuoren käyttäytyessä haastavasti, uhkaavasti tai väkivaltaisesti, on tärkeää tilanteen rauhoituttua käsitellä tapahtunut oppijan kanssa ikä- ja kehitystasoisesti sekä noudattaa muissa toimenpiteissä työnantajan ja opetuksenjärjestäjän laatimia ohjeistuksia. Jokaisella opetusalan työnantajalla pitää olla suunnitelma ja menettelyohjeet erilaisissa tilanteissa toimimiseen. Tässä osiossa kerrataan lyhyesti aikaisemmissa kurssiosissa käsitellyt seuraamukset sekä esitellään perusopetuslain mukaiset kurinpito- ja turvaamistoimet. 

Lapsi koulun pihalla.

Haastavissa tilanteissa toimimisessa tärkeintä on tilanteiden johdonmukainen ja turvallisuutta lisäävä hoitaminen sekä niiden käsittely asianosaisten kanssa tilanteen rauhoituttua, kun se tunteita nostattamatta on mahdollista. Akuutissa tilanteessa saatetaan tarvita erilaisia turvaamistoimenpiteitä ja toisinaan haastavat tilanteet ovat sellaisia, että niiden jälkikäsittelyyn liittyy myös seuraamusten asettaminen tai perusopetuksen kurinpitotoimien käyttäminen. Kaikissa tilanteissa ensisijaisesti on huomioitava lapsen etu ja pedagogisia ratkaisuja kehittämällä sekä välittävää ilmapiiriä vahvistamalla voidaan ennakoiden vähentää tarvetta turvaamis- tai kurinpitotoimien käytölle.

Seuraamuksia on käsitelty tämän verkkokurssisarjan toisessa ja kolmannessa osassa. Kuten muistat tulee ei-toivotun käyttäytymisen seuraamusten olla välittömiä, kohtuullisia, ikään ja olosuhteisiin sopivia. Niiden tulee olla hienovaraisia ja lyhytkestoisia, eivätkä ne saa aiheuttaa fyysistä tai henkistä haittaa, esimerkiksi tuntua nöyryyttäviltä tai nolostuttavilta. Aikuisten tehtävänä on opastaa ja ohjata oppijoiden käyttäytymistä, antaa mahdollisuus toiminnan muuttamiseen ja osoittaa, että jos toiminta ei varoituksesta huolimatta muutu, on seuraamus lapsen tai nuoren itsensä tekemä valinta. Keskustellen lisätään oppijan ymmärrystä tilanteesta sekä oman toimintansa sopimattomuudesta. Seuraamusten tarkoituksena on toimia osana toimivan, uuden käyttäytymismallin opettamista. Kuten varmasti kurssilla aikaisemmin käsitellystä muistat, on uuden toimivan, niin sanotusti samaa tarkoitusta palvelevan, käyttäytymismallin opettaminen vanhan toimimattoman tilalle keskeinen osa myönteistä käyttäytymisen tukea ja toivotun käyttäytymisen opettamista.

Kun seuraamuksia tarvitsee käyttää, on aikuisten tärkeä hillitä omat kielteiset tunteensa ja olla ystävällisiä, kunnioittavia ja jämäköitä.  Kasvattajan tulee olla varma omasta toiminnastaan, erityisesti haastavissa tilanteissa, ja tämän tulee välittyä myös lapsille ja nuorille.

Seuraamuksen asettavan aikuisen on tärkeää säilyttää vastuu ja valta itsellään. Jos haastavassa tilanteessa käytetään toimintatapoja, joilla siirretään vastuu pois itseltään, kuten rehtorin kansliaan lähettäminen, menettää aikuinen omat mahdollisuutensa vaikuttaa tilanteeseen saaden lapsen tai nuoren ehkä ajattelemaan, ettei aikuinen itse koe pärjäävänsä tilanteessa.

Kun tilanne on paikanpäällä selvitetty, on tietenkin tärkeä informoida tapahtuneesta ja sen käsittelytavasta oppijan huoltajia ja muita tarvittavia tahoja. Joskus tämä voi tarkoittaa esimerkiksi vahingon korvaamiseen liittyen rehtorin tai apulaisrehtorin kanssa keskustelemista.

Kurinpito-  ja turvaamistoimet

Perusopetuksessa käytettäviä kurinpitotoimia ovat kasvatuskeskustelu, siivousvelvoite, oppilaan määrääminen poistumaan, oppilaan opetukseen osallistumisen epääminen, oppilaan määrääminen tekemään kotitehtäviään, jälki-istunto, kirjallinen varoitus sekä määräaikainen erottaminen. Turvaamistoimenpiteitä ovat esineiden tai aineiden haltuunotto ja tavaroiden tarkastaminen.

Perusopetuslain mukaiset turvaamis- ja kurinpitotoimet tulee tuntea ja niitä tulee käyttää suunnitelmallisesti ja harkiten. Vaikka turvaamis- ja kurinpitotoimet sisältävät mahdollisuuden oppilaan poistamiseen, opetuksen epäämiseen ja määräaikaisen erottamiseen, tulee näitä keinoja käyttää vasta viimesijaisina. Koulusta ulossulkeminen on lapselle ja nuorelle aina vahingollista. Se vaikuttaa tutkimusten mukaan negatiivisesti oppijan asenteisiin ja käsitykseen itsestään koululaisena ja sillä on havaittu olevan myös pitkäkestoisia kielteisiä vaikutuksia henkilön osallisuuteen yhteiskunnassa (esim. Pyne, 2018, Daniels yms., 2022).

Opetuksenjärjestäjä kirjaa kurinpito- ja turvaamistoimenpiteiden käyttämistä koskevat ohjeet osana opetussuunnitelmaa, johon kirjataan myös ne menettelytavat, joilla suunnitelman toteutumista ja toiminnan yhdenmukaisuutta seurataan sekä paikallisesti että valtakunnallisesti. Kurinpitokeinoja ja turvaamistoimenpiteitä perusopetuksessa säädellään useissa eri laissa ja asetuksissa. Seuraavassa esittelemme kurinpitotoimet ja turvaamistoimenpiteet lyhyesti. Tarkempaa tietoa asiasta ja siihen liittyvästä lainsäädännöstä voit lukea Opetushallituksen sivustolta. Opetusalan ammattijärjestön OAJ:n sivuilta voit lukea lisäksi opettajan oikeuksista ja velvollisuuksista kurinpitotilanteissa.

 


Halutessasi lue ja katso lisää:

Opetushallitus. Kurinpitoa koulussa – kysymyksiä ja vastauksia epäasialliseen käytökseen puuttumisesta. https://www.oph.fi/fi/uutiset/2019/kurinpitoa-koulussa-kysymyksia-ja-vastauksia-epaasialliseen-kaytokseen-puuttumisesta

Opetushallitus. Kurinpitokeinot ja turvaamistoimenpiteet perusopetuksessa. https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/kurinpitokeinot-ja-turvaamistoimenpiteet-perusopetuksessa

Opetus- ja kulttuuriministeriö. Kurinpitokeinojen ja lapsen edun ensisijaisuuden lainsäädäntömuutokset vuodelta 2022. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Kurinpitokeinot%20perusopetuksessa%20ja%20toisella%20asteella%20–webinaari%2026.4.2023_0.pdf

Opetusalan ammattijärjestö OAJ. Opettajan oikeudet ja velvollisuudet kurinpitotilanteissa. https://www.oaj.fi/tyoelamaopas/opettajan-vastuut-ja-velvollisuudet/opettajan-oikeudet-ja-velvollisuudet-kurinpitotilanteissa/

Kouluilta podcast. Seuraamuksen kaveriksi tuki. https://open.spotify.com/episode/3UQdI0EzPMxEpRcfZXADMQ?si=r0Yk3v0uRUW_V3Y0XI7m-g

Kouluilta podcast. Nuorisorikollisuuden syistä sanktioihin ja seuraamuksiin. https://open.spotify.com/episode/5RFAIm3sclQSJFqh6JBtIz

Lakiope. Lakitietoa opettajille oppilaille sekä oppilaiden huoltajille. https://www.youtube.com/@lakiope/shorts

Nuoliviiva.