Moduulin 5 johdanto, tavoitteet ja sisältö
Tämän moduulin suorittamiseen kuluu aikaa noin 2 tuntia.
Olet edennyt käyttäytymisen tuen verkkokurssikokonaisuuden kolmannen osan viimeiseen moduuliin. Olet tällä kurssilla oppinut lisää sekä lasten ja nuorten että aikuisten käyttäytymisen taustalla vaikuttavista asioista sekä toivotun käyttäytymisen kohdennetusta tukemisesta niin psykososiaalisessa, pedagogisessa kuin fyysisessä oppimisympäristössä.
Tässä verkkokurssisarjamme osassa olet syventänyt tietojasi siitä, miksi toivotun käyttäytymisen tukeminen proaktiivisesti, esimerkiksi käyttäytymisodotuksilla, niiden opettamisella ja myönteisellä vahvistamisella, struktuureilla, rutiineilla ja hyvällä vuorovaikutuksella sekä tuen tarvelähtöisellä tehostamisella, on niin tärkeää. Olet myös saanut paljon keinoja käyttäytymisen kohdennettuun tukemiseen.
Peruskoulun työrauhaa tarkastelleessa väitöstutkimuksessa (Lehtomäki 2024) todettiin työrauhaan liittyvien kokemusten olevan yhteydessä opettajien työtyytyväisyyteen ja työarjen mielekkyyteen. Usein toistuvien lievien työrauhahäiriöiden todettiin tutkimuksessa haittaavan oppimisvuorovaikutusta kaikkein eniten. Tutkimuksen tulosten mukaan opettajan reagoivat työrauhahäiriöihin monipuolisilla verbaalisilla ja nonverbaalisilla luokanhallintakeinoilla, jotka kohdistuivat useimmiten yksittäiseen oppilaaseen. Nämä keinot eivät kuitenkaan tutkimuksen tulosten mukaan tuottaneen pitkäkestoisia vaikutuksia lasten ja nuorten käyttäytymiseen, vaan häiritsevä käyttäytyminen ja opettajan reagoiminen siihen toistuu samanlaisena yhä uudestaan.
Tällä kurssilla olet oppinut paljon keinoja ja tiedät, kuinka yksittäisen tilannereagoinnin sijaan voimme paremmin vastata varhaiskasvatus- ja kouluarjessa oppijoiden tuen tarpeisiin toimimalla suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti. Näin toimien pystymme aidosti vaikuttamaan lasten ja nuoren käyttäytymiseen ja saamaan muutosta toimintaan.
Verkkokurssimme käyneenä ammattilaisena osaatkin paremmin vastata omassa arkityössäsi lasten tai nuorten käyttäytymisen tuen tarpeeseen. Sinun on mahdollista myös omalla toiminnallasi levittää tietoa ja kokemuksia toimivista toimintamalleista omassa työyhteisössäsi. Tätä tietoa ja osaamista tarvitaan tukemaan kaikkien lasten ja nuorten hyvää kasvua ja kehitystä.
Tässä verkkokurssin viimeisessä, viidennessä moduulissa pääset kertaamaan edellä opittuja keinoja tukea oppijoiden toivottua käyttäytymistä varhaiskasvatuksessa ja koulussa. Lisäksi saat käyttöösi tarkistuslistat, joita voit käyttää tukena suunnitellessasi ja arvioidessasi oppijoiden käyttäytymisen tukea.
Moduulin 5 tavoitteet:
- Tehdä yhteenveto kurssin asioista.
- Vahvistaa käsitystä kohdennetun käyttäytymisen suunnitelmallisesta rakentamisesta käyttäytymistä tukevan oppimisympäristön päälle.
- Saada keinoja tuen toteuttamisen, sen sopivuuden ja riittävyyden sekä tuen muokkaamistarpeen arviointiin.
Moduulin 5 sisältö:
- Käyttäytymisen laadukas kohdennettu tuki
- Kohdennetun käyttäytymisen tuen tarkistuslista