5.1 Laadukas kohdennettu tuki

Laadukkaan kohdennetun tuen taustalla on aina hyvä lapsen- tai nuorentuntemus, yhteistyö ja halu toimia lapsen tai nuoren parhaaksi. Kohdennettu käyttäytymisen tuki rakentuu kiinteästi ja johdonmukaisesti käyttäytymistä tukevan oppimisympäristön muodostamalle vahvalle perustalle, noudattaen samoja perusperiaatteita.

Kohdennettu tuki on tarkoitettu niille lapsille ja nuorille, jotka tarvitsevat käyttäytymisensä tueksi jotain vähän lisää, mutta eivät kuitenkaan kaikkein vahvinta yksilöityä, intensiivistä tukea. Kohdennettua tuen tarvetta arvioitaessa ja suunniteltaessa keskeistä on kartoittaa varhaiskasvatusryhmän tai koululuokan käyttäytymistä tukevan oppimisympäristön rakenteet ja toimintatavat sekä niiden vaikuttavuus. Jos näissä havaitaan parantamisen varaa, tulee ennen kohdennettua tukea ensin selkeyttää ja tehostaa niitä ja samalla koko yhteisön ja ryhmän toivotun käyttäytymisen tukemisen keinoja.

Kun havaitaan käyttäytymistä tukevassa oppimisympäristössä kaiken olevan kunnossa ja aidon tarpeen kohdennetulle käyttäytymisen tuelle, tulee sitä tarjota viipymättä. Tämän verkkokurssisarjan aikana oppimasi tutkimusperustaiset käyttäytymisen tukemisen keinot ovat hyvä perusta tuen järjestämiselle. Lapsen tai nuoren tilanteesta riippuen kohdennetussa käyttäytymisen tuessa painottuvat tarve- ja tietoperustaisesti valiten eri toimintamallit. Seuraavan diaesityksen avulla pääset kertaamaan keskeisimmät kohdennetun tuen keinot eri oppimisympäristöissä.

Vain tutustumalla lapseen tai nuoreen ja hänen tarpeisiinsa, sekä haluamalla nähdä ilmikäyttäytymisen taakse, voimme löytää toimivat keinot tukea lasta tai nuorta toivotun käyttäytymisen oppimisessa ja omaksumisessa. Olet kurssin aikana saanut käyttöösi useampia erilaisia lomakkeita, jotka tukevat sinua tässä työssä. Lomakkeiden avulla pystyt tarkentamaan tuen tarpeita käyttäytymisellä reagoimisen takana ja kohdentamaan sopivia tukikeinoja.

Aina käyttäytymisen taustalla olevan syyn selvittäminen ei ole helppoa. Visuaalisuus ja kuvatuki ovat verkkokurssin aikana tulleet esille moneen kertaan ja visuaalisuus voi olla myös keino avuksi lapsen tai nuoren tilanteeseen sopivan tuen pohtimiseen.

Jäävuorimalli on esimerkki visuaalisuudesta ja paljon käytetty metafora käyttäytymisellään reagoivista lapsista ja nuorista puhuttaessa. Kuten hyvin tiedämme, näkyvän käyttäytymisen taakse kätkeytyy lukemattomia erilaisia asioita, tarpeita, tunteita ja ajatuksia. Seuraavassa käyttäytymisen tuen verkkokurssin jäävuoripohja tueksi pohdintaan ja työskentelyyn.

Jäävuori. Pinnan päällä näkyvä käyttäytyminen, pinann alla taustasyyt (yksilölliset ominaisuudet, tarpeet, tunteet, elämäntilanne, viime aikaiset tapahtumat, tilannetekijät).

Kohdennetun tuen tarkoituksena on niin sanotusti tehdä itsensä tarpeettomaksi. Kun toimintamallit ja interventiot toteutuvat toivotun mukaisesti, pystytään ideaalitilanteessa oppijan käyttäytymiseen vaikuttamaan niin, että kohdennettua tukea ei interventiojakson jälkeen tarvita. Kohdennetun tuen intervention lopettaminen tai toimintamallista luopuminen tulee tehdä suunnitelmallisesti tukea muokaten ja vähitellen keventäen sekä varmistaen riittävä käyttäytymistä tukeva oppimisympäristö ja yhteiset toivotun käyttäytymisen edistämisen ja tukemisen keinot.

Toisinaan ei-toivottu käyttäytyminen alkaa kohdennetun tuen purkamisen jälkeen uudelleen. Silloin on tärkeää kohdentaa ja vahvistaa tukea viipymättä uudelleen. Aina kohdennetun tuen toimintamallit ja interventiot eivät myöskään tunnu vaikuttavan toivotulla tavalla. Tällaisessa tilanteessa voidaan pohtia tilannetta esimerkiksi seuraavien kysymyksien avulla:

  • Vastaako valittu toimintatapa tai interventio ryhmän tai yksilön tuen tarpeeseen?
  • Onko lapsella tai nuorella sellaiset taidot, jotta hän hyötyy valitusta toimintatavasta tai interventiosta?
  • Voiko ympäristöä muokata paremmin huomioimaan ryhmän tai yksilön tarpeita?
  • Voiko toimintatapaa muokata vastaamaan paremmin ryhmän tai yksilön tarpeita?
  • Säilyvätkö toimintatavalle tai interventiolle keskeiset vaikuttavat elementit, jos siihen tehdään muutoksia?

Hyvästä käyttäytymistä tukevasta oppimisympäristöstä kohdennetusta käyttäytymisen tuesta huolimatta meillä on ne muutamat lapset ja nuoret, jotka tarvitsevat vielä vahvempaa, yksilöityä tukea. Verkkokurssisarjamme seuraavassa, neljännessä osassa, pääset oppimaan lisää tästä yksilöidystä käyttäytymisen tuesta.

käsi, jonka päällä paperi Käyttäytymisen jäävuori

Nuoliviiva.

Siirry seuraavaksi tämän verkkokurssiosan viimeiseen asiaosioon, jossa saat käyttöösi kohdennetun käyttäytymisen tuen tarkistuslistat. 

Nuoliviiva.