Moduulin 5 johdanto, tavoitteet ja sisältö

Tämän moduulin suorittamiseen kuluu aikaa noin 2 tuntia.

 

Olet edennyt käyttäytymisen tuen verkkokurssisarjan kolmannen osan viimeiseen moduuliin. Olet tällä kurssilla oppinut lisää sekä lasten ja nuorten että aikuisten käyttäytymisen taustalla vaikuttavista asioista. Tärkeimpänä kaikesta, olet oppinut toivotun käyttäytymisen kohdennetusta tukemisesta niin psykososiaalisessa, pedagogisessa kuin fyysisessä oppimisympäristössä.

Tässä verkkokurssisarjamme osassa olet syventänyt tietojasi siitä, miksi toivotun käyttäytymisen tukeminen proaktiivisesti, esimerkiksi käyttäytymisodotuksilla, niiden opettamisella ja myönteisellä vahvistamisella, struktuureilla , rutiineilla ja hyvällä vuorovaikutuksella sekä tuen tarvelähtöisellä tehostamisella, on niin tärkeää.

Peruskoulun työrauhaa tarkastelleessa väitöstutkimuksessa (Lehtomäki 2024) todettiin työrauhaan liittyvien kokemusten olevan yhteydessä opettajien työtyytyväisyyteen ja työarjen mielekkyyteen. Usein toistuvien lievien työrauhahäiriöiden todettiin tutkimuksessa haittaavan oppimisvuorovaikutusta kaikkein eniten.  Tutkimuksen tulosten mukaan opettajan reagoivat työrauhahäiriöihin monipuolisilla verbaalisilla ja nonverbaalisilla luokanhallintakeinoilla, jotka kohdistuivat useimmiten yksittäiseen oppilaaseen. Nämä keinot eivät tutkimuksen tulosten mukaan tuottaneen pitkäkestoisia vaikutuksia lasten ja nuorten käyttäytymiseen, vaan häiritsevä käyttäytyminen ja opettajan reagoiminen siihen toistuu samanlaisena yhä uudestaan. 

Yksittäisen tilannereagoinnin sijaan meidän tulisi varhaiskasvatus- ja kouluarjessa pystyä reagoimaan suunnitelmallisesti ja vaikuttavasti lasten ja nuoren käyttäytymiseen. Verkkokurssimme käyneenä ammattilaisena sinä osaat paremmin vastata omassa arkityössäsi lasten tai nuorten käyttäytymisen tuen tarpeeseen, varhaiskasvatuksessa tai koulussa. Sinun on mahdollista myös omalla toiminnallasi lisätä tietoa ja kokemuksia toimivista toimintamalleista omassa työyhteisössäsi. Tätä tietoa ja osaamista tarvitaan tukemaan kaikkien lasten ja nuorten hyvää kasvua ja kehitystä.

-Taustalla palapelin paloja, joiden päällä pointit: - Muista, että lapset toimivat oikein, jos osaavat!  - Näe haastavan käytöksen taakse, pohdi mitä taitoa pitää harjoitella  - Nimeä käytös, jota haluat nähdä  - Nimeä harjoiteltavia taitoja lapsen tai nuoren kanssa ja suunnitelkaa, miten harjoitella niitä  - Varmista, että lapsi tai nuori ymmärtää, mitä häneltä odotetaan  - Tee tavoitteista yksiselitteisiä ja rajattuja - Anna konkreettista käyttäytymistä koskevaa palautetta - Anna myönteistä palautetta oikean suuntaisesta toiminnasta  ja jo yrittämisestä - Rajat ja rakkaus – lapsi tarvitsee aikuisen, joka kohtaa, kuuntelee ja välittää, ja joka pärjää hänen kanssaan 

Tässä viimeisessä, viidennessä moduulissa kerrataan edellä opittuja keinoja tukea toivottua käyttäytymistä. Lisäksi saat käyttöösi tarkistuslistat, joita voit käyttää tukena suunnitellessasi ja arvioidessasi oppijoiden käyttäytymisen tukea.

Moduulin 5 tavoitteet:

  1. Tehdä yhteenveto kurssin asioista.
  2. Vahvistaa käsitystä kohdennetun käyttäytymisen suunnitelmallisesta rakentamisesta käyttäytymistä tukevan oppimisympäristön päälle.
  3. Saada keinoja tuen toteuttamisen, sen sopivuuden ja riittävyyden sekä tuen muokkaamistarpeen arviointiin.

Moduulin 5 sisältö:

  1. Käyttäytymisen laadukas kohdennettu tuki
  2. Kohdennetun käyttäytymisen tuen tarkistuslista

Nuoliviiva.