1.2 Aikuiset yhteistyössä lapsen ja nuoren tukena

Kohdennetussa käyttäytymisen tukemisessa lapsen tai nuoren ympärillä olevien aikuisten yhteistyö niin lapsen ja nuoren kuin toistensa kanssa on entistä tärkeämpää. Kuten olemme oppineet aikuisten samansuuntainen toiminta on yksi avaintekijöistä myönteisessä käyttäytymisen tukemisessa. Yhteiset sopimukset, käyttäytymisodotukset ja samaan suuntaan kulkeminen vievät tilannetta eteenpäin.

Aikuisten yhteistyö lapsen ja nuoren tukena sisältää niin oppijan itsensä ja hänen kotiväkensä kanssa tehtävän kuin ammattilaisten välisen yhteistyön. Seuraavaksi pääset kuuntelemaan Mirja Heinosen ajatuksia hyvästä yhteistyöstä ja palaverikäytänteistä.

Kynä ja paperi.Kirjaa itsellesi ylös ideoita toimivaan palaveriin.

 

Videon kesto 5:18

 

Toivottavasti sait videolta itsellesi hyviä vinkkejä palaveriin lasten, nuorten ja heidän huoltajiensa kanssa. Heräsikö sinulla uusia ajatuksia tai opitko jotain ihan uutta? Muista, että on parempi pitää palaveri liian aikaisin kuin liian myöhään. Hyvä palaveri alkaa jo palaverikutsusta eikä se pääty, kun ovi suljetaan palaverin lopuksi. Seuraavaan kuvaan on koottu muistilista palaverin vetäjälle.

 

Palaveri Kutsutaan palaveri koolle hyvissä ajoin, mahdollisuuksien mukaan neuvotellaan lapsen, nuoren ja hänen huoltajiensa kanssa siitä, keitä on hyvä kutsua mukaan sekä sopivasta ajasta Kutsusta tulee ilmetä palaverin aihe, siihen kutsutut henkilöt, aika ja paikka Palaverin aluksi toivotetaan kaikki tervetulleiksi ja kiitetään jo valmiiksi heidän osallistumisestaan sekä kerrataan lyhyesti asia, jonka ympärillä työskennellään Käydään esittelykierros Valitaan palaverille puheenjohtaja Annetaan aluksi puheenvuoro lapselle tai nuorelle ja hänen huoltajilleen ja huolehditaan läpi palaverin siitä, että he tulevat osallistutetuiksi ja aidosti kuulluiksi Sovitaan ja kirjataan toimenpiteet, joilla asiaa viedään eteenpäin Sovitaan vastuut Sovitaan, kuinka edistymistä seurataan ja kuinka asiasta viestitään Sovitaan tarvittaessa valmiiksi uusi palaveri Kiitetään osallistujia heidän ajastaan, ajatuksistaan ja yhteistyöstä Poistutaan kokoustilasta yhteisesti, jotta lapselle ja nuorelle huoltajineen ei jää ajatusta siitä, että ammattilaiset jatkavat keskustelua heidän lähdettyään

 

Nuoliviiva.

Nuoliviiva.

Seuraavaksi pääset kuulemaan lisää arjen ammattilaisten ajatuksia kotien kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Tämän jälkeen paneudutaan vielä ammattilaisten väliseen yhteistyöhön.