1.1 Erilaiset oppijat

Varhaiskasvatus- ja kouluarjessa kohdataan päivittäin monenlaisten lasten ja nuorten kirjo. Normaalikehitykseen mahtuu suurta vaihtelua ja toisinaan voi olla haastavaa pohtia, onko joku asia tai käyttäytymismalli niin sanotusti normaalin rajoissa vai onko siinä jotain sellaista, johon pitää kiinnittää tarkemmin huomiota. Käyttäytymiseen vaikuttavat niin perimä kuin ympäristö. Synnynnäisiin asioihin, kuten neurologisiin piirteisiin tai temperamenttiin emme voi vaikuttaa, mutta kasvatuksella pystymme  ohjaamaan kehitystä suotuisaan suuntaan. 

Käyttäytymisen säätely liittyy vahvasti sosioemotionaaliseen kehitykseen, itsesäätely- ja tunnetaitoihin (tunteiden tunnistaminen, nimeäminen ja säätely) sekä kykyyn muodostaa ja ylläpitää sosiaalisia suhteita niin toisten lasten ja nuorten kuin aikuisten kanssa. Lisäksi käyttäytymisen säätelyn taustalla vaikuttavat muun muassa suunnittelu- ja toteutuskyky, kyky hallita impulsiivisuutta ja kyky joustavuuteen. Huomionarvoisia seikkoja käyttäytymisen säätelyn taustalla ovat myös kognitiiviset kyvyt, suhde varhaiskasvatuksen tai koulun aikuisiin sekä turvallisuuden tunne oppimisympäristössä.

Kuten verkkokurssikokonaisuuden edellisessä osassa opimme jatkuu sosioemotionaalinen kehitys läpi elämän. Lasten ja nuorten kehitys etenee yksilöllisesti ja niin sanotusti tavanomaisesti kehittyneidenkin lasten välillä voi ryhmässä tai luokassa olla suurtakin vaihtelua. Ammattikasvattajan on hyvä tuntea se, minkälainen käyttäytyminen ja tunnesäätely kuuluu mihinkin ikäkauteen. Seuraavissa videoluennoissa lääketieteen tohtori, lastenpsykiatrian erikoislääkäri ja kognitiivinen psykoterapeutti Riikka Riihonen kuvailee eri ikäisten lasten käyttäytymisen ja tunnesäätelyn tavanomaista kehitystä.

Kynä ja paperi.Videoluentoja katsellessasi poimi itsellesi muistiin keskeisiä ajatuksia tunne-elämän ja käyttäytymisen kehittymisestä eri ikä vaiheissa.

Ensin kuullaan alle kouluikäisten lasten kehityksestä.

Videon kesto 8:09

 

Pohdi väitteiden avulla onko kuvailtu käyttäytyminen alle kouluikäiselle tavanomaista vai tulisiko siihen kiinnittää huomiota, keskustella lapsen kanssa ja matalalla kynnyksellä myös hänen huoltajiensa kanssa.

 

Seuraavassa videossa siirrytään alakouluikäisiin lapsiin.

Videon kesto 6:27

 

Pohdi väitteiden avulla onko kuvailtu käyttäytyminen alakouluikäiselle tavanomaista vai tulisiko siihen kiinnittää huomiota, keskustella lapsen kanssa ja olla yhteydessä matalalla kynnyksellä myös hänen huoltajiinsa.

 

Tämän osion viimeisessä videossa kuullaan murrosikäisten nuorten käyttäytymisen ja tunne-elämän kehityksestä.

Videon kesto 7:14

 

Pohdi väitteiden avulla onko kuvailtu käyttäytyminen yläkouluikäiselle tavanomaista vai tulisiko siihen kiinnittää huomiota, keskustella nuoren kanssa ja olla yhteydessä matalalla kynnyksellä myös hänen huoltajiinsa.

 


Halutessasi voit lukea lisää eri ikäisten lasten ja nuorten kehityksestä: 

Mannerheimin lastensuojeluliitto: Lapsen kasvu ja kehitys. https://www.mll.fi/vanhemmille/lapsen-kasvu-ja-kehitys/

Nuoliviiva.

Opitko uutta lasten ja nuorten käyttäytymisen ja tunnesäätelyn kehityksestä? Seuraavaksi pääset oppimaan lisää käyttäytymisellä reagoimisen taustalla vaikuttavista tekijöistä sekä haastavan tilanteen tilanneanalyysistä.

Nuoliviiva.