Moduulin 5 johdanto ja tavoitteet
Tämän moduulin suorittamiseen kuluu aikaa noin 2 tuntia.
Olet edennyt yksilöiden käyttäytymisen tuen verkkokurssin viimeiseen moduuliin. Olet pohtinut oppilaiden haasteita ja vahvuuksia sekä vahvistanut käsitystäsi yhteistyöstä oppijan, hänen huoltajiensa sekä monialaisten ammattilaisten kanssa silloin, kun oppijan käyttäytymiseen tarvitaan vahvaa yksilöityä tukea.
Tilanteessa, jossa lapsen tai nuoren käytös on ei-toivottua, tilanteeseen sopimatonta tai rajoja rikkovaa, on välittävä vuorovaikutus ja aikuisen rauhallinen ja turvaa luova työote keskeistä. Oppijan ymmärtäminen, hänen paikalleen asettuminen ja hänen näkökulmansa tarkastelu ovat merkittävässä osassa hyvää tukea ja kohtaamista. Ulospäin suuntautuvan, usein uhkaavan tai vaarallisen käyttäytymisen lisäksi vahvaa yksilöityä tukea voivat tarvita myös oppijat, joiden käyttäytyminen on sisäänpäin suuntautuvaa, vetäytyvää. On tärkeää tunnistaa nämä erityyppiset oppijat ja muokata vahva tuki aina oppijalähtöisesti, oppijan onnistuminen mahdollistaen.
Akuutissa uhkaavassa tai vaarallisessa tilanteessa on tärkeää rauhoittaa ensin tilanne ja selvittää syitä vasta, kun tilanne on selvästi tyyntynyt. Vaikka aluksi tuntuisi, ettei käyttäytymiselle ole selitystä, löytyy tilanteeseen pysähtymällä, käyttäytymisen ennakoivia tekijöitä tarkastelemalla ja lasta tai nuorta kuulemalla oikeastaan aina taustalla vaikuttava tekijä. Kun taustatekijät tunnistetaan, voidaan tähän tekijään ehkä suoraan vaikuttaa ja näin tukea käyttäytymisen muutosta.
Taustatekijöiden tunnistaminen auttaa kirkastamaan ajatusta siitä, että tilanne ja oppijan käyttäytyminen on haastavaa, ei lapsi tai nuori itse. Kasvattajan omaa työtä ja jaksamista helpottaa, kun tilanteita ei ota henkilökohtaisesta ja muistaa, ettei oppijan käytöksessä useinkaan kyse ole kasvattajasta itsestään, vaikka ei-toivottu käyttäytyminen häneen kohdistuisi. Joskus toki myös kasvattaja omalla käyttäytymisellään tai toiminnallaan saa aikaan oppijan reaktion. Silloin oman toiminnan reflektointi ja sen muuttaminen on tärkeää ja olennainen osa oppijan käyttäytymisen tukea.
Tässä moduulissa kerrataan lyhyesti lapsi- tai nuorilähtöistä käyttäytymisen tukea sekä käyttäytymisen tuen jatkumoa. Sen jälkeen tutustutaan funktionaaliseen käyttäytymisanalyysiin yhtenä työkaluna käyttäytymisen taustasyiden selvittämisessä ja yksilöidyssä käyttäytymisen tuessa.
Moduulin 5 tavoitteet:
- Tehdä yhteenveto kurssin asioista.
- Vahvistaa käsitystä laadukkaasta käyttäytymisen tuesta jatkumona käyttäytymistä tukevasta oppimisympäristöstä kohdennetun tuen kautta yksilöityyn.
- Tutustua funktionaaliseen käyttäytymisanalyysiin tuen suunnittelun työkaluna.
Moduulin 5 sisältö:
- Laadukas käyttäytymisen tuki on jokaisen oppijan oikeus
- Funktionaalinen käyttäytymisanalyysi