Moduulin 2 johdanto, tavoitteet ja sisältö
Tämän moduulin suorittamiseen kuluu aikaa noin 2 tuntia.
Hyvinvoiva mieli oppii ja oppiva mieli voi hyvin!
Tämän päivän hyvinvoivat lapset ja nuoret ovat tulevaisuuden hyvinvoivia aikuisia. Mitä paremmin pystytään tukemaan kokonaisvaltaista hyvinvointia pienestä pitäen sitä paremmin lapset ja nuoret pärjäävät elämässään. Lasten ja nuorten hyvinvointia tukevat varhaiskasvatus- ja kouluyhteisöt ovat avainasemassa oppijoiden hyvinvointia rakentamassa.
Hyvinvointi vaikuttaa monipuolisesti sekä lasten ja nuorten varhaiskasvatuksessa ja koulussa viihtymiseen että oppimistuloksiin ja käyttäytymiseen. Oppijan kokonaistilanteen ja hänen oman näkemyksensä huomioiminen sekä eri ammattilaisten yhteistyö mahdollistaa lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukemisen. Emotionaalisen hyvinvoinnin on havaittu olevan yhteydessä akateemisiin perustaitoihin ja siksi jo lieviä oppimisvaikeuksia sekä myös opiskelumotivaatiota tulee tukea.
Suomalaisten nuorten näkemyksiä tulevaisuuden kouluhyvinvoinnista selvittäneen tutkimuksen mukaan hyvinvointia tukevan koulun tulisi tukea yhteisöllisyyttä, vuorovaikutusta ja inklusiivisuutta samalla kuitenkin antaen tilaa yksilöllisyydelle. Yksilöllisyydellä tarkoitettiin tutkimuksessa esimerkiksi mahdollisuuksia valita opintoja sekä oppimisen tapoja sekä sitä, kuinka opettaja tukee oppijaa.
Suurin osa lapsista ja nuorista voi hyvin, mutta silti on joukko lapsia ja nuoria, joiden hyvinvointi on heikkoa ja joilla hyvinvointiin liittyvät ongelmat kasautuvat. Kokemus omasta hyvinvoinnista ja terveydestä näyttää myös heikkenevän lapsuudesta nuoruuteen mentäessä. Pienten lasten hyvinvoinnista tietoa saadaan esimerkiksi Lasten terveys, hyvinvointi ja palvelut (LTH) – tutkimuksesta, jonka mukaan suurin osa nelivuotiaista voi hyvin. Kouluterveyskyselyssä vuonna 2023 yli kolmannes tytöistä ja joka viides pojista koki terveydentilansa keskinkertaiseksi tai huonoksi. Kokemus omasta hyvinvoinnista heikkeni alakoulusta yläkouluun mentäessä kaikilla sen mittareilla.
Varhaiskasvatuksella ja koululla on monia keinoja tukea lasten ja nuorten hyvinvointia. Tässä moduulissa pääset tutustumaan hyvinvoinnin taustalla vaikuttaviin asioihin, hyvinvoinnin teoreettisiin malleihin ja konkreettisiin keinoihin, joilla ylläpitää ja edistää oppijoiden hyvinvointia.
Moduulin 2 tavoitteet:
- Syventää tietoja hyvinvoinnin taustalla vaikuttavista asioista ja teoreettisista malleista
- Lisätä ymmärrystä toimivan arjen merkityksestä käyttäytymisen tuen keinona
- Oppia vahvuus-, voimavara- ja ratkaisukeskeisistä lähestymistavoista osana toivotun käyttäytymisen tukea
Moduulin 2 sisällöt:
- Hyvinvointia rakentamassa
- Vahvuus-, voimavara- ja ratkaisukeskeisyys