Moduulin 1 johdanto, tavoitteet ja sisältö
Tämän moduulin suorittamiseen kuluu aikaa noin 3 tuntia.
Ei-toivottu käyttäytyminen on ilmiö, jota ei varmasti milloinkaan voida kokonaan poistaa ja siksi ammattikasvattajien on tunnettava toimintatavat, joilla voidaan vastata erilaisten lasten ja nuorten tarpeisiin. Vaikka käyttäytymistä tukevat oppimisympäristöt, toimintatavat ja tarpeen mukaan kohdennettu käyttäytymisen tuki auttavatkin monia lapsia, on olemassa joukko sellaisia lapsia ja nuoria, jotka tarvitsevat kasvunsa ja kehittymisensä tueksi yksilöityä käyttäytymisen tukea.
Käyttäytymisen yksilöity tuki varhaiskasvatuksessa, esi- ja perusopetuksessa rakentuu arjen tuesta psykososiaalisessa, pedagogisessa ja fyysisessä oppimisympäristössä. Lapsen tai nuoren ja hänen tilanteensa ymmärtäminen, kiireettömän ja välittävän ilmapiirin luominen, yksilöllinen kohtaaminen sekä yksilöllinen vuorovaikutustapojen huomiointi ovat tuen perusta. Ohjaus- ja opetustavat, arjen toimintojen ja oppimisen tukeminen eri tilanteissa, fyysisen ympäristön muokkaaminen sekä yhteistyö lapsen tai nuoren, hänen huoltajiensa ja tarvittavien ammattilaisten kanssa täydentävät yksilöityä tukea.
Verkkokurssimme ensimmäisessä moduulissa pääset syventämään tietojasi joustavasti tehostuvasta käyttäytymisen tuesta sekä aikuisten toiminnan merkityksestä ja mahdollisuuksista tukea kaikkein haastavimmin käyttäytyviä lapsia ja nuoria.
Moduulin 1 tavoitteet:
- Tutustua syvemmin joustavasti tehostuvaan käyttäytymisen tukeen, erityisesti vahvimpaan, yksilöityyn tukeen.
- Pohtia aikuisten toiminnan merkitystä ja monitoimijaisen yhteistyön mahdollisuuksia yksilöidyssä käyttäytymisen tuessa.
Moduulin 1 sisällöt:
- Joustavasti tehostuva myönteinen käyttäytymisen tuki
- Aikuiset yhteistyössä lapsen ja nuoren tukena
Aloita nyt varsinainen opiskelu siirtymällä eteenpäin oppimaan lisää joustavasti tehostuvasta käyttäytymisen tuesta, erityisesti kaikkein vahvimmasta yksilöidystä tuesta, sekä aikuisten toiminnan merkityksestä lapsen ja nuoren käyttäytymisen tukena.