Kurssin lähtökohdat ja alkuarviointi

Itlan käyttäytymisen tuen verkkokurssikokonaisuuden tarkoituksena on vahvistaa kasvattajien tutkimusperustaista osaamista lasten ja nuorten käyttäytymisen edistämisessä ja tukemisessa. Keskeistä on yksittäisen ammattilaisen lisäksi koko yhteisön johdonmukainen samansuuntainen toiminta, ympäristön muokkaaminen ja tarvittavien taitojen opettaminen ja vahvistaminen.

Tässä verkkokurssikokonaisuuden neljännessä osassa keskitymme kaikkein vahvinta tukea tarvitsevien oppijoiden yksilöityyn tukemiseen ja tuen toimintamalleihin.

Suurin osa lapsista ja nuorista toimii ja käyttäytyy toivotusti, kun oppimisympäristö on kokonaisvaltaisesti suunniteltu ja toteutettu toivottua käyttäytymistä tukevaksi. Noin viidesosa oppijoista tarvitsee kuitenkin lisäksi yhteisten toimien kohdentamista ja tehostamista, joista opit kurssikokonaisuutemme edellisessä osassa, ja pieni osa, noin 1-5 prosenttia, oppijoista vielä vahvempaa yksilöityä tukea.

Hyvinvoinnin lisääminen sekä motivaation ylläpitäminen ja kasvattaminen ovat keskeisessä asemassa yksilöityä käyttäytymisen tukea tarvitsevien lasten ja nuorten kanssa toimimisessa. Vahvuuksien ja voimavarojen huomioiminen ja kasvun mahdollisuuksien näkeminen on jokaisen kasvattajan tärkeä tehtävä. Vaikuttava tuki rakentuu oppijan vahvuuksien varaan. Edistyminen toivotun käyttäytymisen taidoissa tapahtuu pieni askel kerrallaan. Toivotun käyttäytymisen huomaaminen lisää motivaatiota ja pohjustaa pitkäjänteistä muutosta. Sopivien tavoitteiden asettaminen ja pienten saavutusten huomioiminen ovat avain onnistumiseen.

Mitä enemmän lapsi tai nuori on kasvuhistoriansa aikana saanut negatiivista palautetta, sitä enemmän hän tarvitsee myönteistä palautetta oikeasta toiminnasta ja jo oikeansuuntaisesta yrittämisestä. Jokaista korjaavaa palautetta kohtaan pitäisi antaa vähintään viisi myönteistä palautetta. Kuten varmasti aikaisemmista kurssiosista muistat, mikään ei lapselle tai nuorelle ole kauheampaa kuin näkymättömäksi jääminen ja siksi mikä tahansa palaute, negatiivinenkin, on parempi kuin ei palautetta lainkaan.

Tutkimusten mukaan parasta vaikuttavuutta lasten ja nuorten hyvinvointiin saadaan toimilla, jotka järjestetään osana arjen toimintaa koko yhteisö huomioiden. Euroopan komission suosituksissa  koko koulun lähestymistapa (whole-school approach) nähdään keskeisenä keinona vastata lasten ja nuorten haasteisiin. Kaikille suunnatun koko koulun lähestymistavan lisäksi on tärkeää tunnistaa vahvempaa tukea tarvitsevat lapset ja nuoret ja suunnata heille heidän tarvitsemansa tuki.

Toivotun käyttäytymisen tukemisessa huomion tulisi ennen kaikkea olla toimivien asioiden vahvistamisessa ja lisäämisessä, ympäristön muokkaamisessa sekä puuttuvien taitojen opettamisessa. Kun arvioinnin perusteella tunnistetaan, mikä toimii ja mikä ei, voidaan vahvistaa toimivia käytäntöjä ja kohdentaa tuki niihin asioihin tai tilanteisiin, jotka ovat aiemmin jääneet vähemmälle huomiolle.

Yksilöityä tukea suunniteltaessa tehdään kiinteää yhteistyötä paitsi lapsen ja nuoren, myös hänen huoltajiensa sekä eri ammattilaisten kanssa. Yksilöidyn käyttäytymisen tuen tarvetta kartoitettaessa on keskeistä arvioida käyttäytymistä tukevan oppimisympäristön sekä sen päälle rakennetun kohdennetun tuen toimivuutta. Arvioinnin apuna voidaan käyttää esimerkiksi verkkokurssikokonaisuutemme edellisen osan kohdennetun tuen tarkistuslistoja. Alla olevassa aikaisemmista kurssiosista tutussa kolmiokuviossa on kuvattu joustavasti tehostuvan käyttäytymisen tuen rakentuminen käyttäytymistä tukevasta oppimisympäristöstä kohdennetun tuen kautta yksilöityyn tukeen.

Kolmiomalli tuen tasoista. KÄyttäyttymistä tukeva oppimisympäristö. Tason 1 keinot tukevat kaikkia lapsia ja kasvattajia kaikissa oppimisympäristöissä. Tuen perusta on välittävä, turvallinen ilmapiiri, joka luo perustan myönteiselle, ennakoivalle käyttäytymisen tuelle. Yleisen tuen keinot ovat riittävä tuki neljälle viidestä lapsesta ja nuoresta.   Kohdennettu tuki. Tason 2 tukitoimia tarvitsee keskimäärin 1015% lapsista ja nuorista. Kohdennetun tuen tasolla arvioidaan yleisen tuen eri osien toimivuutta ja arvioinnin pohjalta rakennetaan yleisen tason tuen päälle suunnitelmallista ja todetun haasteen mukaan kohdennettua interventiotukea. Yksilöity tuki. Tason 3 keinoja tarvitsee 1-5% lapsista ja nuorista. Tuki on yksilöllistä, moniammatillista, intensiivistä, tarve- ja toimintalähtöistä. Mukaillen: Center on PBIS 2023 a, 2023 b, 2024, Horner et al. 2015, Simonsen et al. 2021.

Kuten verkkokurssikokonaisuutemme aikaisemmissa osissa olet oppinut, tiedetään proaktiivisten, käyttäytymisen ongelmia ennaltaehkäisevien toimintatapojen toimivan tutkitusti reaktiivisia, korjaavia keinoja paremmin käyttäytymisen ohjaamisessa. Ennakoivien toimintamallien tärkeys tulee muistaa myös yksilöidyssä käyttäytymisen tuessa ja tarve- ja toimintolähtöisesti tehostaa ennakoivia strategioita osana yksilöityä tukea.

Tämän verkkokurssin moduuleissa käydään läpi tutkimusperustaisia tapoja toimia käyttäytymisellään reagoivien lasten ja nuorten kanssakasvun_tuen_arvioima_banneri sekä esitellään lyhyesti tutkimusperusteisia vaikuttavia malleja. Esille nostetaan erityisesti Kasvun tuen menetelmäarvioinnissa vaikuttaviksi arvioituja menetelmiä.

Itlan käyttäytymisen tuen verkkokurssisarjassa on pyritty huomiomaan varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen monenlaiset lapset ja nuoret. Koska kaikkia materiaaleja ei ole saatavana eri ikäryhmille sovellettuina, on kurssin opiskelijan tärkeää pyrkiä eri kohdissa soveltamaan esitettyjä periaatteita omaan kohderyhmäänsä huomioiden esimerkiksi lasten ja nuorten ikä, heidän sosiaaliset, psyykkiset ja fyysiset valmiutensa tai kieli- ja kulttuuritaustansa. Tutkimuksista tiedetään, että samat myönteisen käyttäytymisen tukemisen keinot toimivat paitsi eri ikäryhmissä myös erilaisilla oppijoilla.

Nuoliviiva.

Siirry seuraavaksi alkuarviointiin, jossa pääset arvioimaan omaa tietämystäsi ja osaamistasi myönteisistä tavoista tukea toivottua käyttäytymistä ja toimia tilanteissa, joissa oppijan käyttäytyminen on ei-toivottua. Jos huomaat jo tietäväsi paljon, saat kurssiltamme toivottavasti jotain uutta ja vahvistusta toimintatavoillesi. Jos asiat tuntuvat vielä vierailta, ei tarvitse huolestua. Tällä verkkokurssilla saat tietoa ja keinoja tukea ja kohdata ei-toivotusti tai haastavasti käyttäytyvä lapsi tai nuori. 

Nuoliviiva.

Oppitunti sisältö