4.2 Kouluakäymättömyys
Säännöllinen osallistuminen varhaiskasvatukseen ja koulun toimintaan muodostaa ison osan lapsen ja nuoren arkea. Poissaolot haittaavat oppimista, hyvinvointia ja voivat myös osaltaan kertoa laajemmista haasteista. Poissaoleva oppija menettää poissaolon syystä riippumatta aina sekä opetusta ja ohjausta että vertaisvuorovaikutusta. Tässä osiossa keskitymme koululäsnäoloon ja kouluun kiinnittymiseen vaikuttaviin tekijöihin. Samojen tekijöiden voidaan kuitenkin nähdä vaikuttavan myös varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa.
Sitoutuminen koulunkäyntiin ja opiskeluun on yhteydessä oppimisen ja akateemisen suoriutumisen lisäksi myös sosioemotionaaliseen hyvinvointiin. Kouluun kiinnittyminen lisää lyhyellä aikavälillä menestymistä opinnoissa ja psyykkistä sekä sosiaalista hyvinvointia, ja myös pidemmällä aikavälillä esimerkiksi opintojen loppuun saattamista ja sopeutumista yhteiskuntaan. Ongelmalliset poissaolot vastaavasti vaikuttavat oppijan oppimiseen ja hyvinvointiin sekä kaverisuhteisiin. Lisäksi ne kuormittavat koko perhettä.
Koulunkäynnin ongelmat voidaan jakaa karkeasti neljään ryhmään: koulusta kieltäytymiseen, muihin luvattomiin poissaoloihin, koulusta vetäytymiseen ja kouluympäristön syrjäyttämiin.
Kouluun kiinnittymiseen tulee kiinnittää huomiota kaikissa ikävaiheissa ja sitä tulee erityisesti tukea koulunkäynnin nivelvaiheissa. Tutkimuksissa on havaittu kouluun sitoutumattomien oppilaiden määrän kasvavan kouluvuosien lisääntyessä. Pitkittäistutkimuksista on voitu havaita, että alaluokilla mitattu hyvä kouluun kiinnittyminen useimmiten ennustaa kiinnittymistä myös ylemmillä luokilla, kun taas alaluokilla heikommin kiinnittyneillä oppilailla kiinnittyminen ajan mittaan heikkenee. (mm. Rautanen yms. 2022.) Kouluun kiinnittymisen lasku alkaa jo alakoulussa ja lähes puolet kuudesluokkalaisista raportoi tutkimuksessa jonkin asteista kyynisyyttä koulua kohtaan.
Perusopetuslaki ja perusopetuksen opetussuunnitelma ohjaavat koulujen toimintaa oppilaisen koululäsnäolon vahvistamiseksi. Opetussuunnitelma ohjaa koulujen toimintaa kouluun kiinnittymisen ja koululäsnäolon vahvistamiseen sekä suunnitelmalliseen poissaolojen seurantaan ja niihin puuttumiseen. Perusopetuslain pykälän 26 mukaan: ”Opetuksen järjestäjän tulee ennaltaehkäistä perusopetukseen osallistuvan oppilaan poissaoloja sekä seurata ja puuttua niihin suunnitelmallisesti. Opetuksen järjestäjän tulee ilmoittaa luvattomista poissaoloista oppilaan huoltajalle tai muulle lailliselle edustajalle. ” Sitouttava kouluyhteisötyö (SKY) -hankkeessa kehitettiin valtakunnallinen toimintamalli kouluun kiinnittymisen ja poissaoloihin puuttumisen tueksi.
Tue lasten ja nuorten kouluun kiinnittymistä
Perusta kouluun kiinnittymisen tukemiselle on koko kouluyhteisön toiminta, se sama toiminta, jolla tuetaan oppilaiden toivottua käyttäytymistä ja hyvinvointia. Tärkeää on tukea oppilaiden kouluun kiinnittymistä ja vertaissuhteita osana kouluarkea esimerkiksi sellaisilla pedagogisilla ratkaisuilla, jotka lisäävät yhteisöllisyyttä ja toistensa tuntemista. Erityisesti tulee kiinnittää huomio heikosti kouluun kiinnittyneisiin ja koulun keskeyttämisen riskissä oleviin lapsiin ja nuoriin. Heidän kohdallaan toimia tehostetaan ja yksilöidään ja yhteistyötä oppilaan, hänen huoltajiensa sekä muiden verkostojen kanssa lisätään.
Kouluun kiinnittymisellä tarkoitetaan oppijan aktiivista osallistumista sekä opiskeluun että koulun muuhun toimintaan. Kouluun kiinnittyminen voidaan jakaa toiminnalliseen, tunneperäiseen ja kognitiiviseen ulottuvuuteen.
Toimivat sosiaaliset suhteet, erityisesti opettaja-oppilassuhde, ovat keskeinen kouluun kiinnittymiseen vaikuttava asia. Välittävä, hyväksyvä suhde oppilaisiin yhdistettynä selkeisiin toimintaodotuksiin, opastamiseen ja ohjeisiin muodostavat perustan toimivalle tuelle. Oppilaiden kokema opettajalta saatava tuki lisää myös heidän halukkuuttaan tukea vertaisiaan. Voidaan olettaa, että koulunkäyntiin sitoutuneet oppilaat herkemmin sekä pyytävät että tarjoavat apua opiskeluun, joka puolestaan lisää heidän kouluun kiinnittymistään. Oppilaiden kasvaessa opettajan ja huoltajien antaman tuen merkitys laskee vertaisten merkityksen samaan aikaan lisääntyessä. Nuorille tärkeäitä asioita kouluun kiinnittymistä vahvistamassa ovat turvallisuus, vertaissuhteet ja vapaamuotoisempi yhdessäolo, esimerkiksi oppituntien ulkopuolinen toiminta
Toiminnallisen, tunneperäisen ja kognitiivisen ulottuvuuden lisäksi kouluun kiinnittyminen voidaan jaotella yleiseen ja tilannekohtaiseen kiinnittymiseen. Kuten kaikki kasvattajat tietävät, voi kouluun kiinnittyminen erilaisissa tilanteissa vaihdella ja poissaolojen lisääntyessä on tärkeä tarkastella, osuvatko poissaolot säännöllisesti määrätyille tunneille, jolloin voidaan tämän kautta päästä pureutumaan myös poissaolon taustalla vaikuttaviin syihin.
Kouluun kiinnittymistä tukevat:
Tue kouluun palaamista poissaolon jälkeen
Kouluissa olisi tärkeää suunnitella työnjakoa ja toimintamalleja epäsäännöllisesti koulua käyvien oppilaiden kanssa työskentelyyn ja tilanteisiin, joissa oppilas pitkittyneen poissaolon jälkeen palaa kouluun. Poissaolojakson jälkeen kouluun palaaminen voi olla oppijoille haastavaa niin koulutyöhön liittyvien akateemisten vaatimusten kuin vertaissuhteiden näkökulmasta. Kaverien reaktiot voivat jännittää ja tekemättä jääneet koulutyöt aiheuttaa stressiä, häpeää ja ahdistuksen tunteita. Oppilaat toivoivat, että saisivat palata kouluun niin sanotusti vähin äänin ja että he saisivat totutella paluuseen vähitellen.
Koulun tarjoaman tuen lisäksi on muistettava huoltajilta saatava tuen merkitys kouluun kiinnittymisessä ja kouluun palaamisessa. Kouluun palaamista voi helpottaa esimerkiksi yhteinen tapaaminen oppilaan, huoltajien ja koulun aikuisten kanssa ennen kouluun paluuta. Huoltajien ja opettajien väliset hyvät suhteet voivat tukea myös opettaja-oppilassuhdetta ja kodin ja koulun välisellä yhteistyöllä voidaan näin tukea oppilaiden sitoutumista koulunkäyntiin.
On tärkeää huomioida ja selvittää syyt poissaolojen taustalla ja suunnitella tuki sen mukaisesti. Ongelmallisia poissaoloja tarkastellessa tulee huomio kiinnittää yksilön lisäksi aina myös laajemmin ympäristöön. Onko luokka- tai kouluyhteisössä jotakin sellaista, jota muokkaamalla voitaisiin vielä paremmin tukea kaikkien oppilaiden osallisuutta ja kouluun kiinnittymistä? Psykososiaaliseen ympäristöön liittyvät tekijät ovat usein merkittävässä osassa koulunkäynnin vaikeuksissa ja kouluakäymättömyydessä, esimerkiksi kiusaaminen, sosiaalinen eristäminen ja ”normaaliuden” vaatimus voivat aiheuttaa kouluyhteisöstä vieraantumista ja poisjäämistä. Kouluun kiinnittymisen tukemiseksi tuleekin tarkastella oppimisympäristöä laajasti ja tehdä tarpeen mukaan muokkauksia niin psykososiaalisessa, pedagogisessa kuin fyysisessä oppimisympäristössä.
Koulupoissaolojen syiden kartoittamisessa voidaan käyttää esimerkiksi jo aikaisemmassa kurssiosassa esiteltyä Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin Koulunkäyntikyvyn arviointiseulaa, tai Åbo Akademin hallinnoiman KoSoppi tutkimusprojektin sivustolla vapaasti ladattavissa olevia tutkimusperustaisia SRAS-S, ISAP ja SNACK -mittareita. Näiden erilaisten seulojen ja mittareiden tukena tulee aina käydä avointa keskustelua niin lapsen tai nuoren itsensä kuin myös hänen huoltajiensa kanssa.
Halutessasi voit lukea, kuunnella ja katsoa lisää sekä saada työkaluja kouluun kiinnittymisen tueksi:
Sergejeff, J. 2023. (toim.) Yhteisellä koulutiellä. Käsikirja perusopetuksen oppilaiden läsnäolon tukemiseen ja poissaolojen vähentämiseen. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja: 2023:27. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-924-0
Opetushallitus. Sitouttava kouluyhteisötyö. https://www.oph.fi/fi/teemat-ja-kehittaminen/sitouttava-kouluyhteisotyo
Opetushallitus. Koulupoissaoloja voidaan ehkäistä suunnitelmallisella tavalla. https://www.oph.fi/fi/uutiset/2025/tuore-selvitys-koulupoissaoloja-voidaan-ehkaista-suunnitelmallisella-ja-tietoon
Markkanen, E.-L. & Pusa, A.-M. 2023. Kouluun kiinnittymisen tukeminen ja poissaoloihin puuttuminen oppilaiden, huoltajien ja koulun henkilöstön näkökulmasta. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (KARVI) Tiivistelmät 27:2023. https://www.karvi.fi/fi/julkaisut/kouluun-kiinnittymisen-tukeminen-ja-poissaoloihin-puuttuminen-oppilaiden-huoltajien-ja-koulun-henkiloston-nakokulmasta
Opetushallitus. Kouluun kiinnittyminen ja poissaoloihin puuttuminen. https://www.oph.fi/fi/kouluun-kiinnittyminen-ja-poissaoloihin-puuttuminen
Opetushallitus. Kouluun kiinnittyminen ja poissaoloihin puuttuminen. Verkkokoulukokonaisuus. https://www.oph.fi/fi/teemat-ja-kehittaminen/verkkokoulukokonaisuus (luettu 12.2.2025)
Opetushallitus. Perusopetuksen oppilaiden poissaolot. https://www.oph.fi/fi/teemat-ja-kehittaminen/perusopetuksen-oppilaiden-poissaolot
Helsingin yliopisto. Poissaolot peruskoulussa voivat ennustaa opintojen keskeytymistä ja psyykkistä pahoinvointia. https://www.helsinki.fi/fi/koulutuksen-arviointikeskus/ajankohtaista/poissaolot-peruskoulussa-voivat-ennustaa-opintojen-keskeytymista-ja-psyykkista-pahoinvointia?utm_source=ThinkLetter%3A+Science+and+research+news+from+the+University+of+Helsinki&utm_campaign=b12d1ba9d2-EMAIL_CAMPAIGN_2023_06_08_08_44_COPY_01&utm_medium=email&utm_term=0_-3ea1e33fe3-427066589
SchoolWell. Koulunkäyntiin kiinnittyminen. https://www.helsinki.fi/assets/drupal/2023-12/SchoolWell%20Engagement-posteri.pdf
Helsingin kaupunki. Koulupudokkuutta torjumassa: ”Tehtävämme on valaa nuoriin uskoa siitä, että edessä on paljon hyvää”. https://www.hel.fi/fi/uutiset/koulupudokkuutta-torjumassa-tehtavamme-on-valaa-nuoriin-uskoa-siita-etta-edessa-on-paljon-hyvaa?fbclid=IwAR0Eae6yer4lDbf0IuEq8zVqkvpA49FumconVBVVblEtqJ-24J2XfnwVuoA_aem_AUOerjlDMVSOsNkWCDl8UZRahH42mcklcjNc2NOLeYLAuD3VMMoIGxTTfGwkwVizeLQ
Koulu kunnossa läsnäolomalli. https://www.koulukunnossa.fi/lasnaolomalli/#hyvinvoinnin-vuosikello
Valteri. Kiva, kun tulit! – poissaoloihin puuttumisesta läsnäolon tukemiseen. https://www.valteri.fi/artikkelit/kiva-kun-tulit-poissaoloihin-puuttumisesta-lasnaolon-tukemiseen/
Valteri. Vetoapua kouluakäymättömille nuorille. https://www.valteri.fi/artikkelit/vetoapua-kouluakaymattomille-nuorille/
Valteri. Koulupoissaolot Q&A. https://www.valteri.fi/qa-kouluun-kiinnittyminen-ja-poissaolojen-vahentaminen/
Valteri. Koulunkäyntikyvyn arviointiseula. https://koulu.toimintakykyarvio.fi/
Mittarit koulupoissaolojen kartoitukseen. https://koulupoissaolo.fi/koulupoissolojen-kartoitukseen/
Kouluakäymättömyys ja kouluun kiinnittyminen on teema, josta on paljon tietoa esimerkiksi Opetushallituksen verkkokoulussa. Jos asia kiinnostaa, kannattaa tutustua sivujen materiaaleihin ja videoluentoihin. Tässä verkkokurssissa on nyt aika siirtyä eteenpäin moduulin 4 yhteenvetoon ja testiin.