Työotteita ja toimintatapamalleja haastaviin tilanteisiin

Tämän verkkokurssisarjan aikana on varmasti jokaiselle osallistujalle vahvistunut käsitys siitä, kuinka tärkeässä osassa käyttäytymisellään reagoivien lasten ja nuorten kanssa toimimisessa on koko yhteisön aikuisten johdonmukainen, samansuuntainen toiminta. Varhaiskasvatus ja koulumaailmassa haastavissa tilanteissa toimimisen tukena hyödyntää erilaisia työtapoja ja toimintamalleja, joiden käyttöön varhaiskasvatuksen tai koulun henkilökunta koulutetaan.

Viittaavia varhaiskasvatuslapsia.

 

On tärkeää panostaa henkilöstön koulutukseen aggressiivisen käyttäytymisen kohtaamisesta, kriisinhallinnasta ja traumatietoisesta lähestymistavasta.  Systemaattiset toimintatavat, selkeät ohjeet ja koko yhteisön yhteinen sitoutuminen turvallisen oppimisympäristön luomiseen ovat avainasemassa aggressiivisen käytöksen hallinnassa ja väkivaltatilanteiden ehkäisyssä.  Suomessa on varhaiskasvatuksen ja koulujen henkilöstölle tarjolla aggressiivisten tilanteiden hallinnan vahvistamiseen erilaisia  koulutuksia ja materiaaleja, esimerkiksi restoratiivinen työote, Mapa ja  Avekki.

Yhteisenä piirteenä toimintamalleissa on ajatus toimivan vuorovaikutuksen, ennakoinnin ja ennaltaehkäisyn merkityksestä. Toimivan arjen onnistumisessa keskeisen tärkeää on, että varhaiskasvatus- tai kouluyhteisössä on yhteisesti sovitut, tutkitusti toimivaksi tiedettyjä toimintamalleja noudattavat kriisisuunnitelmaan kirjoitetut toimintaperiaatteet, joita noudatetaan.  Mitä enemmän tietoa ja koulutusta ammattilaisilla on aggressiivisen lapsen tai nuoren kohtaamisesta, sitä helpompi tilanteissa on toimia.

Restoratiivinen lähestymistapa ja työote sisältävät sekä yhteisöllisiä että yksilölähtöisiä toimintatapoja. Ryhmien tarpeisiin, esimerkiksi jonkun ryhmän tai luokan tilanteen tai siellä vallitsevan ilmiön käsittelyssä voidaan käyttää restoratiivista piiriä, jota voidaan soveltaa myös muunlaisissa oppijoiden tai oppijoiden ja aikuisten yhteisissä ryhmätilanteissa, henkilöstön kokouksissa, tiimeissä tai esimerkiksi kohdennetuissa vanhempainilloissa. Yksilölähtöisiä toimintatapoja ovat esimerkiksi vertais- tai aikuisjohtoinen sovittelu. Varhaiskasvatuksen voidaan sovittelussa käyttää MiniVerso -toimintaa ja kouluissa Verso -vertaissovittelua. Yksilölähtöisin toimintatavoin voidaan myös edistää esimerkiksi kodin ja koulun välistä yhteistyötä tai ratkoa konfliktitilanteita.

Restoratiivisuus on kohtaamista, kuuntelua, ihmisten välisten suhteiden eheyttämistä ja sosiaalisten taitojen vahvistamista. Restoratiivisessa toiminnassa tavoitteena on vuorovaikutuksen ja dialogin sekä yhteisten ratkaisujen etsimisen kautta päästä vastuunottoon, voimaantumiseen, oppimiseen sekä rauhaan yksilöiden välillä ja yhteisöjen sisällä. Dialogitaitojen harjoittelemista sekä osallisuuden toteutumista voidaan vahvistaa esimerkiksi Erätauko-toimintamallilla, josta on keväällä 2024 julkaistu oma Erätauko nuorille -kokonaisuus. Erätauko-mallissa tärkeää on dialogi, rakentava keskustelu ja kaikkien osallistumismahdollisuuden varmistaminen.

Haastavissa tilanteissa, yksilöidyssä käyttäytymisen tuessa restoratiivisia menetelmiä, kuten sovitteluprosessia voidaan hyödyntää muun muassa:

  • tapaamisissa, joihin osallistuu oppilaiden lisäksi myös vanhempia
  • osana monialaisen asiantuntijaryhmän toimintaa
  • kurinpitoon liittyvissä tilanteissa, kun esimerkiksi opetuksen epäämisen jälkeen suunnitellaan kouluun paluuta, pyritään eheyttämään niitä sosiaalisia suhteita, joissa tilanne eskaloitunut sekä ennakoimaan ja ehkäisemään tilanteet jatkossa. Kurinpidollisten toimien sijaan tai tarvittaessa niiden rinnalla, sovittelu voi auttaa löytämään ratkaisuja/ymmärtämään ja yhteensovittamaan erilaisia kokemuksia ja näkemyksiä/tunnistamaan juurisyitä ja ehkäisemään tilanteiden uusiutumista.

Seuraavalla videolla Lahden kaupungilla koulusovittelua koordinoiva Reetta Möller kertoo restoratiivisen työotteen käyttämisestä erilaiseten konfliktitilanteiden ratkaisemisessa.

Videon kesto 5:34

 

MAPA- ja Avekki- toimintamallien tavoitteena on turvallisuuden lisääminen ja riskien vähentäminen ennaltaehkäisemällä ja hallitsemalla haasteellista käyttäytymistä. Keskeistä molemmissa toimintamalleissa on vuorovaikutuksen vahvistaminen ja aggression ja väkivaltaisen käyttäytymisen ehkäiseminen siten, että uhkaaviin tilanteisiin ei jouduttaisi. Jos uhkaavaan tai vaaralliseen tilanteeseen kuitenkin päädytään tarjoavat Mapa- ja Avekki- toimintamallit myös näihin tilanteisiin ja niiden jälkikäsittelyyn.

Seuraavalla videolla erityisluokanopettaja, MAPA-kouluttaja Hanna Wehrt kertoo ajatuksiaan käyttäytymisellään reagoivien oppijoiden kohtaamisesta ja toimivista tavoista arjen haastaviin tilanteisiin.

Videon kesto 13:31

MAPA-toimintamalli -videoluennon diat.

Kuten kuulit Hannan kertovan, on aikuisen toiminta kaiken ydin ja että kaikki käyttäytyminen on viestintää. Hän painotti myös käyttäytymisen eri ”tasojen” tunnistamisen sekä aikuisen oikeanlaista reagoimista oppija erilaisiin käyttäytymismalleihin ja tunnetiloihin. Aikuisen tulee omalla toiminnallaan tukea oppijan tunnetilaa ja itsesäätelyä sekä ennaltaehkäistä kriisiytyviä tilanteita.

Seuraavalla videolla Avekki asiantuntijat Mimmi Nenonen ja Jani Kirjavainen kertova Avekki-toimintamallin mahdollisuuksista käyttäytymisellään reagoivien oppijoiden kanssa toimimisessa.

Videon kesto 7:21

Tämä linkki vanhenee 27.5.2030

Kuten videoilta kuulit lisää yhteinen työotteiden ja menetelmien tunteminen ja hallitseminen työyhteisön aikuisten samansuuntaista toimintaa ja tätä kautta varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen turvallisuutta ja käyttäytymistä tukevaa toimintakulttuuria. Jos kiinnostuksesi toimintamalleihin heräsi, ota asia puheeksi omassa työyhteisössäsi.


Halutessasi lue, kuuntele ja katso lisää:

Suomen sovittelufoorumi ry. Restoratiivinen lähestymistapa. https://sovittelu.com/vertaissovittelu/restoratiivinen-ajattelu/

Suomen sovittelufoorumi ry. Verso-ohjelma – sovittelutaitoja ja kohtaamisen kulttuuria. https://sovittelu.com/vertaissovittelu/ 

Verso- Vertaissovittelu koulussa. https://youtu.be/tnuJChKFOvY?si=LUT5c6XWzf6KUlWq

Verso. Vertaissovittelu. www.youtube.com/@Vertaissovittelu

MAPA. Mitä on MAPA? https://suomenmapakeskus.fi/mita-on-mapa-koulutus/

Hallinta ja turvallisuus paranevat Turussa MAPA-koulutuksen avulla. https://suomenmapakeskus.fi/mapa-kaytoksen-hallintaa-ja-turvallisuutta/

Avekki. Koulutukset. https://www.savonia.fi/paivita-osaamistasi/kohdennetut-koulutukset/koulutukset-yrityksille/avekki/

Avekki – mitä se oikein on? https://youtu.be/5eDw5nmo55Y

Nuoliviiva.