Toiminta kriisitilanteessa
Haastava käyttäytyminen ja siihen liittyvä uhkaava tai väkivaltainen tilanne on esimerkki varhaiskasvatuksessa ja koulussa tapahtuvasta mahdollisesta kriisitilanteesta. Muita esimerkkejä kriisitilanteista ovat yhteisön lapsen, nuoren tai aikuisen vakava loukkaantuminen tai kuolema tai isompaa ryhmää tai koko yhteisöä koskeva onnettomuus, kuten esimerkiksi tulipalo tai koulubussin joutuminen liikenneonnettomuuteen. Näihin tilanteisiin tulee varautua, ja varhaiskasvatuksessa, esi- ja perusopetuksessa tulee olla suunnitelma kriiseissä toimimiseen.
Aikuisten valmius ja kyky toimia kriisitilanteissa on olennainen osa turvallisen ja hyvinvoivan oppimisympäristön luomista ja ylläpitämistä. Tehokas kriisitoiminta rajoittaa kriisin välittömiä vaikutuksia, tukee oppijoiden ja henkilöstön psyykkistä palautumista sekä vahvistaa koko yhteisön resilienssiä.
Kriisitilanteet voivat vaihdella laajuudeltaan ja vakavuudeltaan. Ne aiheutuvat äkillisistä, odottamattomista ja epätavallisen voimakkaista tapahtumista, jotka voivat ylittää yksilöiden ja yhteisöjen tavanomaiset selviytymiskeinot ja aiheuttaa voimakkaita reaktioita, esimerkiksi ahdistusta ja turvattomuuden tunnetta.
Uhka-, kriisi ja vaaratilanteisiin liittyen kasvatuksen ja koulutuksen järjestäjien tehtävänä on huolehtia, että turvallisuussuunnitelmat kriisitilanteiden varalle ovat ajan tasalla ja että niihin on määriteltynä eri toimijoiden vastuut. Kriisitilanteeseen varautuminen ajantasaisilla suunnitelmilla on tärkeää, koska kriisitilanteessa ihmisen toiminta muuttuu, eikä kriisin tapahduttua ole mahdollista suunnitella uusia toimintamalleja.
Opetuksenjärjestäjä määrittelee koulujen kriisisuunnitelman keskeiset periaatteet osana opetussuunnitelmaa. Koulujen opiskeluhuoltoryhmällä on keskeinen rooli kriisityössä. Kriisisuunnitelmasta vastaa rehtori yhteistyössä opiskeluhuoltopalveluiden ammattilaisten kanssa. Lisäksi suunnitelman laatimisessa tehdään yhteistyötä myös pelastustoimen, poliisin sekä muiden kunnan kriisitoiminnasta vastaavien tahojen kanssa.
Kriisisuunnitelmassa kuvataan:
- kriisitilanteiden ehkäisy ja niihin varautuminen
- yhteistyö ja työnjako kriisitilanteisiin varautumisessa
- yhteistyö ja työnjako kriisitilanteissa
- pelastussuunnitelman, järjestyssääntöjen ja muiden turvallisuusohjeiden yhteensovittaminen
- toimintaohjeet erilaisiin kriisitilanteisiin
- johtamisen, tiedottamisen ja viestinnän periaatteet äkillisissä kriiseissä
- psykososiaalisen tuen ja jälkihoidon järjestäminen
- kriisisuunnitelmasta tiedottaminen, siihen perehdyttäminen ja toimintavalmiuksien harjoittelu
- suunnitelman päivitys ja arviointi
Kriisisuunnitelman lisäksi kriisitilanteisiin varautumiseen kuuluu henkilökunnan ja oppijoiden perehdyttäminen toimintatapoihin sekä niiden säännöllinen harjoitteleminen. Perehdyttämisellä ja harjoittelulla voidaan varmistaa se, että kriisitilanteessa pystytään toimimaan suunnitelman mukaisesti, nopeasti ja johdonmukaisesti. Akuutissa tilanteessa niin sanottu operatiivinen vastuu on muilla viranomaisilla, esimerkiksi poliisilla tai pelastustoimella. Kouluissa rehtori vastaa toiminnasta akuutissa kriisitilanteessa siihen asti, että muut viranomaiset ottavat vastuun tilanteen johdosta.
Halutessasi voit lukea lisää:
Ohjeita kriisitilanteen käsittelyyn oppilaiden ja opiskelijoiden kanssa. https://www.oph.fi/fi/uutiset/2024/ohjeita-kriisitilanteen-kasittelyyn-oppilaiden-ja-opiskelijoiden-kanssa
Kriiseihin varautuminen. https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/kriiseihin-varautuminen
Psykososiaalisen tuen järjestäminen. https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/psykososiaalisen-tuen-jarjestaminen
Psykososiaalinen tuki äkillisissä kriisitilanteissa. https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/opiskeluhuolto-ja-hyvinvointi/psykososiaalinen-tuki-akillisissa-kriiseissa
Kasvatuksen ja koulutuksen turvallisuus. https://www.oph.fi/fi/teemat-ja-kehittaminen/kasvatuksen-ja-koulutuksen-turvallisuus
Varhaiskasvatuksen turvallisuustyön organisointi ja johtaminen. https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/varhaiskasvatuksen-turvallisuustyon-organisointi-ja-johtaminen
Varhaiskasvatuksen, opetuksen sekä oppilas- ja opiskeluhuollon suunnitelmat. https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/varhaiskasvatuksen-opetuksen-seka-oppilas-ja-opiskeluhuollon-suunnitelmat
lisää opas