3.4 Oppimisvaikeudet

Oppimisvaikeuksien tunnistaminen ja oppimisen tuki ovat varhaiskasvatuksen ja koulun keskeisiä tehtäviä. Tärkeää on muistaa, että tunnistamattomat tai tukea vaille jääneet oppimisen vaikeudet ovat yksi käyttäytymisellä reagoinnin taustasyistä ja oppimista tukemalla tuetaan samalla oppijan käyttäytymistä, itsetuntoa, motivaatiota ja kokonaisvaltaista hyvinvointia. Oppimisvaikeuksien taustalla on perinnöllisiä neurokehityksellisiä tekijöitä ja ne voidaan laskea osaksi neuromoninaisuutta. Oppimisen vaikeudet esiintyvät monesti yhdessä toistensa tai esimerkiksi aktiivisuuden ja tarkkaavuuden vaikeuksien kanssa.

 

Oppilas kirjoittaa kirjaan pulpetilla, aikuinen nojaa hänen pulpettiinsa.

Oppimisvaikeuksien varhainen tunnistaminen ja tuki on tärkeää sekä oppimisen edistämiseksi että käytöspulmien ehkäisemiseksi. Oppimisvaikeuksien aiheuttamia kasaantuvia pulmia voidaan ehkäistä hyvällä varhaisella tunnistamisella ja tuella. Vaikka varsinaiset oppimisen vaikeudet voidaan todeta vasta kouluiässä, kun lapsi on saanut opetusta, voidaan oppimisvalmiuksia havainnoida jo aikaisemmin. Varhaiskasvatusiässä on tärkeää seurata kielellisten, esimatemaattisten ja motoristen taitojen  kehittymistä sekä vuorovaikutusta, tarkkaavuutta ja itsesäätelyä.

Oppimisen vaikeuksien arvioinnin, kuten kehityksen yksilöllisen arvioinnin tarkoituksena ylipäätään, on antaa yksilöllistä tietoa ensinnäkin lapsen tai nuoren taitotasosta ja kyvyistä verrattuna siihen, mitä taidon niin sanotusta normaalikehityksestä tiedetään ja toisekseen siitä, mitkä tekijät  voivat olla juuri tämän oppijan vaikeuksien taustalla. Oppimisen tuen tulee perustua näihin tietoihin sekä tietoon oppijan osaamista ja vahvuuksista sekä siitä, mikä on hänelle vaikeaa. Oppimisen vaikeuksien arvioinnissa ja tuessa voidaan erottaa seuraavat vaiheet (mukaillen Aro ym. 2020):

  1. vaikeuksien kannalta keskeisen teorian tuntemus
  2. mahdollisten selitysten muodostaminen oppijan vaikeuksien taustalla olevista syistä
  3. tiedon kerääminen
  4. kerätyn tiedon tulkinta
  5. tuen suunnittelu
  6. tuen toteutus
  7. annetun tuen vaikuttavuuden arviointi ja jatkosuunnittelu

Kaiken oppimisen ja sen vaikeuksien arvioinnin keskeisenä tehtävänä on ohjata opetusta ja tuen suunnittelua. Luokan- tai aineenopettajan, erityisopettajan ja koulupsykologin yhteistyössä voidaan tukea monenlaisia oppilaita ja löytää kompensaatiokeinoja spesifeille oppimisvaikeuksille. Esimerkiksi oppimista haastavasta lukivaikeudesta huolimatta oppijan muu kielellinen kehitys ja päättelykyky voivat olla ikätasoista, jolloin spesifi lukivaikeuden tuki auttaa oppijaa onnistumaan opinnoissa.

Joskus psykologi voi todeta, että oppimisen haasteiden takana ei olekaan varsinaista oppimisvaikeutta vaan ensisijaisesti esimerkiksi motivaatioon tai sosioemotionaalisiin syihin liittyviä tekijöitä, tai tarkkaavuuden pulmaa. Tarkkaavuuden pulma on esimerkki vaikeudesta, joka voi estää oppimisen isossa ryhmässä, vaikka keskittymisen onnistuessa oppijan oppimiskyky onkin iänmukainen. Tällaisessa tapauksessa on erityisen tärkeää kiinnittää huomiota käyttäytymistä ja oppimisedellytyksiä tukevaan  oppimisympäristöön ja ryhmän toimintaan. Näihin tekijöihin vaikuttamalla voidaan mahdollisesti kaikkein parhaiten tukea koko ryhmän toiminnan ohella myös yksilön vaikeutta.

Seuraavista kääntökorteista pääset lukemaan eri ammattilaisten vastuista oppimisvaikeuksien tunnistamisessa ja tukemisessa.

 

Oppimisvaikeudet saattavat saada arjen tuntumaan työläältä. Ne altistavat herkästi ei-toivotulle käyttäytymiselle, erityisesti silloin, jos lapsi tai nuori ei saa tarvitsemaansa tukea.  Jatkuva ponnistelu ja epäonnistuminen tai sen pelko, eivät voi olla vaikuttamatta lapsen tai nuoren hyvinvointiin ja käyttäytymiseen. Ilman tukea ja ymmärrystä oppimisen vaikeudet altistavat lasta tai nuorta negatiivisille ajatuksilla ja tunteille, kuten ”olen huono”, ” en koskaan voi onnistua”, ”ihan turha edes yrittää”. Tämä negatiivinen ajattelu voi johtaa negatiiviseen kehään. Tilanteen jatkuessa negatiivinen ajattelu lisääntyy, sitoutuminen oppimiseen ja opiskeluun heikkenee. Onnistumisen kokemuksia ja huomiota aletaan hakea muualta kuin oppimisesta ja pahimmillaan tilanne johtaa opintomenestyksen heikkenemiseen ja pitkällä aikavälillä jopa syrjäytymiseen.

 

Seuraavalla videolla kuulet tyypillisimmistä oppimisvaikeuksista sekä niiden tukemisesta varhaiskasvatuksessa ja koulussa.

Videon kesto 15:31

 

Oppimisen vaikeudet -videoluennon diat

Videoluennosta sait käsityksen yleisimmistä oppimisen vaikeuksista. Lisää ajantasaista tietoa oppimisen vaikeuksista ja niiden kartoittamisesta ja tukemisesta löydät  Niilo Mäki instituutin verkkosivuilta, Lukimat-sivustolta ja Opetushallituksen Lukiloki-sivustolta. Sivuilta löydät tiedon lisäksi myös työkaluja ja materiaaleja sekä osaamisen kartoitukseen että todettujen haasteiden tukemiseen.


Halutessasi lue, kuuntele ja katso lisää

Niilo Mäki instituutin podcast. Oppimisvaikeudet. https://koju.nmi.fi/podcast/osa-1-mita-oppimisvaikeudet-ovat-miten-lasta-voi-tukea/

Lukimat. Tietoverkkovälitteinen peruslukutaidon sekä matematiikan oppimisvalmiuksien oppimis- ja arviointiympäristö. https://www.lukimat.fi/etusivu.html

Opetushallitus. LUKILOKI – Oivalluksia luku- ja kirjoitustaitojen opettamiseen ja tukemiseen. https://www.oph.fi/fi/lukiloki-oivalluksia-luku-ja-kirjoitustaitojen-opettamiseen-ja-tukemiseen

Duodecim. Terveyskirjasto. Oppimishäiriöt. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00401

Niilo Mäki instituutti. Omis-oppaat oppimisvaikeuksista lapsille, nuorille ja heidän vanhemmilleen. https://www.nmi.fi/2017/01/22/omis-oppaat/

Niilo Mäki instituutti. Ladattavat materiaalit. https://www.nmi.fi/category/ladattavat-materiaalit/

Niilo Mäki instituutti. Podcast-sarja oppimisen vaikeuksista. https://www.nmi.fi/2022/11/21/podcast-sarja-oppimisen-vaikeuksista/

Niilo Mäki instituutti. Lukeminen. https://www.nmi.fi/niilo-maki-instituutti/tietoa-oppimisesta-ja-oppimisvaikeuksista/lukeminen/

Niilo Mäki instituutti. Matematiikka. https://www.nmi.fi/niilo-maki-instituutti/tietoa-oppimisesta-ja-oppimisvaikeuksista/matematiikka/

Niilo Mäki instituutti. Kieli. https://www.nmi.fi/niilo-maki-instituutti/tietoa-oppimisesta-ja-oppimisvaikeuksista/kieli/

Niilo Mäki instituutti. Motoriikka. https://www.nmi.fi/niilo-maki-instituutti/tietoa-oppimisesta-ja-oppimisvaikeuksista/motoriikka/

Niilo Mäki instituutin oppimisvaikeuksiin liittyvät videot. https://www.youtube.com/@nmikoulutus3583

Hahmotusvaikeuksien tietopalvelu. https://www.hahku.fi/

Opetushallituksen LUKILOKI-videot. https://youtube.com/playlist?list=PLsBm4tVhwD2GKkbvVlmQrlxASio1VMdHW&si=6jZ9EI7YVMCtT76-

Luku- ja kirjoitustaidon kehityksen jatkumo. https://youtu.be/3C-WTpH_0x4

Lukivaikeuksien riskitekijät ja kehityspolut. https://youtu.be/NV1VhKO0QxI

Fonologinen tietoisuus. https://youtu.be/HJCb9jseGdY

Nimeämis- ja sananlöytymisvaikeudet. https://youtu.be/tTVWRJLYz84

Lukivaikeudet. https://youtu.be/hdjoVIJN7hA

Lukemisen ja kirjoittamisen sujuvuuden vaikeudet. https://youtu.be/g211T_Sk-X4

Vaikeudet ymmärtävässä lukemisessa ja tuottavassa kirjoittamisessa. https://youtu.be/LwgMqPhrssw

Kielelliset vaikeudet ja lukemaan oppiminen. https://youtu.be/cKAFMJu3qrA

Lukemisen tarkkuus ja sen arviointi. https://youtu.be/YWzTFAQYx10′

Lukemisen sujuvuus ja sen arviointi. https://youtu.be/OcGXelirMt0

Lukemisen ymmärtäminen ja sen arviointi. https://youtu.be/xlbE8y2MnBI

Kirjoitustaitojen arviointi. https://youtu.be/G_OFhPWe7KA

Tukivastemalli ja tuen vaikuttavuuden seuranta. https://youtu.be/l77MWEOkXpQ

Kirjoitetun kielen selkeyttäminen. https://youtu.be/bppQ7LwqkE8

Mitä selkokieli on? https://youtu.be/n5_px2rs8nc

Tekstin mukauttaminen selkokielelle. https://youtu.be/tbxs84UIMuU

Lukivaikeuksien huomioon ottaminen näytöissä. https://youtu.be/tURiL4X0jiE

Oppimisvaikeudet ja motivaatio. https://youtu.be/Dm9ghlpEOpo

Matemaattiset oppimisvaikeudet. https://youtu.be/9ieuu4b1RKk?si=6Z1595hd9VRHUcLw

Lumatikka. Matemaattiset perustaidot ja niiden tuki. https://youtu.be/DSqNGgLlZY8?si=m9_STk8I6WAQwJ5W

Lumatikka. Matematiikan oppimiseen liittyviä videoita. www.youtube.com/@lumatikka

Nuoliviiva.Olet nyt päässyt kolmannen moduulin loppuun ja oppinut lisää mahdollisista syistä käyttäytymisellään reagoinnin taustalla sekä tavoista tukea lapsia ja nuoria. Siirry seuraavaksi eteenpäin Erilaiset oppijat -moduulin yhteenvetoon ja testiin.

Nuoliviiva.