3.4 Oppimisvaikeudet
Oppimisvaikeuksien tunnistaminen ja oppimisen tuki ovat varhaiskasvatuksen ja koulun keskeisiä tehtäviä. Tärkeää on muistaa, että tunnistamattomat tai tukea vaille jääneet oppimisen vaikeudet ovat yksi käyttäytymisellä reagoinnin taustasyistä ja oppimista tukemalla tuetaan samalla oppijan käyttäytymistä, itsetuntoa, motivaatiota ja kokonaisvaltaista hyvinvointia. Oppimisvaikeuksien taustalla on perinnöllisiä neurokehityksellisiä tekijöitä ja ne voidaan laskea osaksi neuromoninaisuutta. Oppimisen vaikeudet esiintyvät monesti yhdessä toistensa tai esimerkiksi aktiivisuuden ja tarkkaavuuden vaikeuksien kanssa.
Oppimisvaikeuksien varhainen tunnistaminen ja tuki on tärkeää sekä oppimisen edistämiseksi että käytöspulmien ehkäisemiseksi. Oppimisvaikeuksien aiheuttamia kasaantuvia pulmia voidaan ehkäistä hyvällä varhaisella tunnistamisella ja tuella. Vaikka varsinaiset oppimisen vaikeudet voidaan todeta vasta kouluiässä, kun lapsi on saanut opetusta, voidaan oppimisvalmiuksia havainnoida jo aikaisemmin. Varhaiskasvatusiässä on tärkeää seurata kielellisten, esimatemaattisten ja motoristen taitojen kehittymistä sekä vuorovaikutusta, tarkkaavuutta ja itsesäätelyä.
Oppimisen vaikeuksien arvioinnin, kuten kehityksen yksilöllisen arvioinnin tarkoituksena ylipäätään, on antaa yksilöllistä tietoa ensinnäkin lapsen tai nuoren taitotasosta ja kyvyistä verrattuna siihen, mitä taidon niin sanotusta normaalikehityksestä tiedetään ja toisekseen siitä, mitkä tekijät voivat olla juuri tämän oppijan vaikeuksien taustalla. Oppimisen tuen tulee perustua näihin tietoihin sekä tietoon oppijan osaamista ja vahvuuksista sekä siitä, mikä on hänelle vaikeaa. Oppimisen vaikeuksien arvioinnissa ja tuessa voidaan erottaa seuraavat vaiheet (mukaillen Aro ym. 2020):
- vaikeuksien kannalta keskeisen teorian tuntemus
- mahdollisten selitysten muodostaminen oppijan vaikeuksien taustalla olevista syistä
- tiedon kerääminen
- kerätyn tiedon tulkinta
- tuen suunnittelu
- tuen toteutus
- annetun tuen vaikuttavuuden arviointi ja jatkosuunnittelu
Kaiken oppimisen ja sen vaikeuksien arvioinnin keskeisenä tehtävänä on ohjata opetusta ja tuen suunnittelua. Luokan- tai aineenopettajan, erityisopettajan ja koulupsykologin yhteistyössä voidaan tukea monenlaisia oppilaita ja löytää kompensaatiokeinoja spesifeille oppimisvaikeuksille. Esimerkiksi oppimista haastavasta lukivaikeudesta huolimatta oppijan muu kielellinen kehitys ja päättelykyky voivat olla ikätasoista, jolloin spesifi lukivaikeuden tuki auttaa oppijaa onnistumaan opinnoissa.
Joskus psykologi voi todeta, että oppimisen haasteiden takana ei olekaan varsinaista oppimisvaikeutta vaan ensisijaisesti esimerkiksi motivaatioon tai sosioemotionaalisiin syihin liittyviä tekijöitä, tai tarkkaavuuden pulmaa. Tarkkaavuuden pulma on esimerkki vaikeudesta, joka voi estää oppimisen isossa ryhmässä, vaikka keskittymisen onnistuessa oppijan oppimiskyky onkin iänmukainen. Tällaisessa tapauksessa on erityisen tärkeää kiinnittää huomiota käyttäytymistä ja oppimisedellytyksiä tukevaan oppimisympäristöön ja ryhmän toimintaan. Näihin tekijöihin vaikuttamalla voidaan mahdollisesti kaikkein parhaiten tukea koko ryhmän toiminnan ohella myös yksilön vaikeutta.
Seuraavista kääntökorteista pääset lukemaan eri ammattilaisten vastuista oppimisvaikeuksien tunnistamisessa ja tukemisessa.
Oppimisvaikeudet saattavat saada arjen tuntumaan työläältä. Ne altistavat herkästi ei-toivotulle käyttäytymiselle, erityisesti silloin, jos lapsi tai nuori ei saa tarvitsemaansa tukea. Jatkuva ponnistelu ja epäonnistuminen tai sen pelko, eivät voi olla vaikuttamatta lapsen tai nuoren hyvinvointiin ja käyttäytymiseen. Ilman tukea ja ymmärrystä oppimisen vaikeudet altistavat lasta tai nuorta negatiivisille ajatuksilla ja tunteille, kuten ”olen huono”, ” en koskaan voi onnistua”, ”ihan turha edes yrittää”. Tämä negatiivinen ajattelu voi johtaa negatiiviseen kehään. Tilanteen jatkuessa negatiivinen ajattelu lisääntyy, sitoutuminen oppimiseen ja opiskeluun heikkenee. Onnistumisen kokemuksia ja huomiota aletaan hakea muualta kuin oppimisesta ja pahimmillaan tilanne johtaa opintomenestyksen heikkenemiseen ja pitkällä aikavälillä jopa syrjäytymiseen.
Seuraavalla videolla kuulet tyypillisimmistä oppimisvaikeuksista sekä niiden tukemisesta varhaiskasvatuksessa ja koulussa.
Videon kesto 15:31
Oppimisen vaikeudet -videoluennon diat
Videoluennosta sait käsityksen yleisimmistä oppimisen vaikeuksista. Lisää ajantasaista tietoa oppimisen vaikeuksista ja niiden kartoittamisesta ja tukemisesta löydät Niilo Mäki instituutin verkkosivuilta, Lukimat-sivustolta ja Opetushallituksen Lukiloki-sivustolta. Sivuilta löydät tiedon lisäksi myös työkaluja ja materiaaleja sekä osaamisen kartoitukseen että todettujen haasteiden tukemiseen.
Halutessasi lue, kuuntele ja katso lisää
Niilo Mäki instituutin podcast. Oppimisvaikeudet. https://koju.nmi.fi/podcast/osa-1-mita-oppimisvaikeudet-ovat-miten-lasta-voi-tukea/
Lukimat. Tietoverkkovälitteinen peruslukutaidon sekä matematiikan oppimisvalmiuksien oppimis- ja arviointiympäristö. https://www.lukimat.fi/etusivu.html
Opetushallitus. LUKILOKI – Oivalluksia luku- ja kirjoitustaitojen opettamiseen ja tukemiseen. https://www.oph.fi/fi/lukiloki-oivalluksia-luku-ja-kirjoitustaitojen-opettamiseen-ja-tukemiseen
Duodecim. Terveyskirjasto. Oppimishäiriöt. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00401
Niilo Mäki instituutti. Omis-oppaat oppimisvaikeuksista lapsille, nuorille ja heidän vanhemmilleen. https://www.nmi.fi/2017/01/22/omis-oppaat/
Niilo Mäki instituutti. Ladattavat materiaalit. https://www.nmi.fi/category/ladattavat-materiaalit/
Niilo Mäki instituutti. Podcast-sarja oppimisen vaikeuksista. https://www.nmi.fi/2022/11/21/podcast-sarja-oppimisen-vaikeuksista/
Niilo Mäki instituutti. Lukeminen. https://www.nmi.fi/niilo-maki-instituutti/tietoa-oppimisesta-ja-oppimisvaikeuksista/lukeminen/
Niilo Mäki instituutti. Matematiikka. https://www.nmi.fi/niilo-maki-instituutti/tietoa-oppimisesta-ja-oppimisvaikeuksista/matematiikka/
Niilo Mäki instituutti. Kieli. https://www.nmi.fi/niilo-maki-instituutti/tietoa-oppimisesta-ja-oppimisvaikeuksista/kieli/
Niilo Mäki instituutti. Motoriikka. https://www.nmi.fi/niilo-maki-instituutti/tietoa-oppimisesta-ja-oppimisvaikeuksista/motoriikka/
Niilo Mäki instituutin oppimisvaikeuksiin liittyvät videot. https://www.youtube.com/@nmikoulutus3583
Hahmotusvaikeuksien tietopalvelu. https://www.hahku.fi/
Opetushallituksen LUKILOKI-videot. https://youtube.com/playlist?list=PLsBm4tVhwD2GKkbvVlmQrlxASio1VMdHW&si=6jZ9EI7YVMCtT76-
Luku- ja kirjoitustaidon kehityksen jatkumo. https://youtu.be/3C-WTpH_0x4
Lukivaikeuksien riskitekijät ja kehityspolut. https://youtu.be/NV1VhKO0QxI
Fonologinen tietoisuus. https://youtu.be/HJCb9jseGdY
Nimeämis- ja sananlöytymisvaikeudet. https://youtu.be/tTVWRJLYz84
Lukivaikeudet. https://youtu.be/hdjoVIJN7hA
Lukemisen ja kirjoittamisen sujuvuuden vaikeudet. https://youtu.be/g211T_Sk-X4
Vaikeudet ymmärtävässä lukemisessa ja tuottavassa kirjoittamisessa. https://youtu.be/LwgMqPhrssw
Kielelliset vaikeudet ja lukemaan oppiminen. https://youtu.be/cKAFMJu3qrA
Lukemisen tarkkuus ja sen arviointi. https://youtu.be/YWzTFAQYx10′
Lukemisen sujuvuus ja sen arviointi. https://youtu.be/OcGXelirMt0
Lukemisen ymmärtäminen ja sen arviointi. https://youtu.be/xlbE8y2MnBI
Kirjoitustaitojen arviointi. https://youtu.be/G_OFhPWe7KA
Tukivastemalli ja tuen vaikuttavuuden seuranta. https://youtu.be/l77MWEOkXpQ
Kirjoitetun kielen selkeyttäminen. https://youtu.be/bppQ7LwqkE8
Mitä selkokieli on? https://youtu.be/n5_px2rs8nc
Tekstin mukauttaminen selkokielelle. https://youtu.be/tbxs84UIMuU
Lukivaikeuksien huomioon ottaminen näytöissä. https://youtu.be/tURiL4X0jiE
Oppimisvaikeudet ja motivaatio. https://youtu.be/Dm9ghlpEOpo
Matemaattiset oppimisvaikeudet. https://youtu.be/9ieuu4b1RKk?si=6Z1595hd9VRHUcLw
Lumatikka. Matemaattiset perustaidot ja niiden tuki. https://youtu.be/DSqNGgLlZY8?si=m9_STk8I6WAQwJ5W
Lumatikka. Matematiikan oppimiseen liittyviä videoita. www.youtube.com/@lumatikka
Olet nyt päässyt kolmannen moduulin loppuun ja oppinut lisää mahdollisista syistä käyttäytymisellään reagoinnin taustalla sekä tavoista tukea lapsia ja nuoria. Siirry seuraavaksi eteenpäin Erilaiset oppijat -moduulin yhteenvetoon ja testiin.