Hyvinvointia tukeva arki

Arjenhallintataidoilla tarkoitetaan kykyä suunnitella ja toteuttaa päivittäiseen elämään kuuluvia asioita tarkoituksenmukaisesti ja tehokkaasti. Arjen taidot, kuten suunnitelmallisuus toiminnassa, riittävä uni, terveellinen ravinto ja sopiva liikunta, ovat merkityksellisiä kasvun eri vaiheissa. Mitä pienemmästä lapsesta on kyse, sitä enemmän vastuuta arjenhallinnasta on hänen lähiaikuisillaan.

Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3) määritellään perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa hyvinvointiin, turvallisuuteen ja teknologiaan liittyvinä taitoina, joilla on yhteys kestävän elämäntavan teemoihin. Ne painottavat omasta ja muiden hyvinvoinnista huolehtimista sekä kestävän elämäntavan omaksumista.

Arjenhallintataidot auttavat oppijoita selviämään varhaiskasvatuksen, koulun ja vapaa-ajan vaatimuksissa. Aikuisen tuen arjentaidoille tulee olla oppijalähtöistä, ikä- ja kehitystaso huomioivaa ja riittävää. Arjentaitoja, kuten muitakin taitoja voi opettaa, oppia ja harjoitella. Keskeinen tuki arjentaidoille on arjen hallintaa omalla toiminnallaan mallintava aikuinen.

Hyvin toimivat arjen struktuurit ja rutiinit vähentävät stressiä ja lisäävät hallinnan tunnetta omasta elämästä. Säännölliset ruoka- ja nukkuma-ajat, sopivasti rasittava liikunta, yhdessäolo läheisten kanssa, mahdollisuus leikkiin ja luovuuteen rakentavat pohjan toimivalle arjelle. Paljon puhuttanut aihe ruudulla vietetyn ajan tasapainottamisesta muuhun tekemiseen on tärkeää. Vähäisempi ruutuaika lapsuudessa ja nuoruudessa on tutkitusti yhteydessä parempaan mielenterveyteen nuoruusiässä, ja sosiaalisen median käytön aloittamisen ja lisääntymisen tiedetään johtavan mielialaoireiden lisääntymiseen.

Lasten ja nuorten toivottua käyttäytymistä ja hyvinvointia tukevalle arjelle keskeisiä tekijöitä ovat:

  • säännöllinen rytmi (uni, ruokailu, liikunta)
  • vuorovaikutus ja yhdessäolo
  • aivojen suojaaminen liikaärsykkeiltä
  • mieluisa tekeminen ja itsensä kehittäminen
  • taitojen harjoittelu
  • myönteinen palaute
  • kuormittavien asioiden tunnistaminen ja niihin vaikuttaminen

Mielenterveyden käsi on Mieli ry:n mallinnus mielen hyvinvointia ja myönteisesti toivottua käyttäytymistäkin tukevasta vahvistavasta arjesta.  Perustana ovat tekemistä ohjaavat arvot ja päivittäiset valinnat, joiden päälle lepo, ravinto, ihmissuhteet, liikunta ja harrastukset muodostavat toimivan kokonaisuuden. Tasapaino on tärkeää. Niin kuin käden toiminta vaikeutuu, jos yksikin sormista puuttuu tai ei toimi tavallisesti, vaarantuu arjen sujuvuus, jos yksikin arjen palasista toimii huonosti.

Arjentaitoja voidaan opettaa varhaiskasvatuksessa, esi- ja perusopetuksessa monin tavoin. Sitä voidaan opettaa sekä osana ohjattuja opetustuokioita ja oppitunteja että kaikessa arjen toiminnassa. Aikuiset voivat mallintaa taitoja ja antaa konkreettisia työkaluja arjen tilanteisiin.  Yhteistyö kotien kanssa on tärkeä osa hyvinvointia tukevan arjen rakentamiselle. Tämä yhteistyö toteutuu esimerkiksi arkisissa kohtaamisissa, kotiväenilloissa ja oppimiskeskusteluissa, jotka tarjoavat mahdollisuuksia keskustella arjen rutiineista ja hyvinvointia tukevista tekijöistä. Arjenhallintataitojen vahvistaminen tukee lasten, perheiden ja koko varhaiskasvatus- ja kouluyhteisön kokonaisvaltaista hyvinvointia, ja antaa oppijoille valmiudet rakentaa tasapainoista ja hyvinvoivaa elämää.


Halutessasi lue ja kuuntele lisää:

Ruutuajan rajoittaminen suojaa lasten ja nuorten mielenterveyttä. https://yle.fi/a/74-20147837  https://www.sttinfo.fi/tiedote/70958177/ruutuajan-rajoittaminen-suojaa-lasten-ja-nuorten-mielenterveytta?publisherId=69817172&lang=fi

Lääkärilehti. Nyt ryhtiä, aikuiset. https://www.laakarilehti.fi/terveydenhuolto/nyt-ryhtia-aikuiset/

Mannerheimin lastensuojeluliiton Hyvä, paha digi -podcast. Lapset ja nuoret ruutujen lumossa. https://open.spotify.com/episode/0uDlG1eBe1kJoz3V66QaHn?go=1&sp_cid=2ca51dbd34f22ce9bfded5d026e8068e&utm_source=embed_player_p&utm_medium=desktop&nd=1&dlsi=94d538fdec6a44d0

Kummit ry. Uutinen. Kännykän liikakäytön ongelmat huolestuttavat asiantuntijoita – Nuorisolääketieteen dosentti Silja Kosola: ”Lapsia ja nuoria tulisi suojella lainsäädännöllä” https://kummit.fi/kannykan-liikakayton-ongelmat-huolestuttavat-asiantuntijoita-nuorisolaaketieteen-dosentti-silja-kosola-lapsia-ja-nuoria-tulisi-suojella-lainsaadannolla/

Mannerheimin lastensuojeluliitto. Sopiva ruutuaika. https://www.mll.fi/vanhemmille/tietoa-lapsiperheen-elamasta/hyvinvointia-digiajassa/sopiva-ruutuaika/

Mannerheimin lastensuojeluliitto. Perheen nukkuminen. https://www.mll.fi/vanhemmille/tietoa-lapsiperheen-elamasta/perheen-nukkuminen/

Mannerheimin lastensuojeluliitto. Lapsen ja nuoren ravinto ja ruokailu. https://www.mll.fi/vanhemmille/tietoa-lapsiperheen-elamasta/lapsen-ja-nuoren-ravinto-ja-ruokailu/

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Ruoka.-askel-toimintamalli varhaiskasvatukseen. https://thl.fi/-/uusi-toimintamalli-edistaa-terveellista-ja-kestavaa-ruokailua-varhaiskasvatuksessa-hyvia-tuloksia-kuntakokeiluista

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Liikuntasuositukset. https://thl.fi/aiheet/elintavat-ja-ravitsemus/liikunta/liikuntasuositukset#Liikuntasuositukset_lapsille_ja_nuorille

UKK-instituutti. Lasten ja nuorten liikkumissuositus. https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-suositukset/lasten-ja-nuorten-liikkumissuositus/

Terveyttä ja iloa ruoasta – varhaiskasvatuksen ruokailusuositus. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-992-7

Syödään ja opitaan yhdessä – kouluruokailusuositus. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-791-6

Terveyden ja hyvinvoinninlaitos. Uni. https://thl.fi/aiheet/elintavat-ja-ravitsemus/uni

Nuoliviiva.

opas