Monitoimijainen työ oppijan tukena
Monitoimijainen työ on lähes aina keino vastata yksilöityä käyttäytymisen tukea tarvitsevien oppijoiden tuen tarpeeseen. Vaikuttava tuki rakentuu yhteistyössä sekä lapsen, nuoren ja hänen huoltajiensa, että pedagogisen henkilöstön, opiskeluhuollon sekä sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoiden kanssa.
Lapsella ja nuorella on oikeus saada tarvitsemaansa tukea. Tuen saaminen voidaan turvata luomalla toimivat rakenteet ja yhteistyön muodot sekä arjen käytänteissä että laajemmin monialaisen yhteistyössä ja palvelurakenteessa kuntien ja hyvinvointialueiden tasolla.
Oppijoiden tuen on tärkeää toteutua suunnitelmallisena ja järjestelmällisenä toimintana. Opettajilla on keskeinen rooli oppijaa lähimpänä toimivana virkavastuullisena aikuisena tuen tarpeen havaitsemisessa ja tuentarpeeseen vastaamisessa. Varhaiskasvatusikäisillä lapsilla on oikeus saada sosiaali- ja terveydenhuollosta tarvitsemansa tuki ja esi- ja perusopetuksen oppilailla on oikeus yksilökohtaisen opiskeluhuollon palveluihin. Yksilökohtainen opiskeluhuolto sisältää kouluterveydenhuollon, psykologi- ja kuraattoripalvelut. Yksilökohtaisen opiskeluhuollon monialainen asiantuntijaryhmä kootaan tapauskohtaisesti oppilaan tueksi. Ryhmän kokoaminen vaatii aina oppilaan ja huoltajan luvan. Tarvittaessa opiskeluhuoltopalveluista voidaan ohjata oppilas muihin sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin.
Verkkokurssisarjamme edellisessä osassa on avattu moniammatillisen ja monialaisen työn toimintatapoja ja keskeisiä periaatteita. Tässä käyttäytymisen yksilöidyn tuen kurssissa täydennämme aikaisempaa esittelemällä sairaalakoulun ja Valterin mahdollisuuksista tuoda osaamisensa oppijan tueksi tilanteissa, jossa omassa varhaiskasvatusyksikössä tai koulussa koetaan, että omat keinot eivät riitä. Lopuksi kerromme lyhyesti Valtion koulukotikoulujen toiminnasta kaikkein vaikeimmin käyttäytymisellä reagoivien oppilaiden tukena.
Sairaalaopetus on yksi keino tukea käyttäytymisen yksilöityä tukea tarvitsevan oppijan oppimista ja osallistumista esi- ja perusopetuksessa. Se tukee inkluusiota lisäämällä lähikouluille konsultaatiota, mahdollistamalla erikoissairaanhoidossa olevien oppilaiden oppimisen ja koulunkäynnin sekä vahvistamalla esimerkiksi psyykkisesti oireilevien oppijoiden kouluun kiinnittymistä sekä oppijoita ja heidän perheitään tukevaa monialaista yhteistyötä.
Sairaalaopetuksessa korostuvat kasvatuksen ja opetuksen lisäksi pedagoginen kuntoutus, koulunkäyntiä ylläpitävä opetus sekä oppimisen ja koulunkäynnin taitojen arviointi. Sairaalaopetusta saavat osastohoidossa olevat oppilaat sekä avo-oppilaana sellaiset erikoissairaanhoidon avohoidossa olevat lapset tai nuoret, jotka eivät kykene käymään omaa kouluaan tukitoimista huolimatta.
Perusopetuslain uudistus ja päivitetty opetussuunnitelman oppimisen tuen luku nostavat esiin sairaalakoulukonsultaation keskeisenä keinona, kun esi- ja perusopetuksessa kohdataan vahvaa tukea tarvitsevia oppijoita ja järjestetään heidän opetustaan. Uudistetun lain mukaisella konsultaatiolla voidaan yksittäisen oppijan tilanteen lisäksi hakea ratkaisuja ja tukea myös kokonaisten ryhmien ja luokkien oppimista ja koulunkäyntiä.
Sairaalaopetuksen inkluusiota tukevia konsultaatiomuotoja ovat:
- sairaalaopetuksessa olevan oppijan siirtymis- ja palautuskonsultaatio
- yksittäisen lapsen tai nuoren tilanteeseen liittyvä ennaltaehkäisevä ja tilannearviokonsultaatio
- yleisiin opetusjärjestelyihin liittyvä pedagoginen yleiskonsultaatio
Seuraavalla videolla sairaalakoulun erityisopettaja Hanna Nygård kertoo sairaalaopetuksen konsultatiivisesta työstä sekä yhteistyön muodoista.
Videon kesto 9:37
Sairaalaopetuksen konsultatiivinen työ -videoluennon diat.
Kuten kuulit Hanna Nygårdin kertovan, on sairaalaopetuksessa on monia mahdollisuuksia käyttäytymisellä reagoivien lasten ja nuorten tukemiseen. Seuraavalla videolla ohjaavat opettajat Kukka-Maaria Kaukomaa ja Tina Perttula kertovat Valterin mahdollisuuksista tukea varhaiskasvatusyksiköitä ja kouluja käyttäytymisellään reagoivien oppijoiden kanssa.
Videon kesto 11:42
Kuten videolta kuulit, ei kasvattajien tarvitse jäädä yksin käyttäytymisellään reagoivien oppijoiden kanssa. On tärkeä hakea tukea työlleen ja näissä tilanteissa Valterin asiantuntijuus on yksi mahdollisuus. Joissain tapauksessa oman varhaiskasvatusyksikön tai koulun henkilöstön ammatillisen osaamisen lisääminen koulutuksen kautta on riittävä keino tukea osaamista. Konsultoinnille, yhteisellä arvioinnilla ja ohjauskäynneillä voidaan syventää yhteistyötä ja tukea oppijan osallistumista ja oppimista omassa lähivarhaiskasvatusyksikössä tai koulussa. Valteri-koulussa voidaan myös järjestää intensiivistä tukea lapselle tai nuorelle tukijaksona.
Kaikkein vakavimmin käyttäytymisellä reagoivat oppilaat voivat saada tukea Valtion koulukotikouluista. Valtion koulukodin koulussa järjestetään opetus koulukotiin sijoitetuille lapsille ja nuorille. Opetus huomioi oppilaan yksilölliset tuen tarpeet. Koulukotikoulun tehtävänä on ehkäistä syrjäytymistä sekä järjestää perusopetusta kaikkein vaikeimmissakin elämäntilanteissa oleville lapsille ja nuorille. Koulukotisijoituksen syyt ovat moninaisia, yleisesti ottaen sellaisia tapahtumia lapsen, nuoren ja perheen elämässä, jotka ovat johtaneet turvattomuuteen, koulupoissaoloihin, ristiriitoihin, päihteisiin, rikoksiin ja karkailuun.
Yhteistyön tekeminen on yksi taito muiden joukossa. Ammattilainen voi kehittää omia yhteistyötaitojaan monin tavoin. Keskeistä on arvostava asenne, kuulevat korvat ja ymmärtävä sydän. Yhteistyön itsearviointilomakkeen avulla voit ammattilaisena arvioida itseäsi yhteistyön tekijänä ja saada ajatuksia yhteistyön mahdollisista kehittämiskohteista sekä pohtia keinoja, joilla voisit kehittää taitojasi.
Yhteistyön itsearviointilomake ammattilaiselle
Halutessasi lue ja kuuntele lisää:
Minnan Kyttälän professoriluento inklusiivisestä koulusta. Mitä se tarkoittaa opettajuuden, opettajan työn ja opettajan osaamisen näkökulmasta? Miten oppijoiden monet tuen tarpeet voidaan kohdata. https://www.utu.fi/fi/yliopisto/akateemiset-juhlat/professoriluennot/marraskuu-2024/minna-kyttala
Sivistyksen supervoimia Podcast: Sairaalaopetus ja psyykkisesti oireilevat oppilaat esi- ja perusopetuksessa https://open.spotify.com/show/5sfyl0kmBVQ7pXkJyQfHWJ
Wilma-cast podcast. Yhdessä lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena https://open.spotify.com/episode/7sCbePtHe9iFdvAXDVDnbB?si=SqU29-kzQWWx9aUJLa2wsQ
Yle artikkeli: Koululuokka tarvitsi niin paljon tukea, että sai avukseen lääkärin. https://yle.fi/a/74-20103818?utm_source=social-media-share&utm_medium=social&utm_campaign=ylefiapp
Koulu voi tukea lasta koulun eri keinoin. https://www.helsinki.fi/fi/projektit/kokonaisvaltaisen-hyvinvoinnin-koulu/ajankohtaista/koulu-voi-tukea-lasta-koulun-eri-keinoin
Kolme tapausta kouluvalmentajista ja koulunuorisotyöntekijöistä oppilaiden tukena:
https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/6437563
Aikuisten oman hyvinvoinnin vaaliminen nousee moninaistuvissa tilanteissa yhä keskeisempään rooliin. Vain hyvinvoiva aikuinen voi kasvattaa hyvinvoivia lapsia ja nuoria. Seuraavaksi pääsetkin hetkeksi pysähtymään ammattilaisten hyvinvoinnin äärelle miettimään, miten sinä voisit parantaa hyvinvointiasi.