1.2 Aikuiset yhteistyössä käyttäytymisellä reagoivan lapsen ja nuoren tukena
Oppijan yksilöllinen huomioiminen, henkilökohtainen tukeminen ja yhteistyön tiivistäminen ovat käyttäytymisen joustavasti tehostuvan tuen vahvistamisen keskeisimpiä keinoja, kuten edellä mainittiin. Oppijan käyttäytymisen pulmien monimuotoistuessa ja pitkittyessä rakentava yhteistyö oppijan itsensä, hänen huoltajiensa ja monialaisesti eri ammattilaisten kanssa nousee koko ajan merkittävämpään rooliin.
Lapsen tai nuoren käyttäytymiseen liittyvistä huomioista on hyvä puhua lapsen, nuoren ja hänen huoltajiensa kanssa mieluummin liian aikaisin tai turhaan kuin ei ollenkaan tai liian myöhään. Mitä varhaisemmin yhteistyöhön päästään, sitä enemmän toimintamahdollisuuksia on.
Verkkokurssisarjamme Kohdennettu käyttäytymisen tuki -osasta voit kerrata muun muassa arjen huomioiden puheeksi ottamisen merkitystä.
Kun yhteistyön aiheena on lapsen tai nuoren ei-toivottu käyttäytyminen, ei yhteydenotto useinkaan ole helppo tai mukava. Juuri tällöin toimivaksi rakennettu yhteistyö nousee erityisen tärkeäksi. Kaikessa yhteisessä tekemisessä on tärkeää kannatella toimivaa ja hyvää, mutta samalla pitää katse kehittämiskohteissa, joihin etsitään aktiivisesti ratkaisuja.
Huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä on hyvä muistaa, että monet käyttäytymiseen vaikuttavat asiat ovat perinnöllisiä ja huoltaja voi itse kokea tai olla kokenut samanlaisia haasteita kuin mitä hänen lapsellaan on. Lisäksi aiemmat huonot kokemukset yhteistyöstä varhaiskasvatuksen tai koulun, tai muiden viranomaisten, kanssa voivat herättää epäluuloa tai vastustusta.
Yhteistyössä lapsen tai nuoren ja aikuisten kanssa keskeistä on yhteisen ymmärryksen rakentaminen tilanteesta, sekä yhteinen pohdinta siitä, miten hyvinvointia voidaan lisätä. Mitä enemmän lapsen tai nuoren arjessa on haasteita sitä tiiviimpää yhteistyön tulisi olla. Suomalaisen tutkimuksen mukaan vahvempaa tukea tarvitsevien oppilaiden huoltajat luottavat kouluun vähemmän kuin muiden oppilaiden huoltajat. Siksi erityisesti vahvempaa tukea tarvitsevien lasten ja nuorten kanssa työskentelevien ammattilaisten pitääkin aktiivisesti etsiä keinoja vastavuoroiseen yhteistyöhön.
Omalla toiminnalla pystyy luomaan luottamusta ja turvallisuutta sekä huolehtimaan siitä, että oppija ja perhe kokevat tulevansa kuulluksi ja ymmärretyksi, ja että heille tarjotaan mahdollisuus osallistua itselleen sopivalla tavalla.
On myös tärkeää kiinnittää huomiota siihen, kuinka ottaa asia puheeksi joko lapsen tai nuoren tai huoltajan kanssa. Huoli tulisi ottaa puheeksi kunnioittavalla tavalla, avoimesti ja rohkeasti.
Seuraavilla videoluennoilla psykologi ja psykoterapeutti Aino Juusola kertoo oppijan ja hänen perheensä kanssa tehtävästä yhteistyöstä huolen herätessä. Ensin kuulemme ajatuksia siitä, kuinka vaikeista asioista voi keskustella lapsen tai nuoren kanssa.
Videon kesto 12:25
Kuten videolla kuulimme on oppijan osallistaminen ja toisaalta myös keskusteluun osallistumatta olemisen mahdollistaminen tärkeää. Lapsen tai nuoren ajatusten kuunteleminen häntä johdattamatta ja yhteisten ratkaisujen löytäminen on tärkeää. Näistä asioista monet pätevät varmasti myös huoltajien kanssa käytävään keskusteluun. Seuraavaksi saat kuulla Aino Juusolan ajatuksia asioista, joita on hyvä huomioida, kun oppijan lisäksi keskustelussa ovat mukana myös huoltajat.
Videon kesto 11:34
Muistatko verkkokurssisarjamme osasta 2, mitä lapset ja nuoret kertoivat kohtaamisesta aikuisen kanssa? Videoon oli koottu eri-ikäisten lasten ja nuorten ajatuksia hyvästä kohtaamisesta. Katso nyt video uudelleen ja mieti videota katsoessasi, minkälainen tilanne, minkälainen aikuinen tai ympäristö mahdollistavat omien ajatusten jakamisen tai avun pyytämisen?
Videon kesto 1:33
Halutessasi voit lukea ja kuunnella lisää:
Kukka-Maaria Kaukomaan ja Tina Perttulan blogikirjoitus. Näin tuet käyttäytymisellä reagoivaa lasta. https://www.valteri.fi/nain-tuet-kayttaytymisella-reagoivaa-lasta/
Vanhempainliitto. Kymmenen askelta kohti toimivaa kodin ja koulun yhteistyötä. Kirjauksista käytäntöön. https://vanhempainliitto.fi/wp-content/uploads/2023/08/Kymmenen-askelta_Kirjauksista-kaytantoon_2023.pdf
Sami Luodon puheeksi ottamisen malli päiväkoteihin. https://lapsenmaailma.fi/artikkeli/sami-luoto-kehitti-paivakoteihin-puheeksi-ottamisen-mallin/
Anuliisa Kemppaisen, Tarja Kankaanpään ja Jenni Haverisen artikkeli kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä. https://www.valteri.fi/artikkelit/perhelahtoinen-toimintakulttuuri-koulussa/
Suomen vanhempainliitto. Oppimisen tuki ja yhteistyö vanhempien kanssa. https://youtu.be/pSDseFzMZ8k?si=L1l5wC6vjlVk1kRd
Suomen vanhempainliitto. Haastavat tilanteet kodin ja koulun yhteistyössä. https://youtu.be/ri0TDv9M3nE?si=xovxZ9vWd-YUblYb
Soile Erikssonin blogi-kirjoitus pedagogisesta kirjoittamisesta tukemassa yhteistyötä lapsen tai nuoren tuen suunnittelussa ja toteuttamisessa. https://www.valteri.fi/pedagogisen-kirjoittamisen-abc/
Suomen vanhempainliitto. KOTI sydän KOULU – puhumalla paras -podcast. Kohtaamisia kodin ja koulun yhteistyössä – haasteista helpotukseen? https://open.spotify.com/episode/06Ff12dCYNvkJYwettShXK
Suomen vanhempainliitto. KOTI sydän KOULU – puhumalla paras -podcast. Varhaiskasvatus valokeilassa – kurahousupuheesta aitoon yhdessä tekemiseen. https://open.spotify.com/episode/1da30ZJVM0JdoYjyRZ9huA
Suomen vanhempainliitto. KOTI sydän KOULU – puhumalla paras -podcast. Heräämisiä ja hoksautuksia – kodin ja koulun hyvän yhteistyön tulipuita. https://open.spotify.com/episode/5x7eYjDz0LrVBNkkiZorzs
Seuraavaksi syvennymme monitoimijaiseen yhteistyöhön oppijan tukena tilanteessa, jossa oppilaalla on vahvemman tuen tarvetta.