Moduulin 4 johdanto, tavoitteet ja sisältö

Tämän moduulin suorittamiseen kuluu aikaa noin 2 tuntia.

Kuten verkkokurssisarjamme aikana olet lukenut, toimiva oppimisympäristö sen kaikkine osa-alueineen edistää niin toivottua käyttäytymistä, oppimista kuin hyvinvointiakin. Fyysisen oppimisympäristön pienilläkin muutoksilla voi olla suuri merkitys toivotun käyttäytymisen mahdollistajana.

Hyvin suunnitelluilla ja toteutetuilla oppimisympäristöillä voidaan vähentää niin käyttäytymisen kuin yleisemmin oppimisen ja koulunkäynnin tuen tarvetta. Tuen tarpeen kasvaessa on ensisijaisesti tarkasteltava oppimisympäristöä ja räätälöitävä se kohdennetusti ja suunnitelmallisesti oppijan tuen tarpeita vastaamaan. On tärkeää osallistaa lapset ja nuoret oman oppimisympäristönsä suunnitteluun ja ottaa suunnittelussa huomioon käytännöllisyyden ja tehokkuuden lisäksi viihtyisyys sekä erilaisten lasten ja nuorten tarpeet.

Varhaiskasvatuksen tai koulun omien tilojen lisäksi osana fyysistä oppimisympäristöä on huomioitava myös vierailu- ja retkikohteet. Näiden lisäksi on tärkeää tarkastella myös sähköisiä oppimisympäristöjä, ja niissä esiintyviä tuen tarpeita ja tuen tarjoamisen periaatteita.

Fyysisen oppimisympäristön elementteihin vaikuttamalla voidaan tukea oppijan toivottua käyttäytymistä ja aktiivista toimijuutta. Keskeisiä huomioon otettavia tekijöitä ovat selkeys ja järjestelmällisyys, materiaalien ja välineiden saatavuus, helppo liikkuminen (myös sähköisissä ympäristöissä), oppijoiden ja kasvattajien sijoittuminen tilassa sekä apuvälineiden käyttäminen, tilojen ja aistiärsykkeiden rajaaminen.

Moduulin 4 tavoitteet:

  1.  Lisätä tietoa ja ymmärrystä fyysisen oppimisympäristön sekä esteettömyyden merkityksestä toivotun käyttäytymisen tukemisessa.
  2.  Oppia yhä paremmin muokkaamaan ympäristöä ja kohdentamaan fyysisen oppimisympäristön tukikeinoja.

Moduulin 4 sisältö:

  1. Tilojen organisointi ja selkeys
  2. Esteettömyys, aistiystävällisyys ja apuvälineet

Nuoliviiva.