Moduulin 3 johdanto, tavoitteet ja sisältö

Tämän moduulin suorittamiseen kuluu aikaa noin 2 tuntia.

 

Pedagoginen oppimisympäristö ja pedagogiikka ovat varhaiskasvatuksen ja peruskoulun ydintä. Käyttäytymisen haasteiden taustalla voivat vaikuttaa monet pedagogiseen oppimisympäristöön liittyvät tekijät. Siksi on tärkeää tuoda käyttäytymistä tukevat pedagogiset menetelmät kiinteäksi osaksi kaikkea varhaiskasvatuksen ja koulun arkea ja toimintaa.

Verkkokurssisarjamme edellisessä osassa opit jäsentämisestä sekä sopivan tasoisista tehtävistä ja valinnan mahdollisuuksista koko yhteisön, ryhmän tai luokan tasolla. Tässä moduulissa syvennämme näitä tietoja ja kohdennamme niitä osana koko ryhmän toimintaa samankaltaisesta tuesta hyötyvän pienryhmän tai yksilön tasolle.

Jokainen pedagoginen ratkaisu auttaa luomaan oppimisympäristön, joka tukee toivottua käyttäytymistä. Monet pedagogiset ratkaisut vaikuttavat myös psykososiaaliseen oppimisympäristöön. Hyvinvoinnilla on vaikutusta oppimiseen ja oppimisella hyvinvointiin. Monipuoliset, aktiiviset ja oppijakeskeiset menetelmät tarjoavat mahdollisuuksia toimintaan ja luvalliseen liikkumiseen, mikä vähentää ei-toivottua ääntä ja liikettä ryhmässä.

Moduulin 3 tavoitteet:

  1. Oppia, miten oppimisympäristöä voi jäsentää vielä tehokkaammin.
  2. Vahvistaa osaamista sopivan tasoisten tehtävien, valinnan mahdollisuuksien ja ohjeiden antamisen merkityksestä osana joustavasti tehostuvaa käyttäytymisen tukea.
  3. Oppia oppimisympäristön kohdennetusta jäsentämisestä.

Moduulin 3 sisältö:

  1. Sitoutumista ja motivaatiota tukevat tehtävät, ohjeiden ja palautteen antaminen
  2. Oppimisympäristön jäsentäminen

Nuoliviiva.