Moduulin 2 johdanto, tavoitteet ja sisältö

Tämän moduulin suorittamiseen kuluu aikaa noin 5 tuntia.

 

Käyttäytymisen kohdennetussa tuessa psykososiaalinen oppimisympäristö eri osineen on keskeisimmässä osassa. Käyttäytymisen kohdennettu ohjaus ja tukeminen kaikissa arjen tilanteissa, sekä käyttäytymisen, sosioemotionaalisten ja ongelmanratkaisutaitojen kohdennettu opettaminen, ovat keino vaikuttaa paitsi tukea tarvitsevien lasten käyttäytymiseen myös koko ryhmän ja yhteisön ilmapiiriin, toimintaan ja hyvinvointiin.

Tutkimusten mukaan parhaimmat tulokset ulospäin suuntautuvien käyttäytymisoireiden vähenemisesti sekä yleisesti ottaen mielenterveyden parantumisesta saadaan, kun varhaiskasvatuksessa tai koulussa on samaan aikaan käytössä johdonmukainen myönteinen käyttäytymisen tuki sekä sosioemotionaalisten taitojen opetus. Molemmissa korostuu ongelmien ennaltaehkäiseminen, myönteinen lähestymistapa ja vahvistaminen sekä taitojen opettaminen.

Kun varhaiskasvatuksen tai koulun toiminnassa otetaan tietoisesti yhdistäen käyttöön sekä myönteinen käyttäytymisen tuki että sosioemotionaalisten taitojen opettaminen, tulee taitojen tukemisesta kokonaisvaltaisempaa. Ryhmien ja luokkien toiminta muodostuu myönteiseksi, järjestelmälliseksi ja toimivaksi, lapset ja nuoret oppivat kognitiivisia, sosiaalisia, tunne- ja käyttäytymisen taitoja ja kasvattajat näkevät nämä taidot opetettavina ja opittavina taitoina, joita he tukevat ja ylläpitävät myönteisesti vahvistamalla. Kun tavoitteena on käyttäytymisellä reagoimisen vähentäminen, on varhaiskasvatuksessa ja kouluissa tärkeää ottaa käyttöön nämä toimintamallit ja niihin vaikuttavaksi tiedetyt menetelmät (ks. esim. Kasvun tuen menetelmäarviot).

Kuten tiedämme yhteiset käyttäytymisodotukset, selkeät säännöt, myönteinen huomio ja palaute toivotusta käyttäytymisestä sekä sosioemotionaalisten taitojen systemaattinen opettaminen toimivat ongelmia ennaltaehkäisevinä, lapsia ja nuoria suojaavina ja hyvinvointia lisäävinä tekijöinä. Hyvinvoinnin lisääntyminen vaikuttaa myönteisesti paitsi ilmapiiriin, käyttäytymiseen, tunne- ja vuorovaikutustaitoihin, myös lasten ja nuorten oppimiseen.

Hyvinvointia tukevat toimintatavat tulisi varhaiskasvatuksessa ja koulussa rakentaa sisälle kaikkeen toimintaan ja niitä tulee tarpeen mukaan kohdentaa ja yksilöidä. Näin pystymme varhaiskasvatuksen ja koulun arjessa yhä paremmin vastaamaan erilaisista taustoista ja lähtökohdista tulevien oppijoiden tarpeisiin. Sillä kuten tiedämme, tarvitsee osa lapsista ja nuorista enemmän suunnitelmallista tukea, opettamista ja ohjausta sekä riittävästi mahdollisuuksia harjoitella omaksuakseen toivotun käyttäytymisen periaatteet ja sen vaatimat taidot.

Moduulin 2 tavoitteet:

  1.  Syventää tietoja psykososiaalisen oppimisympäristön eri osien merkitykseen myönteisessä käyttäytymisen tuessa.
  2.  Oppia lisää vuorovaikutuksesta ja kohtaamisesta keinona tukea käyttäytymisellään reagoivaa lasta tai nuorta myös kohdennetusti.
  3. Oppia oppijan tai ryhmän tarpeiden mukaan kohdennettujen käyttäytymisodotusten merkityksestä, käyttäytymisen taitojen kohdennetusta opettamisesta sekä myönteisen palautteen merkityksestä toivotun käyttäytymisen vahvistamisessa.
  4. Syventää tietoja ilmapiirin merkityksestä oppijoiden ja ammattilaisten hyvinvointiin.
  5. Oppia lisää keinoja sosioemotionaalisen kehityksen, itsesäätely- ja ongelmanratkaisukeinojen tukemiseen.

Moduulin 2 sisällöt:

  1. Vuorovaikutus ja kohtaaminen
  2. Ilmapiiri
  3. Kohdennettu toivotun käyttäytymisen opettaminen ja vahvistaminen
  4. Sosioemotionaaliset taidot
  5. Ongelmanratkaisu

Nuoliviiva.

Ensimmäisenä psykososiaalisen oppimisympäristön osana pääset syventämään tietojasi vuorovaikutuksesta ja kohtaamisesta. Tutustut arjessa nopeasti ja helposti käyttöön otettaviin keinoihin, joilla on merkittävä vaikutus niin lasten ja nuorten käyttäytymiseen kuin koko yhteisön ilmapiiriin ja hyvinvointiin.

Nuoliviiva.