Kurssin lähtökohdat ja alkuarviointi

Kurssisarjamme tarkoituksena on vahvistaa kasvattajien tutkimusperustaista osaamista sekä toimintatapoja lasten ja nuorten toivotun käyttäytymisen tukemiseen. Viitekehyksenä on  joustavasti tehostuva myönteinen käyttäytymisen tuki. Verkkokurssisarjan tässä osassa keskitymme kohdennetun tason tukeen ja toimintamalleihin.

Lapset ja nuoret toimivat ja käyttäytyvät oikein, jos heillä on tarvittavat valmiudet ja taidot ja jos heille tarjotaan ympäristö, jossa on edellytykset toivottuun käyttäytymiseen. Ymmärrys ja keinot tukea käyttäytymisellään reagoivia oppijoita edistävät koko ryhmän hyvinvointia ja vähentävät haastavia tilanteita varhaiskasvatus- tai koulupäivän aikana. Kuten tiedämme, on ei-toivottu käyttäytyminen, kuten ohjeiden noudattamatta jättäminen, meluaminen, loukkaavat huomautukset tai fyysinen aggressiivisuus, varhaiskasvatuksessa ja kouluissa keskeinen huolta ja tuen tarvetta aiheuttava ilmiö.

Tutkimusten mukaan parasta vaikuttavuutta lasten ja nuorten hyvinvointiin saadaan toimilla, jotka järjestetään osana arjen toimintaa koko yhteisö huomioiden. Euroopan komission suosituksissa  koko koulun lähestymistapa (whole-school approach) nähdään keskeisenä keinona vastata lasten ja nuorten haasteisiin. Kaikille suunnatun koko koulun lähestymistavan lisäksi on tärkeää tunnistaa vahvempaa tukea tarvitsevat lapset ja nuoret. Heidän kohdallaan tukea tulee kohdentaa sekä vahvistaa ja yleistä tukea täydentää joko koko ryhmälle, pienemmälle ryhmälle tai yksilölle tarvelähtöisesti suunnitelluilla toimintatavoilla ja interventioilla.

Kohdennettua tukea suunniteltaessa arvioidaan yleisen tuen eri osien toimivuutta ja arvioinnin pohjalta vahvistetaan yleisen tuen keinoja sekä rakennetaan yleisen tason tuen päälle suunnitelmallista ja todetun haasteen mukaan kohdennettua tukea. Arvioinnin apuna voidaan käyttää esimerkiksi verkkokurssikokonaisuutemme edellisen osan yleisen tuen tarkistuslistoja.

Kolmiomalli tuen tasoista. Yleinen tuki Tason 1 keinot tukevat kaikkia lapsia ja kasvattajia kaikissa oppimisympäristöissä. Tuen perusta on välittävä, turvallinen ilmapiiri, joka luo perustan myönteiselle, ennakoivalle käyttäytymisen tuelle. Yleisen tuen keinot ovat riittävä tuki neljälle viidestä lapsesta ja nuoresta.  
Kohdennettu tuki. Tason 2 tukitoimia tarvitsee keskimäärin 1015% lapsista ja nuorista. Kohdennetun tuen tasolla arvioidaan yleisen tuen eri osien toimivuutta ja arvioinnin pohjalta rakennetaan yleisen tason tuen päälle suunnitelmallista ja todetun haasteen mukaan kohdennettua interventiotukea. Yksilöity tuki. Tason 3 keinoja tarvitsee 1-5% lapsista ja nuorista. Tuki on yksilöllistä, moniammatillista, intensiivistä, tarve- ja toimintalähtöistä. Mukaillen: Center on PBIS 2023 a, 2023 b, 2024, Horner et al. 2015, Simonsen et al. 2021.

Kuten verkkokurssisarjamme aikaisemmissa osissa olet oppinut, on proaktiivisten, käyttäytymisen ongelmia ennaltaehkäisevien toimintatapojen pitkään tiedostettu toimivan reaktiivisia, korjaavia keinoja paremmin käyttäytymisen ohjaamisessa. Käyttäytymisen tukeminen edellyttää ennakoivia strategioita, kuten psykososiaalisen, pedagogisen ja fyysisen ympäristön muokkaamista sekä käyttäytymisen taitojen opettamista ja opetettujen taitojen vahvistamista positiivisella palautteella erityisesti kehumalla. Välittävä ilmapiiri, oppimisympäristön jäsentäminen sen kaikilla osa-alueilla ja sosioemotionaalisten taitojen opettaminen ovat tutkimusten mukaan käyttäytymisellään reagoivien lasten ja nuorten tukemisen perusta (mm. Banks 2014, Kern & Clemens 2006, McLeod et al 2017, Sutherland et al 2019) .

kasvun_tuen_arvioima_banneri

Kurssin moduuleissa käydään läpi tutkimusperustaisia tapoja toimia käyttäytymisellään reagoivien lasten ja nuorten kanssa. Moduuleissa esitellään lyhyesti tutkimusperusteisia vaikuttavia malleja. Esille nostetaan erityisesti Kasvun tuen menetelmäarvioinnissa vaikuttaviksi arvioituja menetelmiä.

Tällä kurssilla on pyritty huomiomaan varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen monenlaiset lapset ja nuoret. Koska kaikkia materiaaleja ei ole saatavana eri ikäryhmille sovellettuina, on opiskelijan tärkeää pyrkiä eri kohdissa soveltamaan esitettyjä periaatteita omaan kohderyhmäänsä huomioiden esimerkiksi lasten ja nuorten ikä, heidän sosiaaliset, psyykkiset ja fyysiset valmiutensa tai kieli- ja kulttuuritaustansa. Tutkimuksista tiedetään, että samat myönteisen käyttäytymisen tukemisen keinot toimivat paitsi eri ikäryhmissä myös erilaisilla oppijoilla.

Nuoliviiva.

Siirry seuraavaksi alkuarviointiin, jossa pääset arvioimaan omaa tietämystäsi ja osaamistasi myönteisistä tavoista tukea toivottua käyttäytymistä ja ennaltaehkäistä ei-toivottua. Jos tiedät jo paljon, saat kurssiltamme toivottavasti vahvistusta toimintatavoillesi. Jos asiat tuntuvat vielä vierailta, ei tarvitse huolestua. Tällä verkkokurssilla vahvistat osaamistasi näistä asioista ja toimintatavoista.

Nuoliviiva.

Oppitunti sisältö