Kurssin lähtökohdat ja alkuarviointi
Kurssisarjamme tarkoituksena on vahvistaa kasvattajien tutkimusperustaista osaamista sekä toimintatapoja lasten ja nuorten toivotun käyttäytymisen tukemiseen. Viitekehyksenä on joustavasti tehostuva myönteinen käyttäytymisen tuki. Verkkokurssisarjan tässä osassa keskitymme kohdennetun tason tukeen ja toimintamalleihin.
Lapset ja nuoret toimivat ja käyttäytyvät oikein, jos heillä on tarvittavat valmiudet ja taidot ja jos heille tarjotaan ympäristö, jossa on edellytykset toivottuun käyttäytymiseen. Ymmärrys ja keinot tukea käyttäytymisellään reagoivia oppijoita edistävät koko ryhmän hyvinvointia ja vähentävät haastavia tilanteita varhaiskasvatus- tai koulupäivän aikana. Kuten tiedämme, on ei-toivottu käyttäytyminen, kuten ohjeiden noudattamatta jättäminen, meluaminen, loukkaavat huomautukset tai fyysinen aggressiivisuus, varhaiskasvatuksessa ja kouluissa keskeinen huolta ja tuen tarvetta aiheuttava ilmiö.
Tutkimusten mukaan parasta vaikuttavuutta lasten ja nuorten hyvinvointiin saadaan toimilla, jotka järjestetään osana arjen toimintaa koko yhteisö huomioiden. Euroopan komission suosituksissa koko koulun lähestymistapa (whole-school approach) nähdään keskeisenä keinona vastata lasten ja nuorten haasteisiin. Kaikille suunnatun koko koulun lähestymistavan lisäksi on tärkeää tunnistaa vahvempaa tukea tarvitsevat lapset ja nuoret. Heidän kohdallaan tukea tulee kohdentaa sekä vahvistaa ja yleistä tukea täydentää joko koko ryhmälle, pienemmälle ryhmälle tai yksilölle tarvelähtöisesti suunnitelluilla toimintatavoilla ja interventioilla.
Kohdennettua tukea suunniteltaessa arvioidaan yleisen tuen eri osien toimivuutta ja arvioinnin pohjalta vahvistetaan yleisen tuen keinoja sekä rakennetaan yleisen tason tuen päälle suunnitelmallista ja todetun haasteen mukaan kohdennettua tukea. Arvioinnin apuna voidaan käyttää esimerkiksi verkkokurssikokonaisuutemme edellisen osan yleisen tuen tarkistuslistoja.
Kuten verkkokurssisarjamme aikaisemmissa osissa olet oppinut, on proaktiivisten, käyttäytymisen ongelmia ennaltaehkäisevien toimintatapojen pitkään tiedostettu toimivan reaktiivisia, korjaavia keinoja paremmin käyttäytymisen ohjaamisessa. Käyttäytymisen tukeminen edellyttää ennakoivia strategioita, kuten psykososiaalisen, pedagogisen ja fyysisen ympäristön muokkaamista sekä käyttäytymisen taitojen opettamista ja opetettujen taitojen vahvistamista positiivisella palautteella erityisesti kehumalla. Välittävä ilmapiiri, oppimisympäristön jäsentäminen sen kaikilla osa-alueilla ja sosioemotionaalisten taitojen opettaminen ovat tutkimusten mukaan käyttäytymisellään reagoivien lasten ja nuorten tukemisen perusta (mm. Banks 2014, Kern & Clemens 2006, McLeod et al 2017, Sutherland et al 2019) .
Kurssin moduuleissa käydään läpi tutkimusperustaisia tapoja toimia käyttäytymisellään reagoivien lasten ja nuorten kanssa. Moduuleissa esitellään lyhyesti tutkimusperusteisia vaikuttavia malleja. Esille nostetaan erityisesti Kasvun tuen menetelmäarvioinnissa vaikuttaviksi arvioituja menetelmiä.
Tällä kurssilla on pyritty huomiomaan varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen monenlaiset lapset ja nuoret. Koska kaikkia materiaaleja ei ole saatavana eri ikäryhmille sovellettuina, on opiskelijan tärkeää pyrkiä eri kohdissa soveltamaan esitettyjä periaatteita omaan kohderyhmäänsä huomioiden esimerkiksi lasten ja nuorten ikä, heidän sosiaaliset, psyykkiset ja fyysiset valmiutensa tai kieli- ja kulttuuritaustansa. Tutkimuksista tiedetään, että samat myönteisen käyttäytymisen tukemisen keinot toimivat paitsi eri ikäryhmissä myös erilaisilla oppijoilla.
Siirry seuraavaksi alkuarviointiin, jossa pääset arvioimaan omaa tietämystäsi ja osaamistasi myönteisistä tavoista tukea toivottua käyttäytymistä ja ennaltaehkäistä ei-toivottua. Jos tiedät jo paljon, saat kurssiltamme toivottavasti vahvistusta toimintatavoillesi. Jos asiat tuntuvat vielä vierailta, ei tarvitse huolestua. Tällä verkkokurssilla vahvistat osaamistasi näistä asioista ja toimintatavoista.