3.2 Jäsentäminen

Oppimisympäristön jäsentäminen on keskeinen käyttäytymisen tuen keino. Struktuurit ja rutiinit sekä tilanteiden ennakointi rakentavat turvallista tilaa oppimiselle ja koulunkäynnille. Hyvin jäsennetty arki etenee kuin itsestään, kun kaikki tietävät, mitä tapahtuu ja minkälaista käyttäytymistä ja toimintaa eri tilanteissa odotetaan. Sekä kasvattajien että oppijoiden on helppo keskittyä olennaiseen, kun ei tarvitse jännittää, mitä seuraavaksi tapahtuu.

Mitä? Missä? Milloin? Kuinka kauan? Kenen kanssa? Mitä sen jälkeen?

 

Haasteet keskittymisessä ovat yksi ei-toivottua käyttäytymistä aikaansaava tekijä. Keskittymisen taitoon liittyy sekä toiminnanohjauksen taitoja, kuten tarkkaavuuden suuntaaminen ja säilyttäminen että motivaatio työskentelyyn. Keskittyminen on tärkeä nähdä taitona eikä yksilön ominaisuutena, sillä silloin pystymme sitä tukemaan opettamalla, mallintamalla ja myönteisesti vahvistamalla.

Toimiva yleinen käyttäytymisen tuki riittää useimpien lasten ja nuorten keskittymisen tukemiseen. Joskus tarvitaan kuitenkin lisätukea. Oppimisympäristön jäsentäminen on taitoharjoittelun lisäksi keskeinen keino vastata keskittymisen haasteeseen. Yleisiä asioita jäsentämisestä voit kerrata verkkokurssisarjamme edellisestä osasta.

Jäsentämisen lisääminen ja kohdentaminen tukee esimerkiksi lapsia ja nuoria, joilla on vaikeutta aloittaa ja ylläpitää toimintaa, hallita siirtymävaiheita, kuten siirtymistä tilanteesta tai tehtävästä toiseen, haastetta sosiaalisten tilanteiden ymmärtämisessä tai aistitoimintojen säätelyssä.

Silloin, kun varhaiskasvatusryhmän tai koululuokan hyvästä yhteisestä ennakoinnista, struktuureista ja rutiineista huolimatta, arki ei kaikilla lapsilla ja nuorilla suju, kannattaa miettiä, kuinka arjen toistuvia tapahtumia, siirtymiä, tehtäviä ja toimintoja voidaan vielä kohdennetusti selkeyttää ja jäsentää.
  • Lisätäänkö yhteiseen päiväjärjestykseen jotain, esimerkiksi kuvatuki tai tieto mukana olevista aikuisista?
  • Ohjataanko lasta tai nuorta kohdennetusti useammin katsomaan yhteistä lukujärjestystä, päiväjärjestystä tai toimintahetken / oppitunnin ohjelmaa?
  • Tehdäänkö lapselle tai nuorelle oma struktuuri esimerkiksi lokeroon, pulpetille tai vaikkapa kännykän tai tabletin muistioon?
  • Voisiko toistuviin tilanteisiin lisätä jonkun lorun, laulun tai hokeman jäsentämään tilanteessa toimimista?
  • Vai onko joku muu keino, joka toimisi juuri tälle ryhmälle tai oppijalle?
Oppitunti sisältö
0% Suoritettu 0/2 vaihetta