3.1 Eriyttäminen, ohjeiden ja palautteen antaminen

Ohjeiden ymmärtämisen haasteet tai epätietoisuus oman toiminnan onnistumisesta sekä niin liian helpot kuin liian vaikeat tehtävät voivat aiheuttaa erilaista ei-toivottua käyttäytymistä ja ohjeiden vastaista toimintaa. Pedagogisen oppimisympäristön toimivuuden perustana onkin lasten ja nuorten kehitys- ja taitotason sekä mahdollisten oppimisvaikeuksien huomioiminen. Oppijalla voi olla samanaikaisesti vaikeuksia sekä akateemisissa että sosioemotionaalisissa tai käyttäytymisen taidoissa.

Oppilas kirjoittaa kirjaan pulpetilla, aikuinen nojaa hänen pulpettiinsa.

Toivottua käyttäytymistä ja toimintaa voidaan tukea esimerkiksi  lasten ja nuorten valinnanmahdollisuuksia lisäämällä sekä sopivia tehtäviä tarjoamalla. Tekemisen jaksottaminen niin, että haastavamman tekemisen joukossa on helpompaa tekemistä tukee lasten ja nuorten työskentelyä ja käyttäytymistä. Myös ohjeiden ja palautteen antaminen tulee sovittaa lasten ja nuorten kehitystasoon.

Tilanteessa, jossa pohditaan lapsen tai nuoren kohdennetun käyttäytymisen tuen tarvetta, tulee aina tarkastella myös hänen akateemisia taitojaan ja osaamistaan. Onko esimerkiksi luki-valmiuksissa tai taidoissa puutteita, joihin tulisi vastata kohdennetun tuen keinoin, kuten tuki- tai osa-aikaisella erityisopetuksella? Sekä tunnistetut että mahdollisesti piiloon jäävät oppimisen vaikeudet ovat yksi tekijä ei-toivotun käyttäytymisen taustalla ja oppimisen tuki on yksi keino vaikuttaa myös toivottuun käyttäytymiseen.

Havainnointitieto arjen toiminnasta, tehtävistä ja koulumaailmassa esimerkiksi kokeista, antaa kasvattajille lasten ja nuorten taidoista ja osaamisesta sekä mahdollisista taitopuutteista. Jos varhaiskasvatusryhmän aikuisilla tai luokan- tai aineenopettajilla herää huoli lapsen tai nuoren osaamisesta tai oppimisvalmiuksista, tulee keskustella oppijan ja hänen huoltajiensa kanssa, konsultoida eritysopettajaa, viedä asiaa eteenpäin ja suunnitella tukea tarpeen mukaan.

Arjesta saatavan tiedon lisäksi luki- ja matemaattisia valmiuksia tai -taitoja kartoitetaan normeeratuilla testeillä. Varhaiskasvatusikäisten koko ikäluokan testit tehdään osana neuvolan terveystarkastuksia. Esiopetuksessa erityisopettaja kartoittaa koko ikäluokan lu-ki- ja matemaattiset valmiudet. Perusopetuksessa erityisopettajat tekevät koko ikäluokille suunnatut lukemisen ja kirjoittamisen sekä matematiikan kartoitukset oman kunnan osaamisen kartoituksen vuosikellon tai muun sovitun aikataulun mukaisesti eri vuosiluokilla.

Osaamisen kartoitusten perusteella kohdennetaan tukea esimerkiksi lukusujuvuuden, luetun ymmärtämisen tai kirjoittamisen tai vaikkapa matemaattisten perusvalmiuksien harjoitteluun esimerkiksi joustavin ryhmittelyin, samanaikaisopetuksena tai samanlaisesta tuesta hyötyvien oppilaiden pienryhmissä. Lisäksi osaamisen kartoitusten perusteella erityisopettaja ”löytää” oppilaat, joille tulee tehdä esimerkiksi tarkempia luki-selvittelyjä yksilökohtaisesti. Tärkeää on, että kartoitustietoa kerätään säännöllisesti ja suunnitelmallisesti koulupolun aikana.

Tässä verkkokurssikokonaisuudessa emme tarkemmin esittele akateemisten taitojen osaamisen kartoituksia tai tuki-interventioita. Niilo Mäki instituutti tarjoaa kattavasti materiaaleja oppimisvaikeuksien kartoittamiseen ja kuntoutukseen.

Kynä ja paperi.Ennen eteenpäin siirtymistä katso videoluento, jossa kerrotaan eriyttämisen sekä ohjeiden ja palautteen merkityksestä toivotun käyttäytymisen tukemisessa. Videoluentoa katsoessasi pohdi, kuinka voit kohdentaa sopivan tasoisten tehtävien tarjoamista, valinnan mahdollisuuksia sekä ohjeiden antamista omassa työympäristössäsi tapaamiesi lasten ja nuorten kanssa.

Videon kesto 11:16

Pedagoginen oppimisympäristö videoluennon diat


Halutessasi lue ja katso lisää:

Opetushallitus. Opiskelun erityiset painoalueet eriyttämisen menetelmänä. https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/opiskelun-erityiset-painoalueet-eriyttamisen-menetelmana

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. Eriyttäminen ja joustavat opetusjärjestelyt osana oppimisen ja koulunkäynnin tukea perusopetuksessa. Raportti. https://www.karvi.fi/fi/julkaisut/eriyttaminen-ja-joustavat-opetusjarjestelyt-osana-oppimisen-ja-koulunkaynnin-tukea-perusopetuksessa

Valteri nettikahvila: Erityiset painoalueet https://youtu.be/Rz9t0nWNFl8?si=Vqtd1ZiIj_Km67Mj

Education week. Palautteen antaminen oppijaa hyödyttävällä tavalla. https://www.edweek.org/teaching-learning/heres-how-to-give-feedback-that-students-will-actually-use/2023/04?utm_source=eb&utm_medium=eml&utm_campaign=tupromo2&M=6016522&UUID=648db27a4c6504ae897d8a6fd20198c0

Nuoliviiva.