Kuvat ongelmanratkaisun tukena
Käyttäytymisellä reagoimisen taustalla voi usein olla vaikeudet kommunikaatiossa. Erityisesti kiihtyneenä ristiriita- ja ongelmanratkaisutilanteissa kommunikaatio voi olla haastavaa eikä sanallisella ohjauksella tai tilanteen selvittelyllä saavuteta yhteyttä ja toivottua tulosta. Vaikka visuaalisesta tuesta ja kuvien käyttämisestä hyötyvät kaikki, kuvat auttavat erityisesti silloin, jos lapsella tai nuorella on vaikeutta ilmaista huolenaiheitaan ja tarpeitaan sanallisesti.
Kuvia voidaan käyttää ongelmanratkaisun tukena ennakoivasti sekä ohjaavina signaaleina esimerkiksi ryhmätilan, luokan, käytävä- ja eteistilojen ja ulkoilualueiden seinillä. Niitä voidaan käyttää myös aikaisemmin kuvatuissa ongelmanratkaisuapureissa tai ongelmanratkaisuseinällä ideoiden antajana.
Pikapiirtäminen
Visuaalinen tuki on ongelmanratkaisutilanteiden selvittelyssä äärimmäisen tärkeää. Helpoin ja nopein kuvallinen tuki esimerkiksi tilanteiden selkiyttämiseen on piirtäminen.
Erityisen paljon piirtämisestä ja kuvittamisesta on tukea pienimmille lapsille, joiden puhe on vasta kehittymässä sekä lapsille ja nuorille, joilla kielellinen tuottaminen ja ymmärtäminen on haastavaa johtuen esimerkiksi kielitaidosta tai kehityksellisistä seikoista.
Pikapiirtämiseen ei tarvita muuta kuin kynä ja paperia tai digitaalinen laite. Jopa ilman niitä voidaan selvitä ja piirtää voidaan vaikka pihan hiekkaan tai lumeen. Pikapiirtäminen on keino nopeasti selkeyttää tilannetta. Piirroshahmot voivat olla yksinkertaisia viivapiirroksia. Pikapiirtäjän ei tarvitse olla taiteilija eikä oman piirtämistaidon kokeminen heikoksi saisi koskaan olla este menetelmän käyttämiselle.
Pikapiirtämisen avulla voidaan kuvat tapahtunutta tilannetta, sekä puhe- ja ajatuskuplien avulla lyhyesti konkretisoida siinä olleiden henkilöiden ajatuksia- ja tunteita. Epäselvässä tilanteessa puhumattoman lapsen tai nuoren kanssa pikapiirtämällä voidaan kuvata esimerkiksi kaksi piirtäjän ajattelemaa mahdollista vaihtoehtoa ja kolmanneksi vaihtoehdoksi kysymysmerkki. Vaihtoehdoista valitsemalla päästään etenemään kohti yhteistä ymmärrystä.
Selvittelyjen pikapiirrokset voi esimerkiksi tehdä aina samaan vihkoon, jolloin vihosta muodostuu myös lapselle tai nuorelle tuttu työkalu, jonka käyttöä hän voi pyytää. Lisäksi tilanteisiin on näin helpompi tarpeen mukaan myös myöhemmin palata.
Sosiaaliset tarinat ja sarjakuvittaminen
Sosiaaliset tarina ja sarjakuvittaminen eroavat pikapiirtämisestä siinä, että sosiaalisen tarinan tavoitteena on vielä enemmän tarkentaa ja selventää käyttäytymisen taustasyitä, rakentaa uusia toimintamalleja ja opettaa uutta käyttäytymismallia. Sosiaalinen tarina on keino tehdä kasvatuspuhe näkyväksi. Puhe- ja ajatuskuplat ovat sosiaalisissa tarinoissa pikapiirtämistä keskeisemmässä roolissa. Tarinaa rakennetaan yhdessä lapsen tai nuoren kanssa hänen omia ilmaisujaan käyttäen. Käyttäytymisen seurauksia ja mahdollisia tapoja ratkaista ongelma mietitään yhdessä. Lisäksi voidaan pohtia valitun ratkaisun seurauksia, etsiä uusia ratkaisumalleja ja opetella uusia käyttäytymismalleja haastavaan tilanteeseen. Tilanne kuvataan neutraalisti. Visuaalisesti kuvattuna tarina jää muistiin toimintaohjeeksi, johon on helppo palata.
Toimiva sosiaalinen tarina on:
- kohdennettu / yksilöllinen
- yksittäiseen tilanteeseen kohdistuva
- myönteinen
- ohjaava
Sekä pikapiirtämistä että sosiaalisia tarinoita ja sarjakuvittamista voidaan käyttää sekä ennakoivasti että haastavan tilanteen jälkeen. Sosiaalinen tarina voidaan tehdä koko ryhmälle tai luokalle tai kohdennetusti enemmän tukea tarvitseville lapsille ja nuorille. Sosiaalinen tarina voidaan piirtää ennakoivasti esimerkiksi ennen ulkoilua. Yksittäisen lapsen tai nuoren tai pienen ryhmän kanssa voidaan piirtäen käydä läpi se, kuinka toimintaan liitytään ja mitä vaihtoehtoja toiminnalle on. Voidaan ennakoida myös mahdollisia ongelmatilanteita kuvittamalla se, kuinka tulee toimia, jos asiat eivät suju niin kuin itse toivoisi.
Sarjakuvittamalla voidaan kuvata myös vieraampia tilanteita kuten uimahalliretkeä tai vaikkapa joulujuhlaa. Tilanne käydään kuvien ja tekstien avulla ennakoiden läpi ja sarjakuvitetun sosiaalisen tarinan voi lapsi tai nuori myös paperisena ottaa tilanteeseen mukaan. Sosiaalisia tarinoita käytetään tähän tarkoitukseen kohdennetun tuen lisäksi paljon myös yksilöidyssä käyttäytymisen tukemisessa.
Kuten käyttäytymisen tuen verkkokurssisarjassa olemme moneen kertaan todenneet, tulee lapselle ja nuorelle opettaa ja sanoittaa toivottua käyttäytymistä. Tämä pätee myös kuvien käyttämisessä ongelmanratkaisun tukena. On tärkeä välttää EI-muotoisia toimintaohjeita.
Saitko uusia ajatuksia kuvien käyttämisestä tukena työssäsi? Kuvien kautta informaatio siirtyy tietoisuuteen paljon tekstiä nopeammin, siksi niistä on apua ihan kaikkien lasten ja nuorten (sekä aikuisten) kanssa toimiessa. Seuraavaksi pääset lukemaan yhteenvedon sekä testaamaan moduulissa kaksi oppimaasi.