2.4 Sosioemotionaaliset taidot

Sosioemotionaalisia taitoja tulee suunnitelmallisesti opettaa osana käyttäytymisen tukea ja niiden opettaminen tulee integroida varhaiskasvatus- ja kouluarjen kaikkeen toimintaan. Vaikeuksien syntymistä on mahdollista ehkäistä ennalta, kun lasten  sosiaalisten ja tunnetaitojen kehitystä tuetaan johdonmukaisesti tutkimuksissa vaikuttaviksi osoitetuilla toimintakäytänteillä. Tunteiden tunnistaminen ja säätely, empatia, toisten ihmisten ja tilanteiden huomiointi sekä ongelmanratkaisu rakentavasti ovat paitsi itsenäisiä taitoja, myös tukevat toivottua käyttäytymistä ja mahdollistavat muiden taitojen oppimisen.

Stop-liikennemerkki. S- Seis, lopeta kaikki tekeminen. T - tunne jalat maata vasten, O - ole läsnä tässä hetkessä, P- palaa toimintaan. Kuvat: Papunetin kuvapankki. papunet.net. © Sergio Palao / ARASAAC,

 

Kuten aikaisemmin kurssimme aikana olet oppinut, on näkyvän käyttäytymisen takana ajatus, tunne ja tarve. Käyttäytymistä tukevien sosioemotionaalisten taitojen opettamisen keskeisenä asiana on auttaa lapsia ja nuoria tunnistamaan se pienen pieni hetki ajatuksen ja käyttäytymisen välillä. Mitä paremmin tämän hetken oppii tunnistamaan ja mitä paremmin siinä kohtaa pystyy pysähtymään, sitä useammin myös käyttäytyminen on tilanteeseen sopivaa ja toivottavaa.

Yllä oleva kuva tai pelkkä stop-liikennemerkki voi toimia visuaalisena muistutuksena lapsille tai nuorille, kun tämä taito on opetettu ja sitä on harjoiteltu. Kohdennetussa sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa visuaaliset muistukkeet ovat tärkeä keino, pitää opitut asiat mielessä ja käytössä vaikeissakin tilanteissa.

Sosioemotionaaliset taitojen opetuksella voidaan tutkimusten mukaan edistää taitoja, asenteita ja toivottua käyttäytymistä, kouluilmapiiriä ja turvallisuutta, vertaissuhteita, yhteisön toimintaa sekä akateemisten taitojen oppimista. Sosioemotionaalisten taitojen opetuksella on havaittu olevan  vaikutusta myös hyvinvointiin myöhemmin elämässä. Parhaimpia vaikutuksia on saatu opetuksella, joka on järjestelmällistä (sequenced), aktiivista (active), taitoihin keskittyvää (focused) ja kohdennettua (targeted). Englanninkielisten sanojen alkukirjaimista muodostuva sana SAFE toimii hyvänä muistukkeena toimivan opetusmenetelmän tai intervention ominaisuuksista.

Sosioemotionaaliset taidot voidaan jakaa osa-alueisiin. Seuraavassa taulukossa kuvataan sosioemotionaalisten taitojen osa-alueet esimerkkitaitoineen CASEL:n luokittelun mukaisesti.

 

Kohdennetussa tuessa on tärkeää määritellä ne sosioemotionaalisten taitojen osa-alueet, joissa lapsella tai nuorella on taitopuutteita. Jos osa-alueita on useita, kannattaa pohtia, mikä on se taitopuute, jonka opettamisesta aloitetaan ja joka parhaiten mahdollistaa myös muiden taitojen opettamisen. Jos varhaiskasvatuksessa tai koulussa on useita lapsia tai nuoria, joilla on samanlaisia tarpeita, voidaan muodostaa kohdennettuja pienryhmiä näille oppijoille.

Lawson tutkimusryhmineen (2019) määritteli toimivan sosioemotionaalisen opetuksen keskeiset osa-alueet (core components) tavoitteenaan parantaa sosioemotionaalisen opetuksen toteutettavuutta kouluympäristössä. Tutkimuksessa käytiin läpi tutkimusperustaisia toimintamenetelmiä ja interventioita, joissa opetus kohdistui kaikkiin ylläkuvattuihin viiteen sosioemotionaalisten taitojen osa-alueeseen ja jotka tarjosivat mahdollisuuksia harjoitella, olivat pitkäkestoisia ja todettu vaikuttavia. Tulosten mukaan keskeiset sosioemotionaalisen opetuksen osa-alueet ovat:

  1. sosiaaliset taidot
  2. toisten tunteiden tunnistaminen
  3. omien tunteiden tunnistaminen
  4. käyttäytymisen hallintakeinot (coping), esimerkiksi rentoutuminen

Sosioemotionaalisten taitojen tukemiseen kohdennetulla tasolla Suomessa vaikuttavaksi todettuja menetelmiä ovat yleiseltäkin tasolta tutut Friends-ohjelmat eri ikäisille ja Leikitään ja keskitytään varhaiskasvatukseen. Friends toimii  kohdennettuna interventiona valituille lapsille ja nuorille toteutettuna joko koko ryhmälle tai luokalle tai kohdennetussa pienryhmässä. Friends-ohjelma arvioidaan syksyllä 2024 Kasvun tuen menetelmäarvioinnissa.

Arvioitavana Kasvun tuessa s-24. Friends-ohjelma kognitiiviseen käyttäytymisterapiaan perustuva tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelun ohjelma ohjelmalla tuetaan lasten, nuorten ja vanhempien mielen hyvinvointia ehkäisee ahdistusta ja masennusta ohjelmassa opetetaan lapsia, nuoria ja vanhempia tunnistamaan ja käsittelemään tunteita, kannustaa myönteisiin ajattelumalleihin sekä tarjotaan selviytymiskeinoja vastoinkäymisten ja pettymysten kohtaamiseen. ohjelma vahvistaa minäkuvaa ja itsetuntoa sekä lisää uskoa omaan pärjäävyyteen ohjelmasta on neljä versiota: Fun Friends 4–8-vuotiaille lasten Friends 9–12-vuotiaille nuorten Friends 13–16-vuotiaille aikuisten Friends yli 16-vuotiaille ohjelma on suunniteltu käytettäväksi erilaisissa ryhmissä esimerkiksi päiväkodeissa, kouluissa sekä nuoriso- ja sosiaalityössä, mutta sitä voidaan hyödyntää myös yksilötyössä ohjelma koostuu 12 tapaamisesta, joissa keskustellaan ja tehdään harjoituksia, joiden avulla etsitään konkreettisia keinoja selviytyä huolta tai pelkoa aiheuttavista arkipäivän tilanteista menetelmä perustuu vertaisoppimiseen, joten sisällöissä korostuvat omien kokemusten jakaminen sekä yhdessä tekeminen ja oppiminen ohjelmassa pyritään myös vanhempien osallistamiseen, jotta opitut taidot siirtyisivät osaksi kodin arkea   https://asemanlapset.fi/toimintamuotomme/friends/ .

Leikitään ja keskitytään varhaiskasvatuksessa on toiminnanohjauksen taitojen ja sitä kautta itsesäätelyn kehityksen tukemiseen suunnattu toimintaohjelma. Verkkokurssisarjamme edellisessä osassa esittelimme LeKe perustoiminnan. Perustoiminnan jälkeen kohdennettuna toiminnanohjauksen ja itsesäätelytaitojen tukena voidaan toteuttaa tarpeen mukaan valitulle pienryhmälle LeKe + -toimintaa. LeKe ohjelman käynnistäminen ja toteuttaminen on ohjattu Niilo Mäki Instituutin julkaisemassa KUMMI 22, Leikitään ja keskitytään varhaiskasvatuksessa -julkaisussa. LeKe arvioidaan Kasvun tuen menetelmäarvioinnissa keväällä 2025.

Kuvassa Arvioitavana kasvun tuessa keväällä 2025. Leikitään ja keskitytään + Leikitään ja keskitytään –toiminta varhaiskasvatuksessa toiminnan tarkoituksena on toiminnanohjauksen taitojen ja sitä kautta itsesäätelyn tukeminen Kuuden viikon LeKe –intervention jälkeen voidaan taitojen ylläpitämiseksi jatkaa perustoiminnan LeKe-hetkiä osana koko ryhmän toimintaa LeKe + ryhmä on kohdennettua tukea niille lapsille, jotka hyötyvät perustoimintaa pidemmästä ja tiiviimmästä harjoittelusta LeKe + jatkaa koko ryhmän kanssa toteutetun LeKe -intervention jälkeen ohjattuja leikkihetkiä 4-5 lapsen kiinteässä pienryhmässä kahdeksan viikon ajan, 2-3 kertaa viikossa, 30 minuuttia kerrallaan Leikit ovat perustoiminnasta tuttuja LeKe-leikkejä, joita voidaan valita ja mukauttaa joustavasti lasten tarpeiden mukaan Tavoitteet voivat LeKe + -ryhmässä olla perustoimintaa yksilöllisemmät ja niitä voidaan seurata tarkemmin Lapset saavat kohdennettua tukea ja ohjausta leikkimiseen sekä enemmän myönteistä palautetta Viestintää huoltajille tehostetaan ja kohdennetaan, innostetaan leikkimään LeKe-leikkejä myös kotona Leikkihetkillä harjoitellaan toiminnanohjauksen taitoja (kuten reaktioiden hillitsemistä, tarkkaavuuden suuntaamista ja ylläpitämistä sekä työmuistia) sekä oman tunnetilan säätelyä LeKe-toiminnan käsikirja on Niilo Mäki Instituutin julkaisema KUMMI 22, leikitään ja keskitytään varhaiskasvatuksessa. https://www.xn--keskitytn-22aa.fi/leke-vaka/toiminnan-kuvaus/

nuoliviiva

 

Kynä ja paperi.Pohdi tilannetta, jossa oma itsesäätelysi on ollut koetuksella. Mitä olisit toivonut tilanteessa jonkun toisen sanovan tai tekevän? Mitä et tilanteessa missään nimessä halua kuulla tai kokea?

Olisin toivonut kuulevani:

En olisi toivonut kuulevani:

s

 

Siirtyessäsi eteenpäin pohtimaan tunne- ja itsesäätelyn kohdennettua tukea, voit pohtia, kuinka voit käyttää apuna tätä tietoa omasta itsestäsi,  tukiessasi lasta tai nuorta itsesäätelyssä.
käsi, jonka päällä paperi

Sosioemotionaalisten taitojen havainnointi, arviointi ja tuen suunnittelu -lomake

 


Halutessasi voit lukea lisää:

Opetushallitus. Lasten sosioemotionaalisten taitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa. https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/lasten-sosioemotionaalisten-taitojen-tukeminen-varhaiskasvatuksessa

Mielenterveystalo.fi: Haasteet sosiaalisissa tilanteissa ja kaverisuhteissa https://www.mielenterveystalo.fi/fi/ihmissuhteet/haasteet-sosiaalisissa-tilanteissa-ja-kaverisuhteissa

Artikkeli: Teinin mieli kuormittuu sosiaalisista suhteista – vanhempi voi auttaa olemalla itse avoin ja rento https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/vanhemmuus/kasvatus/teinit/teinin-mieli-kuormittuu-sosiaalisista-suhteista-vanhempi-voi

Artikkeli: Säätely https://www.terveystalo.com/fi/artikkelit/miten-lapsi-tai-nuori-voi-oppia-saatelemaan-impulsiivista-ja-aggressiivista-kayttaytymista

Podcast OPH: Lapselle yksinäisyys voi olla tuhoisaa. https://youtu.be/b7zS4cH8bzo?si=bop1qu_J2BsjkAlH

Leikitään ja keskitytään varhaiskasvatuksessa. https://www.xn--keskitytn-22aa.fi/leke-vaka/

Friends. https://asemanlapset.fi/toimintamuotomme/friends/

Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning (CASEL). Sosioemotionaalisten taitojen osa-alueet. https://casel.org/fundamentals-of-sel/what-is-the-casel-framework/ 

Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning (CASEL).  Sosioemotionaaliset taidot pähkinänkuoressa. https://youtu.be/ouXhi_CfBVg

Nuoliviiva.

 

Oppitunti sisältö
0% Suoritettu 0/3 vaihetta