1.3 Joustavasti tehostuva myönteinen käyttäytymisen tuki – kohdennettu tuki

Verkkokurssisarjamme edellisessä osassa tutustuit jo joustavasti tehostuvaan käyttäytymisen tukeen kokonaisuudessaan ja erityisesti sen kaikille suunnattuun yleiseen tukeen. Tässä osiossa pääset kertaamaan oppimaasi sekä syventämään tietojasi kohdennetusta käyttäytymisen tuesta. Kohdennettu tuki on tarkoitettu niille lapsille ja nuorille, jotka tarvitsevat käyttäytymisensä tueksi vähän enemmän kuin yleisen tason kaikille suunnattuja toimia, mutta eivät kuitenkaan kaikkein vahvinta yksilöityä, intensiivistä tukea. 

Kuten verkkokurssisarjamme edellisessä osassa opit, joustavasti tehostuvan käyttäytymisen tuen perusta on toivottua käyttäytymistä edistävien toimintatapojen juurruttaminen ja sitä tukevan toimintakulttuurin rakentaminen varhaiskasvatus- tai kouluyhteisössä sekä sen ryhmissä universaalisti kaikille lapsille ja nuorille. Kohdennetussa tuessa tutkitusti vaikuttavia toimintatapoja ja interventioita kohdennetaan vahvempaa tukea tarvitseville oppijoille osana ryhmän yhteistä toimintaa tai pienryhmissä. Yksilöidyssä tuessa tuki räätälöidään esimerkiksi toiminnallisen käyttäytymisanalyysin (Functional Behavior Analyse, FBA) perusteella kaikkein vahvinta tukea tarvitseville. Tuen tarpeen kasvaessa myönteisen käyttäytymisen tuen keinoja kohdennetaan, vahvistetaan ja lisätään. Tuen tarpeen muuttuessa päätökset tasolta toiselle siirtymisestä tehdään tietoperustaisesti.

 

Ennaltaehkäisy, opettaminen, reagointi ja päätöksenteko joustavasti tehostuvan tuen (MTSS) viitekehyksessä. Yksilöi tuki Kohdenna tuki Tarjoa perustaksi laadukas yleinen tuki . Päätöksenteko - Seuraa menetelmäuskollisuutta - Seuraa oppijoiden tuloksia - Tee tietoperusteisia päätöksiä tuen jatkamisesta tai muuttamisesta. Ennaltaehkäise Opeta Reagoi Taso 3 (Yksilöity) Yksilöi fyysisen oppimisympäristön suunnittelu Yksilöi rutiineja Tehosta yhteistyötä Tehosta ja yksilöi sosioemotionaalisten ja käyttäytymisen taitojen ohjausta Ota suunnitelmallisesti käyttöön yksilöidyt tavat vaikuttaa käyttäytymistä edeltäviin tekijöihin Yksilöi ja tehosta sosioemotionaalisten ja käyttäytymisen taitojen selkeää, kohdennettua ohjausta Yksilöi ja tehosta akateemisten taitojen ohjausta Linjaa yksilöidyt sosioemotionaaliset ja käyttäytymisen taidot luokan tai koulun toimintatapoihin ja käyttäytymisodotuksiin Tehosta ja yksilöi täsmällistä myönteistä, rakentavaa palautetta (kehut) Tehosta ja yksilöi toivottujen toimintatapojen ja käyttäytymisen huomioimista Tehosta toimintatapoja, jotka vähentävät tulevia sosioemotionaalisia ja käyttäytymisen haasteita Taso 2 (Kohdennettu) Lisää struktuuria Opeta uudelleen rutiineja Lisää yhteistyötä Kohdenna ohjausta ja seurantaa Ota suunnitelmallisesti käyttöön kohdennetut tavat vaikuttaa käyttäytymistä edeltäviin tekijöihin Opeta selkeästi valittuja sosioemotionaalisia ja käyttäytymisen taitoja Yhdistä kohdennettu ohjaus tason 1 toimintatapoihin ja käyttäytymisodotuksiin Lisää täsmällistä myönteistä, ohjaavaa palautetta (kehut) Tehosta myönteistä huomiointia Tehosta toimintatapoja, jotka vähentävät sosioemotionaalisia ja käyttäytymisen haasteita Taso 1 (Yleinen) Suunnittele oppimisympäristö tehokkaasti Luo ja opeta ennustettavia rutiineja Luo hyvä suhde oppijoihin Määrittele ja tarkenna luokan toimintaohjeet, käyttäytymisodotukset ja keskeiset sosioemotionaaliset ja käyttäytymisen taidot Opeta ja ohjaa toivottuja sosioemotionaalisia ja käyttäytymisen taitoja Seuraa edistymistä aktiivisesti Sitoudu tuloksia tuottavaan ohjaukseen Opeta selkeästi myönteisesti muotoiltuja käyttäytymisodotuksia ja toimintatapoja Opeta selkeästi sosioemotionaalisia ja käyttäytymisen taitoja Anna täsmällistä myönteistä palautetta sosioemotionaalisista ja käyttäytymisen taidoista Puutu ei-toivottuun käyttäytymiseen uudelleen ohjaamalla ja antamalla korjaavaa palautetta Anna huomattavasti enemmän myönteistä palautetta kuin korjaavaa palautetta

Yleinen, kaikille suunnattu käyttäytymisen tuki on tutkimusten mukaan riittävää neljälle viidestä lapsesta ja nuoresta. Jos omassa varhaiskasvatusyksikössä tai koulussa esiintyy enemmän haasteita ja kohdennettua tai yksilöityä tukea tarvitsisi suurempi osa lapsia, tulee ensimmäisenä toimenpiteenä tarkastella kaikille yhteisten yleisen tuen toimintamallien toteutusta yhteisö- ja erityisesti ryhmä- ja luokkatasolla, ja tarvittaessa tehostaa niitä. Sinulle jo aikaisemmalta verkkokurssilta tutusta kolmiomallista voimme nähdä, kuinka kohdennetussa käyttäytymisen tuessa yleisen tason keinoja vahvistetaan.

Kohdennetun käyttäytymisen tuen suunnittelu, seuranta ja arviointi

Jos yleisen tuen hyvästä  johdonmukaisesta toteuttamisesta huolimatta huomataan joidenkin lasten ja nuorten tarvitsevan vahvempaa tukea, lähdetään suunnittelemaan universaalien käytänteiden kanssa samassa linjassa olevaa kohdennettua käyttäytymisen tukea sitä tarvitseville lapsille ja nuorille. Joustavasti tehostuva myönteinen käyttäytymisen tuki rakentuu vahventuen yleisen tuen päälle niin, että jo aiemmin käytössä olleet tukitoimia käytetään edelleen, joidenkin tuen toimien kohdentuessa ja  vahventuessa. Asiat, joita lisätään vahvemman tuen tarpeessa olevien lasten tukemiseksi vaikuttavat myönteisesti koko ryhmän toimintaan.

Tutkimuksissa on havaittu, että kohdennetun tuen tutkimusperustaiset toimintatavat ja interventiot ovat tehokkaita käyttäytymisen muokkaamisessa. Ryhmäinterventioita voi toteuttaa joko ryhmän oma aikuinen, esimerkiksi opettaja tai muu ammattilainen, kuten varhaiskasvatuksen erityisopettaja tai koulukuraatori. Tutkimusten mukaan parasta vaikuttavuutta toivotun käyttäytymisen tukemiseen on opettajien osana pedagogista arkea toteuttamilla toimintatavoilla (esimerkiksi Ihmeelliset vuodet TCM) ja interventioilla (esimerkiksi Leikitään ja keskitytään).

On tärkeää valita interventio, joka vastaa spesifisti havainnoituun käyttäytymisen tai sosioemotionaalisten taitojen pulmaan ja toteuttaa interventio käsikirjan mukaan. Kohdennetun tuen tarkoituksena on niin sanotusti tehdä itsensä tarpeettomaksi. Kun toimintamallit ja interventiot toteutuvat toivotun mukaisesti, pystytään oppijan käyttäytymiseen vaikuttamaan niin, että hänelle jatkossa riittää yleinen tuki.

Kohdennetun tuen tasolla tukitoimien valinnassa keskeistä on aikuisten ammattitaitoinen havainnointi ja tieto siitä, minkälaisin keinoin pystymme vastaamaan mihinkin tarpeisiin. Esimerkiksi oppimisen, toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden vaikeuksien selvittäminen käytöspulmien taustalla on tärkeää, jotta tuki pystytään kohdentamaan oikein. Monipuolisen tiedon saamiseksi yhteistyö lapsen tai nuoren ja hänen huoltajiensa lisäksi oman yksikön erityisopettajan kanssa, niin varhaiskasvatuksessa kuin koulussa, on  tärkeää.

Tärkeää on havainnoida ja määritellä tarkasti, missä ja miten ongelmat näkyvät ja kohdistaa tuki määritettyyn pulmalliseen käyttäytymiseen ja paikkaan. Havainnointitietoa tulee akateemisten taitojen (esim. luki- ja matemaattiset taidot) kohdalla täydentää osaamisen kartoituksilla. Myös sosioemotionaalisten sekä käyttäytymisen taitojen pulmia voidaan useimmissa tapauksissa täydentää erilaisin kyselyin ja testein. Esimerkiksi erityisopettajilla, psykologeilla ja kuraattoreilla on ammattitaitoa sopivien kartoituskyselyjen tai testien valitsemiseen ja teettämiseen sekä tuen suunnitteluun näiden perusteella.

Kohdennetun tuen keinojen tulisi olla tarpeen ilmetessä nopeasti ja helposti käyttöönotettavia. Mitä aikaisemmin käyttäytymisen pulmaan puututaan kohdennetulla tuella, sitä vaikuttavampaa se on. Ryhmässä tai luokassa käytettävän tuen tulisi sulautua joustavasti käytössä olevaan yleiseen tukeen, eivätkä ne saisi vaatia ryhmän aikuisilta kovin suuria ponnistuksia.

Sinulle edellisestä verkkokurssisarjamme osasta tuttujen yleisen tuen keinojen kohdentamisen ja tehostamisen sekä udelleen opettamisen lisäksi kohdennetun käyttäytymisen tuen tärkeimmät keinot ovat:

  • sosioemotionaalisten taitojen kohdennettu tuki osana ryhmän tai luokan arkea tai pienryhmässä (ks. kohta 2.4)
  • itsesäätelyn ja käyttäytymisen kohdennettu tuki, esimerkiksi  Leikitään ja keskitytään varhaiskasvatuksessa (ks. kohta 2.4) tai CICO (ks. kohta 2.3)
  • akateemisten taitojen (esim. lukeminen ja kirjoittaminen, matematiikka, opiskelutaidot) kohdennettu tukeminen (ks. kohta 3.1)Nuoliviiva.Siirry seuraavaksi lukemaan artikkeli kohdennetusta myönteisestä käyttäytymisen tuesta ja vastaa artikkeliin liittyviin kysymyksiin.

Nuoliviiva.