Yhteistyö oppijan ja huoltajien kanssa
Varhaiskasvatus ja kouluikäisten lasten ja nuorten kanssa toimiessa lapsen tai nuoren aito kuuleminen sekä yhteistyö hänen huoltajiensa kanssa on keskeinen keino vahvistaa tukea sekä edistää lapsen tai nuoren kasvua, kehitystä ja hyvinvointia. Suunniteltaessa ja toteutettaessa kohdennettua käyttäytymisen tukea on tärkeää pyrkiä luomaan jaettu näkemys sekä huolta aiheuttavasta että toivotusta käyttäytymisestä ja niistä tuen keinoista, joilla toivottua käyttäytymistä voidaan edistää.
Yhteistyössä lapsen tai nuoren ja hänen perheensä kanssa on avain vuorovaikutukseen ja yhteistyön onnistumiseen puheenvuoron antaminen lapselle tai nuorelle ja hänen huoltajilleen sekä heidän sanomansa kuunteleminen. Ensimmäinen henkilö, jonka kanssa tulee keskustella ja tehdä yhteistyötä on lapsi tai nuori itse.
Lasta tai nuorta on kuultava hänelle sopivalla tavalla esimerkiksi ikä- ja kehitystaso huomioiden ja häntä voidaan oman näkemyksensä kertomisessa tukea esimerkiksi kuvin tai vaihtoehtokysymyksin. Meidän aikuisten tulee olla avoimia ja valmiita tekemään yhteistyötä lasten ja nuorten kanssa, kuuntelemaan ja aidosti kuulemaan heidän kokemuksensa ja mielipiteensä. Kun lapsi tai nuori kokee itsensä aktiiviseksi toimijaksi, sitoutuu hän varmasti paremmin yhteisiin tavoitteisiin. Lapsen oikeus osallisuuteen häntä koskevissa asioissa on kirjattu myös YK:n Lapsen oikeuksien sopimukseen.
Huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä keskeistä on ammattikasvattajan ammatillisen asiantuntemuksen ja huoltajan lapsentuntemuksen vuoropuhelu. Toimivassa yhteistyössä tulee näkökulmaerosta huolimatta pyrkiä aitoon tasavertaisuuteen. Huoltajille tulee osoittaa selkeästi se, että heidän näkemyksensä on tärkeä ja heidän mielipiteellään on väliä.
Arjen huomiot puheeksi lapsen tai nuoren ja hänen huoltajansa kanssa
Käyttäytymisen tukemisessa pyritään vaikuttamaan toimintamalleihin kasvatuksen keinoin. Haastavaksi koettu käyttäytyminen vaikuttaa usein voimakkaasti lapseen tai nuoreen ja hänen lähipiiriinsä ja sen tukemiseen tarvitaan hyvin toimiva yhteistyö kodin kanssa. Jotta ammattilaiset voivat huomioida kaikki lapset ja nuoret sekä tukea jokaisen oppimista ja hyvinvointia, tulee heidän tuntea oppijansa. Vastaavasti huoltajien tulee tietää varhaiskasvatuksen tai koulun toimintatavoista ja käytänteistä sekä oman lapsensa toiminnasta arjessa, jotta hän voi osaltaan tukea lapsensa oppimista ja hyvinvointia.
Kun lapsen tai nuoren käyttäytymisessä havaitaan jotain tavallisesta poikkeavaa, on hyvä lapsen ja nuoren jututtamisen jälkeen olla matalalla kynnyksellä yhteydessä kotiin, kertoa havainnoista ja kysyä kodin kuulumisia. Huoltajien kanssa voidaan sopia, kuinka lasta tai nuorta aiotaan tukea ja että ammattilaiset seuraavat tilannetta varhaiskasvatuksessa tai koulussa jonkun sovitun ajan, esimerkiksi 1-2 viikkoa. Sovitun ajan jälkeen ollaan uudelleen yhteydessä jaetaan havaintoja ja pohditaan jatkoa. Kun huoltajia kutsutaan yhteistyöhön, voimme ammattilaisina herättää keskustelua esimerkiksi toteamalla:
- Voisimmeko jutella?
- Voisimmeko yhdessä miettiä?
- Olen huomannut tällaista käyttäytymistä. Näkyykö teille kotiin ehkä vastaavaa?
- Kuinka voisimme ratkoa?
Seuraavissa videoissa verkkokurssisarjan aikaisemmista osista tutut arjen ammattilaiset keskustelevat ajatuksistaan käyttäytymisellään reagoivien lasten ja nuorten kohdennetusta tuesta. Ensimmäisessä videossa keskustellaan käyttäytymisen muutoksesta ja niistä pienistä signaaleista, joihin kannattaa tarttua.
Videon kesto 5:02
Yhteistyön tiivistäminen
Erityisesti haastaviksi koetuista asioista keskusteltaessa on luottamuksellinen ja avoin vuorovaikutussuhde tärkeä. Ammattilaisina meidän tulee muistaa, että kuten lapset ja nuoret, myös heidän huoltajansa, ovat erilaisia. Tämä erilaisuus esimerkiksi perhetilanteessa, voimavaroissa tai kulttuuritaustassa, tulee yhteistyötä tehdessä huomioida. Perheiden erilaisuudesta on yhteistyön kautta mahdollista saada tietoa, joka mahdollistaa ymmärryksen lisääntymisen ja myös ammatillisen kehittymisen.
Mitä enemmän käyttäytymisen haastetta on, sitä tiiviimpää yhteistyötä tarvitaan. Koska käyttäytyminen on ympäristö- ja tilannesidonnaista, ei käyttäytyminen läheskään aina näyttäydy lapsen tai nuoren eri kasvuympäristöissä samanlaisena. Kotona ei ehkä koskaan näy vastaavaa käyttäytymisellä reagoimista kuin varhaiskasvatuksessa tai koulussa tai kodin aikuiset kertovat kotona tapahtuvasta rajustakin reagoimisesta varhaiskasvatus- tai koulupäivien jälkeen tai niitä ennen, jonka kaltaista ammattikasvattajat eivät havaitse.
Kotien kanssa tehtävässä yhteistyössä kuunteleminen, luottamus, avoin vuorovaikutus sekä keskinäinen arvostus on tärkeää. Samuli Ranta (2020) haastatteli väitöstutkimuksessaan varhaiskasvatuksen opettajia. Opettajien kokemusten mukaan tärkeää on puhua huoltajille yksilöllisesti juuri heidän lapsestaan, kertoa, mitä lapsi on tehnyt, sanonut tai kokenut päivän aikana. Yhteistyö vaatii ammattilaiselta ymmärrystä ja joskus myös epämukavuuden sietämistä. Kun vuorovaikutus on avointa ja luottamuksellista, saa lapsi tarvitsemansa tuen mahdollisimman nopeasti.
Seuraavaksi kuulet arjen ammattilaisten ajatuksia yhteistyön tiivistämisestä sekä siitä, kuinka tärkeää on huoltajien kanssa sopia niistä tavoista, joilla he toivovat yhteistyötä tehtävän.
Videon kesto 3:26
Yhdessä tästäkin selvitään
Aina asiat eivät ole helppoja tai mukavia. Silloin toimiva yhteistyö nousee erityiseen arvoon. Puheeksi ottamisella tarkoitetaan ammattilaisen lapsen tai nuoren käyttäytymisestä tekemien havaintojen puheeksi ottamista hänen itsensä tai hänen huoltajansa kanssa. On tärkeää kiinnittää huomiota siihen, kuinka huoltajille kertoo heidän lapsestaan, ottaa huoli esiin kunnioittavalla tavalla, avoimesti ja rohkeasti. On tärkeää puhua lasta tai nuorta kunnioittavasti ja sensitiivisesti, pyytää perheen näkökulmaa ja yhteistyötä, apua huolen huojentamiseen. On tärkeää myös huomioida huoltajien erilaiset taustat ja esimerkiksi aikaisempien yhteistyökokemusten vaikutus yhteistyöhön. Katso, mitä asiantuntijamme ajattelevat tästä.
Videon kesto 2:32
Kohdennettua tukea ryhmässä
Kohdennetussa käyttäytymisen tuessa yhteistyö kotien kanssa voi olla yksittäisen lapsen tai nuoren ja hänen huoltajiensa kanssa toimimisen lisäksi myös toimimista ryhmätasolla kohdennetusti tukea tarvitsevien lasten ja nuorten ja heidän perheidensä kanssa. On mahdollista järjestää tapahtumia tai kampanjoita erilaisten käyttäytymiseen vaikuttavien teemojen ympärille, kuten kaveritaidot, hyvät tavat, kiusaaminen, lepo, päihteet tai some.
Yksi mahdollisuus yhteistyöhön ovat Resetti perheluokat, jossa kehitetään lapsen kasvua ja hyvinvointia tukeva varhaiskasvatuksen tai koulun tasolla toteutettava perheluokan malli. Tavoitteena on tiivistää kodin ja varhaiskasvatuksen tai koulun yhteistoimintaa. Resetti perheluokka -toiminnassa mahdollista on yksilötyöskentely, koko lapsiryhmän tason toiminta tai kohdennettu ryhmä, esimerkiksi koulunkäynnin taidot, sosiaaliset taidot, poissaolot tai yksinäisyys.
Halutessasi voit lukea ja kuunnella aiheesta lisää:
Vanhempainliitto: Kymmenen askelta kohti toimivaa kodin ja koulun yhteistyötä. Kirjauksista käytäntöön. https://vanhempainliitto.fi/wp-content/uploads/2023/08/Kymmenen-askelta_Kirjauksista-kaytantoon_2023.pdf
Sami Luodon puheeksi ottamisen malli päiväkoteihin: https://lapsenmaailma.fi/artikkeli/sami-luoto-kehitti-paivakoteihin-puheeksi-ottamisen-mallin/
Anuliisa Kemppaisen, Tarja Kankaanpään ja Jenni Haverisen artikkeli kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä: https://www.valteri.fi/artikkelit/perhelahtoinen-toimintakulttuuri-koulussa/
Soile Erikssonin blogi-kirjoitus pedagogisesta kirjoittamisesta tukemassa yhteistyötä lapsen tai nuoren tuen suunnittelussa ja toteuttamisessa: https://www.valteri.fi/pedagogisen-kirjoittamisen-abc/
Suomen vanhempainliitto: KOTI sydän KOULU – puhumalla paras -podcast. Kohtaamisia kodin ja koulun yhteistyössä – haasteista helpotukseen? https://open.spotify.com/episode/06Ff12dCYNvkJYwettShXK
Suomen vanhempainliitto: KOTI sydän KOULU – puhumalla paras -podcast. Varhaiskasvatus valokeilassa – kurahousupuheesta aitoon yhdessä tekemiseen. https://open.spotify.com/episode/1da30ZJVM0JdoYjyRZ9huA
Suomen vanhempainliitto: KOTI sydän KOULU – puhumalla paras -podcast. Heräämisiä ja hoksautuksia – kodin ja koulun hyvän yhteistyön tulipuita. https://open.spotify.com/episode/5x7eYjDz0LrVBNkkiZorzs