Moniammatillinen ja monialainen työ oppijan tukena
Käyttäytymisellään reagoivan lapsen ja nuoren kanssa työskennellessä huoltajien kanssa tehtävän yhteistyön lisäksi tarvitaan käyttäytymisen kohdennetun tuen suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa usein myös eri ammattilaisia. Varhaiskasvatusarjen tiimin ja johdon tai koulun pedagogisen henkilöstön (opettajat, koulunkäynninohjaajat, rehtori) moniammatillisen yhteistyön lisäksi voi tarve olla myös monialaiselle yhteistyölle koulun muiden ammattilaisten (esimerkiksi nuorisotyö), opiskeluhuollon tai opiskeluhuollon ulkopuolisten sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa.
Keskeinen keino tehdä yhteistyötä on konsultaatio. Konsultaatiota esimerkiksi erityisopettajan tai opiskeluhuoltopalveluiden henkilöstön kanssa voidaan tehdä joko ryhmää tai yksittäisen lapsen tai nuoren tilannetta koskien. Nimettömänä tehtävä konsultaatio on vaivaton ja usein nopeasti toteutettava tapa saada tukea ja apua työhönsä. Konsultaatio voidaan tehdä nimellä, jos siitä on sovittu lapsen ja nuoren sekä hänen huoltajiensa kanssa.
Yhteistyö oman hallinnonalan ammattilaisten (esimerkiksi erityisopettaja) kanssa kannattaa aloittaa viipymättä, kun tuntuu, että oman ryhmän tai yksittäisen lapsen tai nuoren tilanne kaipaa tiiviimpää tarkastelua. Kohdennetun käyttäytymisen tuen kohdalla pedagogisen henkilöstön keskinäisen yhteistyön lisäksi kasvaa koulumaailmassa opiskeluhuoltopalveluiden ammattilaisten ja varhaiskasvatuksen puolella monialaisten toimijoiden, esimerkiksi varhaiskasvatuksen psykologin, neuvolan tai sosiaalitoimen ammattilaisten rooli. He voivat tuoda yhteisöllistä tukea käyttäytymisellään reagoivaan ryhmään tai toimia esimerkiksi kohdennettujen ryhmäinterventioiden, kuten Friends tai TRT, vetäjinä.
Monialainen palaveri (esimerkiksi yksilökohtaisen opiskeluhuollon monialainen ryhmä) tulee kutsua koolle silloin, kun se lapsen tai nuoren tai ammattilaisten kannalta on tarpeen. Ryhmän kokoamiseen ja työskentelyyn tarvitaan lapsen tai nuoren ja huoltajan suostumus. Kokous järjestetään selkeästi määritellyt aiheen ympärille ja monialaisen ryhmän kokoamisesta sekä siihen kutsuttavista tahoista tulee aina sopia lapsen ja nuoren sekä hänen huoltajansa kanssa. Kokoonpanoa pohdittaessa tulee miettiä lapsen ja nuoren etua ja kutsua paikalle ne tahot, joita tarvitaan puhuttaessa juuri kyseessä olevasta asiasta.
Ennen palaveria on hyvä varhaiskasvatuksen tai koulun ammattilaisten pohtia, mikä on palaverin toivottu lopputulos. Tämän pohjalta mietitään valmiiksi käytännön ratkaisuja, esimerkiksi minkälaisia tukitoimia voidaan lapselle tai nuorelle tarjota tilannetta helpottamaan. Tukitoimiehdotusten on tärkeä olla käyttäytymisen pulmaan selkeästi kohdentuvia, konkreettisia ja toteuttamiskelpoisia. Varhaiskasvatuksen tai koulun ammattilaisen on hyvä valmistaa myös lasta tai nuorta palaveriin ja ennakoida hänelle palaverin kulkua.
Monialaisen ryhmän tai verkostokokouksen tavoitteena on luoda konkreettinen suunnitelma, joka kertoo:
Kohdennetussa käyttäytymisen tuessa aikuisten on pidettävä entistä tarkemmin kiinni samansuuntaisesta toiminnasta, yhteisistä käyttäytymisodotuksista, käyttäytymisen tuen ja toivotun käyttäytymisen vahvistamisen tavoista. Aikuisten yhteistyö lapsen tai nuoren tukena voidaan tiivistää sanoihin: koko yhteisö kasvattaa.
Palaverissa on edeltävän kuvan asioiden lisäksi sovittava se, kuinka päätetyistä asioista informoidaan niitä lapsen tai nuoren kanssa työskenteleviä ammattilaisia, jotka eivät ole olleet paikalla. Samanlaisena seuraava tuki niin toimintahetkissä / oppitunneilla kuin vapaissa tilanteissa tulee varmistaa, sillä yksi eniten hämmennystä ja kaaosta lapsissa ja nuorissa aiheuttava asia on aikuisten odotusten ja toiminnan ennakoimattomuus ja vaihtelevuus. Ammattilaisten vastuulla on, että tuen suunnitelmasta ja toteuttamisesta kerrotaan kaikille, joiden on siitä syytä tietää ja, että tuki seuraa lasta tai nuorta ja sovituista toimintamalleista pidetään kiinni kaikissa arjen tilanteissa huolimatta siitä, että joskus lasta tai nuorta ohjaava tai opettava ammattilainen vaihtuu.
Muista osallistaa lapsi tai nuori ja hänen huoltajansa myös moniammatillisessa ja monialaisessa työssä
Moniammatillisessa ja -alaisessa työssä tulee lapsi tai nuori huoltajineen aina osallistaa toimintaan. Palaverissa tulee varmistaa, että lapsi tai nuori sekä hänen huoltajansa saavat aidosti huolensa, näkemyksensä ja mielipiteensä kuulluksi. Mielipiteen kertomisen tukena voidaan käyttää vaihtoehtokysymyksiä tai kuvia. Yhteisen näkemyksen rakentamiseen tulee käyttää aikaa, suunnitella tukea ja pohtia, kuinka kukakin ammattilaisista parhaiten voi vastata lapsen tai tuen tarpeeseen oman professionsa ammatillisin keinoin.
Lapsen tai nuoren mukana olon aikaa palaverissa kannattaa pohtia lapsentuntemuksen ja asioiden mukaan. Onko osa asioista sellaisia, joista käydään keskustelua vain aikuisten kesken? Palaverin jälkeen katkeamaton tiedonkulku ja säännöllinen yhteydenpito ovat avainasemassa onnistuneen tuen rakentamisessa. Niin kauan kuin käyttäytymisen tukemiseen tarvitaan kohdennettua, tavoitteellista työskentelyä, on hyvä tapa on sopia seuraava palaveri aina valmiiksi ja kirjata se osaksi palaverimuistiota, johon kirjataan myös päätetyt asiat ja niistä vastuussa olevat tahot.
Halutessasi voit lukea lisää:
THL:n opas ennakointidialogiin monialaisessa työskentelyssä: Arnkil, T. E. 2020. Kunnioittava ja toivoa herättävä kohtaaminen. Ennakointidialogin veräjien käsikirja. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. THL. Opas 46. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/140201/OPAS%202020_46%20Kunnioittava%20ja%20toivoa%20herättävä%20kohtaaminen.pdf?sequence=7&isAllowed=y
Valterin asiantuntijoiden blogi-kirjoitus tuen järjestämisestä varhaiskasvatuksessa: https://www.valteri.fi/miten-jarjestaa-lapsen-tuki-varhaiskasvatuksessa-kohti-toimivia-kaytantoja/
Mirjami Ylikojolan blogi-kirjoitus ammattilaisten yhteistyöstä varhaiskasvatuksessa: https://www.valteri.fi/miten-helpottaa-arkea-varhaiskasvatuksessa/
Susanna Hämäläisen ja Pilvi Tiusasen artikkeli yhteisopettajuudesta: https://www.valteri.fi/artikkelit/yhteisopettajuus-yhdessa-oppien-asioita-jakaen/
Valterin asiantuntijoiden blogi-kirjoitus tilanteesta, jossa luokkaan tulee paljon tukea tarvitseva oppilas: https://www.valteri.fi/kun-luokkaan-tulee-paljon-tukea-tarvitseva-oppilas/
Samalla kartalla, eri poluilla? – Miten ammattilaisten tarjoama tuki kohtaa lasten moninaistuvat tuen tarpeet? https://itla.fi/samalla-kartalla-eri-poluilla-miten-ammattilaisten-tarjoama-tuki-kohtaa-lasten-moninaistuvat-tuen-tarpeet/
erityisvoimia.fi: Katse samaan suuntaan työkalu: https://erityisvoimia.fi/materiaalipankki-lapsen-ja-nuoren-parhaaksi/
Seuraavaksi pääset oppimaan lisää joustavasti tehostuvasta myönteisestä käyttäytymisen tuesta.