Stressitekijöiden ja kuormittumisen merkitys käyttäytymisellä reagoimisen taustalla

Lasten ja nuorten käyttäytymiseen vaikuttavat niin kasvuun ja kehitykseen liittyvät kuin tilanne- ja ympäristötekijät. Esimerkiksi kuormittava elämäntilanne saattaa aiheuttaa kenelle tahansa lapselle tai nuorelle joskus käyttäytymisen haastetta, joka vaatii huomiota ja tukea. Ennakoiva taitojen opettaminen sekä ympäristön muokkaaminen ovat keskeisin keino, jolla varhaiskasvatus- ja kouluarjessa voimme tukea lasten ja nuorten toivottavaa käyttäytymistä.

Katso seuraavaksi  lastenpsykiatri Anita Puustjärven videoluento niistä syistä, joiden vuoksi lapsi tai nuori (tai aikuinen) voi reagoida käyttäytymisellään.

Kynä ja paperi.Poimi videoita katsellessasi itsellesi muistiin keskeisiä asioita sekä oivalluksiasi asioista, joihin me aikuiset voisimme vaikuttaa ja näin ennakoivasti tukea toivottua käyttäytymistä.

Videon kesto 7:45

 

Kuten videolta huomasit vaikuttavat samat tekijät meidän ihmisten käyttäytymiseen ikäkaudesta huolimatta. Mitä paremmin pystymme tunnistamaan  kuormitusta lisääviä ja käytösreaktiota ennakoivia tekijöitä, sitä paremmin pystymme kohtaamaan ja tukemaan toisiamme. Seuraavassa videoluennossa lastenpsykiatri Anita Puustjärvi puhuu haastavasta vuorovaikutuksesta sekä taustoittaa stressin merkitystä käyttäytymisellä reagoimisen taustalla.

Videon kesto 7:04

 

Kuten videoluennossa kuulit esiintyy käyttäytymisellä reagoimista usein tilanteissa, jotka aiheuttavat hankalia tunteita kuten pettymystä ja turhautumista tai tilanteissa, joissa lapsen tai nuoren toimintaan kohdistuu odotuksia ja vaatimuksia, joihin hän ei koe pystyvänsä vastaamaan. Käyttäytymisellä reagointi voi suuntautua joko sisään tai ulospäin ja näkyä esimerkiksi vetäytymisenä, levottomuutena, uhmakkuutena tai aggressiivisuutena.

Käyttäytymisellä reagointiin liittyy useita niin lapseen tai nuoreen itseensä kuin hänen perheeseensä ja lähiympäristöönsä liittyviä riskitekijöitä. Näitä riskitekijöitä on kuvattu alla olevassa taulukossa.

 

Käyttäytymisellä reagoimiseen ja haastavaan käyttäytymiseen liittyy stressitason nousu, joka johtuu esimerkiksi tilanteesta, jossa lapsen tai nuoren tiedot ja taidot sekä voimavarat ovat ristiriidassa tilanteen vaatimusten kanssa. Kuormitusta voivat aiheuttaa myös monet ulkoiset tekijät kuten erilaiset aistiärsykkeet, kiire tai muutokset. Taustalla vaikuttaa usein lisäksi jokin kehityksellinen haaste tai taitopuute, esimerkiksi vaikeus ilmaista tarpeensa ja tunteensa sanallisesti tai muulla ympäristön ymmärtämällä tavalla. Täyttymättömät tarpeet herättävät epämiellyttäviä tunteita, kuten hämmennystä tai ärtymystä. Jos tarpeet eivät täyty tai ympäristö haastaa, kasvaa kuormitus  vähitellen ja viimeinen pisara, joka sanonnan mukaan katkaisee kamelin selän, voi olla hyvinkin pieni ja mitätön.

KUORMITTUMINEN Kuinka voidaan ennaltaehkäistä? Kuinka voidaan purkaa? STRESSIREAKTIO Mistä tunnistaa stressitason nousun? Kuinka voidaan auttaa laskemaan? KÄYTÖSOIRE Missä kohtaa ja miten olisi vielä voinut tukea, auttaa ja pysäyttää tilanteen?

Mitä korkeampi stressitaso on, sitä pienempi ärsyke voi kohottaa sitä ja aiheuttaa ”kupin yli läikkymisen”.  Tästä syystä on tärkeää olla kiinnostunut lapsen tai nuoren elämäntilanteesta, tietää keinoja, joilla voimme tukea stressinsäätelyä sekä ymmärtää sitä, mitkä arkiset tekijät lisäävät ja toisaalta vähentävät kuormitusta. Alla olevaa kupista löydät tyypillisiä kuormitusta lisääviä asioita.

Kuormituksen tasaaminen

Millä keinoin sitten voimme varhaiskasvatus- tai kouluarjessa vaikuttaa lasten ja nuorten kuormittumiseen? Kuormitusta vähentää johdonmukainen käyttäytymisen tuen verkkokursseilla opittujen periaatteiden soveltaminen. Tutut ja turvalliset aikuiset, lapsen tai nuoren tarpeista lähtevä vuorovaikutus sekä aikuisten ymmärtävä ja joustava suhtautuminen ovat avaintekijöitä kuormituksen havaitsemiseen ja säätelyn tukemiseen.

Pienet muutokset ympäristössä, ennakointi ja aikuisten tarkkaavaisuus kuormitusherkän lapsen tai nuoren seurassa voivat estää monta kuormituksesta kumpuavaa käyttäytymisellä reagointia. Kuormitus voi näkyä esimerkiksi vetäytymisenä, piiloutumisena, passiivisuutena, riidan haastamisena, levottomuutena, ärtyisyytenä tai yrityksinä säädellä itseään (ääntely, liikehtinen). Arjen jäsentäminen, ennakointi, struktuurit ja rutiinit ovat parasta kuormituksen ehkäisyä. Mahdollisuus rauhalliseen paikkaan, lepoon ja tauottamiseen oppijan tarpeen mukaan auttaa tasaamaan monista eri tekijöistä johtuvaa kuormitusta.

Taulukkoon on koottu lisää keskeisiä kuormitusta vähentäviä tekijöitä psykososiaalisessa, pedagogisessa kuin fyysisessä oppimisympäristössä.

Taulukko: Kuormitusta tasaavia ja vähentäviä tekijöitä oppimisympäristössä. Psykososiaalinen oppimisympäristö: Välittävä vuorovaikutus lapsen tai nuoren sekä hänen läheistensä kanssa Ennakointi Onnistumisten huomaaminen Kommunikointi oppijan tarpeiden mukaisesti Riittävä tuki ja ohjaus Oppijan mukaan määritelty paikka Oppijan mukaan määritetyt ryhmät ja parit Kiusaamisen, syrjinnän ja väkivallan ehkäiseminen Selkeät käyttäytymisodotukset ja säännöt Kanssasäätely sekä muu itsesäätelyn tuki Rauhoittumistila Sosioemotionaalisten taitojen opettaminen ja tukeminen Ongelmanratkaisutaitojen opettaminen ja tukeminen. Pedagoginen oppimisympäristö: Ennakointi Jäsentäminen – struktuurit ja rutiinit Sopivan tasoiset tehtävät Eriyttäminen oppijan-tuntemuksen mukaan Lapsen tai nuoren mahdollisuudet valita ja vaikuttaa Vaihtoehtoiset välitunnit tms. Erilaiset tavat osallistua, vastata ja työskennellä Toiminnan tahdin sovittaminen oppijan mukaan Selkeät ohjeet Ohjeiden ymmärtämisen varmistaminen Tauottaminen Opiskelu- ja työskentelytaitojen opettaminen ja ohjaaminen Positiivinen palaute, onnistumisten huomaaminen. Fyysinen oppimisympäristö: Tilojen organisointi tarpeen ja oppijoiden mukaan Tilojen muunneltavuus Tilojen selkeys Mahdollisuus valita työskentelypaikka / -asento Erilaiset kalusteet Aistiystävällisyys (valot, äänet, hajut, tuntoaistimukset…) Mahdollisuus aistilepoon Rauhoittumis- / levon mahdollistava vetäytymistila Apuvälineet (hypistelyesineet, kuulosuojaimet, sermit, painotuotteet, erilaiset istuimet…)

Kuormitusherkän lapsen ja nuoren kanssa on hyvä pohtia sitä, mistä kehon ja mielen tuntemuksista voi huomata kuormituksen kasvavan, mitkä tekijät lisäävät hankalaa oloa ja millä keinoilla oloa voidaan helpottaa. Keskustelun tukena voi käyttää esimerkiksi yllä olevaa kuppia lapsen tai nuoren kanssa yhdessä klikkaillein. Keskustelu on hyvä koota myös muistiin ikä- ja kehitystasoisesti kuvin ja kirjoittaen käyttäen kirjaamisen tukena esimerkiksi alla olevaa kuormitusapuria. Tähän yhteisesti koottuun kuormitusapuriin voi palata, kun kuormittuminen uhkaa varhaiskasvatus- tai koulupäivän sujumista tai jo etukäteen, kun tiedossa on tilanne, joka mahdollisesti lasta tai nuorta haastaa.

 

Kuormitusapuri. Kuppi, jossa lasten ja nuorten kuvia. Punainen nuoli ja teksti. Kuormitustani lisää. Vihreä nuoli ja teksti. Kuormitustani helpottaa. Sarakkeet Asioita, joista tunnistan, että kuormitus on kasvamassa ja Autathan minua näin.

Jakoviiva.

Kynä ja paperi.Minkälaisten asioiden olet huomannut parhaiten toimivan kuormitusherkkien lasten ja nuorten kanssa toimiessa? Kirjaa ajatuksiasi ylös ja valitse niistä 1-2, jotka haluat jakaa myös muiden opiskelijoiden kanssa.

Kirjoita otsikkoa klikkaamalla ajatuksesi oman kohderyhmäsi Mentimeteriin. Oman ikäryhmän lisäksi kannattaa tutustua ja tutkia myös muiden ikäryhmien kasvattajien ajatuksia. Mitä yhteistä ja mitä eroja löydät?

Varhaiskasvatus ja esiopetus

Alakoulu

Yläkoulu

 

käsi, jonka päällä paperi  kuormitusapuri


Halutessasi voit lukea ja katsoa lisää sekä saada konkreettisia keinoja:

Autismiliitto: Hermoston kuormittuminen ja stressitaso https://autismiliitto.fi/hermoston-kuormittuminen-ja-stressitaso/ 

Erityisvoimia: Miksi tämä lapsi kuormittuu toisia helpommin https://erityisvoimia.fi/kuormitus-mista-kyse/miksi-tama-lapsi-kuormittuu-muita-helpommin/

Mielenterveystalo: Nepsypiirteisten lasten omahoito-ohjelma. Kuormittuminen https://www.mielenterveystalo.fi/fi/omahoito/nepsypiirteisten-lasten-omahoito-ohjelma/kuormittuminen

Mielenterveystalo: Opettajan muistilista kuormitusherkän oppilaan tueksi  https://www.mielenterveystalo.fi/sites/default/files/2023-08/Opettajan_muistilista_kuormitusherkan_oppilaan_tueksi.pdf

Cambridgeshire County Council. Video ’Why I am rude’ – a poem about our perception of ’behaviour’.  https://youtu.be/waeRP6jzW_U?si=BK9KlfQE4USZ77Cq

Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri: Mitä tehdä, kun oppilas käyttäytyy haastavasti? Var är motivationen? https://youtu.be/A9uTpk9oc58?si=G6ha2vdVJh7-afZD 

Ellipsi. Kuormittumisen psykoedukaatio lapsille. https://ellipsi.me/kuormittumisesta-tietoa-lapsille-ja-nuorille/

Nuoliviiva.

Kuormituksesta ja stressistä seuraavat käyttäytymisreaktiot voivat olla hyvin monenlaisia vaihdellen täydellisestä lamaantumisesta valtavaan raivariin. Seuraavaksi pääset oppimaan, kuinka käytösreaktio etenee ja kuinka voimme käyttää A-B-C-mallia tai tilanneanalyysia tukena käyttäytymisreaktioiden analysoimiseen ja ennaltaehkäisemiseen.

Nuoliviiva.