1.3 Myönteinen käyttäytymisen tuki
Myönteisen käyttäytymisen tuen tavoitteena on luoda ennustettavia, oikeudenmukaisia ja turvallisia oppimisympäristöjä, joissa kaikilla on mahdollisuus oppia ja voida hyvin. Myönteisen käyttäytymisen tuen keskeisimpiä keinoja ovat ennakoitava, hyvin organisoitu oppimisympäristö, myönteisten vuorovaikutussuhteiden vahvistaminen sekä käyttäytymisen ja sosioemotionaalisten taitojen opettaminen. Käyttäytymisen taitojen tukemisessa olennaista on toivotun käyttäytymisen vahvistaminen kehumalla ja muulla myönteisellä palautteella.
Myönteinen käyttäytymisen tuki (Positive Behavior Interventions and Support, PBIS) on tutkimusperustainen malli lasten ja nuorten käyttäytymisen tueksi, jonka tavoitteena on tuoda varhaiskasvatukseen ja kouluun sellaisia käyttäytymis- ja oppimispsykologiaan nojaavia toimintatapoja, joiden on tutkimuksissa todettu tukevan lasten ja nuorten prososiaalista käyttäytymistä. Lähestymistavan taustalla on käyttäytymispsykologia ja ekologinen psykologia ja siinä korostetaan tuen tarjoamista lapsen tai nuoren lähiympäristössä sekä ympäristön muokkaamista myönteistä käyttäytymistä tukevaksi.
Yhtenäiset, johdonmukaiset, myönteiset ja ennakoitavat toimintatavat tukevat toivottua käyttäytymistä. Tarvittaessa lapsen tai nuoren kohdennettu tai yksilöity tuki rakennetaan yleisen tuen päälle sitä vahvistamaan. Vahvemman tuen periaatteet ovat samat kuin yleisessä tuessa. Myönteinen käyttäytymisen tuki edistää toivottua käyttäytymistä, sosioemotionaalisia taitoja, akateemista suoriutumista ja päiväkodin tai koulun ilmapiiriä. Ryhmissä, joissa on käytetty myönteistä käyttäytymisen tukea, on havaittu oppilaiden edistymistä ja parempaa sitoutumista niin akateemisiin kuin käyttäytymisen tavoitteisiin sekä pienentynyttä ei-toivotun tai tehtävän ulkopuolisen käyttäytymisen määrää. Ilmapiiri, toivottu käyttäytyminen, sosioemotionaaliset taidot sekä akateemiset saavutukset ja osallistuminen opetukseen ovat parantuneet. Häiriökäyttäytymisen ja kiusaaminen tai ryhmästä ulossulkeminen, syrjintä sekä päihteidenkäyttö ovat vähentyneet.
Myönteisellä käyttäytymisen tuella on lapsiin ja nuoriin kohdistuvien positiivisten vaikutusten lisäksi todettu olevan vaikutusta myös kasvattajien hyvinvointiin. Aikuisia tutkittaessa on havaittu itseluottamuksen ja kompetenssin lisääntyneen ja koetun stressin sekä loppuun palamisen vähentyneen.
Yleisen tuen keinoja toivotun käyttäytymisen vahvistamiseksi ovat:
- opettajan ennakoiva toiminta
- ryhmän sääntöjen ja toimintatapojen mukauttaminen yhteisöllisiin käyttäytymisodotuksiin
- käyttäytymisodotusten sekä käyttäytymisen ja sosioemotionaalisten taitojen opettaminen
- toivotun käyttäytymisen vahvistaminen kehuilla ja palkkioilla
- ei-toivotun käyttäytymisen ehkäiseminen ja siihen reagoiminen selkeästi määritellyllä seuraamuksilla, kunnioittavalla ja opastavalla tavalla
- ympäristön muokkaaminen toivottua käyttäytymistä tukevaksi (esim. selkeä ohjeistus, rutiinit, istumajärjestys, selkeästi merkityt paikat toiminnoille ja tavaroille, säännöt ja aikataulut näkyvillä)
Alla olevassa kuviossa on kuvattu joustavasti tehostuvan myönteisen käyttäytymisen tuen keskeisiä tekijöitä luokka- tai varhaiskasvatuksen ryhmäympäristössä. Kuviossa näkyy, kuinka ei-toivottua käyttäytymistä voidaan ehkäistä ja toivottua käyttäytymistä tukea muokkaamalla oppimisympäristöä, opettamalla taitoja ja toimintatapoja sekä antamalla onnistuneesta toiminnasta kohdennettua myönteistä palautetta.
Kuten kuviosta huomaat myönteinen käyttäytymisen tuki rakentuu joustavasti tehostuen yleisestä tuesta kohdennetun tuen kautta yksilöityyn tukeen. Päätökset tuen muokkaamisesta tai jatkamisesta tehdään tässä mallissa tietoperustaisesti. Menetelmäuskollisuudella tarkoitetaan valittujen toimintamallien ja interventioiden toteuttamista ohjeistusta ja käsikirjaa noudattaen. Oppijoiden tulosten seurannalla tarkoitetaan niin käyttäytymisen kuin oppimisen tulosten kehittymistä, jota seurataan monipuolisesti eri tavoin. Tässä verkkokurssisarjamme toisessa osassa tarkastelemme yleisen tason (taso 1) toimenpiteitä käyttäytymisellään reagoivien lasten ja nuorten tukemiseksi varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa.
Voit lukea lisää Tukea arkeen!-oppaan sivuilta 93-94.
Siirry seuraavaksi oppimaan lisää koko yhteisössä toteutettavasta yhteisöllisestä myönteisestä käyttäytymisen tukemisesta.