2.4 Sosioemotionaaliset taidot, itsesäätely ja ongelmanratkaisu

Sosioemotionaaliset ja itsesäätelytaidot sekä toimivat ongelmanratkaisustrategiat ovat olennainen osa hyvää varhaiskasvatus- ja kouluarkea, avain toivottuun käyttäytymiseen sekä myönteiseen ja kannustavaan oppimisilmapiiriin. Hyvät sosioemotionaaliset taidot vahvistavat myönteisiä käyttäytymismalleja sekä vähentävät riskikäyttäytymistä. Ne tuovat lapsille ja nuorille turvaa, sillä hyvät sosioemotionaaliset taidot tukevat hyvien, turvallisten ihmissuhteiden muodostamista ja ylläpitämistä.

Käyttäytymisellään reagoivilla lapsilla ja nuorilla on usein puutteita sosioemotionaalisissa taidoissa. Nämä puutteet tulevat monesti ilmi varhaiskasvatus- ja kouluarjen ryhmätilanteissa, joissa lasta tai nuorta ei voida huomioida yhtä yksilöllisesti kuin esimerkiksi kotona. Tilanteessa tarvittavia taitoja ei ole vielä opittu tai niitä ei ole opetettu. Näissä tilanteissa meidän kasvattajien tulee lähteä miettimään, mikä taito vaatii harjoittelua, opettamista ja oppimista. Joskus oletamme tietynikäisen oppijan osaavan jo tietyt taidot, emmekä välttämättä ajattele, että ei-toivottu käyttäytyminen todella johtuu taitopuutteesta. Kasvattajan on aina toiminnassaan huomioitava lasten ja nuorten yksilöllinen kehitys- ja taitotaso ja palattava opetuksessa sopivalle tasolle, jotta taidot voivat kehittyä.

Sosioemotionaaliset taidot kehittyvät ympäristön ja lapsen ominaisuuksien yhteisvaikutuksena kasvatuksen, mallioppimisen, kokemuksien ja saadun palautteen perusteella. Peruopetuksen opetussuunnitelman mukaan sosioemotionaalisia taitoja opitaan koulussa niin osana oppiaineiden opetusta kuin laaja-alaisen osaamisen kokonaisuuksia sekä arjessa osana kannustavaa ilmapiiriä, oppilaiden toimijuutta sekä vertaissuhteita.

Sosioemotionaalisten, itsesäätely- ja ongelmanratkaisutaitojen opettaminen ja tukeminen kaikissa arjen tilanteissa on tärkeää, sillä niillä on vaikutusta arkisten vuorovaikutustilanteiden lisäksi monien oppimistapojen, kuten yhteinen keskustelun, pari- ja ryhmätyöskentelyn, ryhmän edessä esiintymisen tai draamallisen oppimisen sujumiseen. Sosioemotionaaliset taidot kehittyvät läpi elämän, niitä voi oppia ja harjoitella iästä riippumatta.

 

Sosioemotionaalisia taitoja voidaan tukea: Tunne- ja vuorovaikutustaitoja arjessa mallintamalla ja sanoittamalla Koko ryhmän tai luokan yhteisellä tunne- ja vuorovaikutusopetuksella Kohdennetulla harjoittelulla pienryhmissä Aikuisen toimiessa lisätukea tarvitsevan lapsen lähellä "kuiskaajana" esimerkiksi leikki- tai ryhmätyöskentelytilanteissa

Tutkitusti vaikuttavia, manualisoituja menetelmiä

Askeleittain / Pienin Askelin on oppimista, sosiaalista kehitystä ja tunnetaitoja tukeva opetusohjelma varhaiskasvatukseen, esi- ja alkuopetukseen. Askeleittain / Pienin askelin on  Kasvun tuen menetelmäarviossa kohtalaisen dokumentoidun näytön menetelmäksi.

Kasvun tuen arvioima. Kohtalaisen vaikuttavuusnäytön menetelmä. Askeleittain ja Pienin askelin-ohjelma Askeleittain on ennalta ehkäisevä yleisen tason ohjelma ja siinä pääpaino on sosioemotionaalisten taitojen, itsesäätelyn ja kouluvalmiuksien tukemisessa tarkoitettu 4-12-vuotiaille lapsille ohjelma ehkäisee ongelmakäyttäytymistä, kaveripiiristä syrjäytymistä, itsehillinnän vaikeutta, epäsosiaalista käyttäytymistä, aggressiota ohjelmassa järjestetään päivittäisiä toimintatuokioita lapsille melkein koko toimintavuoden aikana ohjelmassa pyritään myös vanhempien osallistamiseen, jotta opitut taidot siirtyisivät osaksi kodin arkea käytetään päiväkodissa sekä esiopetuksessa https://www.hogrefe.fi/tuote?product_id=801 .

Nuorten Kompassi -menetelmä on psykologisen hyvinvoinnin harjoitteluun perustuva verkko-ohjelma yläkouluikäisille, jonka voi ottaa ryhmässä käyttöön manuaalin avulla tai ohjata oppilaita ohjelman itsenäiseen käyttöön. Menetelmä on kehitetty  Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksella. Se on arvioitu Kasvun tuen menetelmäarviossa kohtalaisen dokumentoidun näytön 4/5 menetelmäksi.

Nuorten kompassi Pohjautuu hyväksymis- ja omistautumisteoriaan. Menetelmän tavoitteena tukea nuorten hyvinvointitaitoja, kuten psykologista joustavuutta eli kykyä keskittyä käsillä olevaan hetkeen tiedostaen ja hyväksyen kaikenlaiset ajatukset, tunteet ja fysiologiset tuntemukset, sekä ennaltaehkäistä mielenterveyden ongelmia. Menetelmä perustuu psykologisen hyvinvoinnin harjoitteluun, nuorten itsenäiseen työskentelyyn, lyhyisiin harjoituksiin, ajattelu- ja käyttäytymismallien tarkasteluun ja niiden toimivuuden arviointiin Kehitetty yläkouluikäisille, soveltuu myös toisen asteen opintojen alkuvaiheessa oleville nuorille Verkkopohjainen, suunniteltu alun perin nuorten itsenäisesti käytettäväksi. Käsikirjassa ohjataan mallin yhteinen suorittaminen oppilasryhmän kanssa viiden viikon aikana. Käytön aloittaminen ei vaadi erillistä koulutusta. Menetelmän etapit: Etappi 1: Suuntaa elämälle – Arvot Etappi 2: Minä ja mieli – Tunteiden ja ajatusten tunnistaminen ja käsitteleminen, ajatusten vaikutusten heikentäminen Etappi 3: Minä nyt – Läsnäolo hetkessä ja hyväksyntä Etappi 4: Minä itse: Itsemyötätunto, uuden näkökulman ottaminen itseen sekä uusi tapa ajatella itsestä Etappi 5: Minä ja muut – Arvot ja myötätunto muita kohtaan, positiivinen vuorovaikutus, auttamishalu, empaattisuus ja prososiaaliset taidot.

Leikitään ja keskitytään varhaiskasvatuksessa on toiminnanohjauksen taitojen ja sitä kautta itsesäätelyn kehityksen tukemiseen suunnattu toimintaohjelma. LeKe on kehitetty Niilo Mäki Instituutissa alun perin Uusi-Seelantilaisen ENGAGE-ohjelman pohjalta. LeKe ohjelman käynnistäminen ja toteuttaminen on ohjattu KUMMI 22, Leikitään ja keskitytään varhaiskasvatuksessa -julkaisussa. LeKe on tulossa Kasvun tuen menetelmäarviointiin keväällä 2025.

Arvioitavana Kasvun tuessa k-2025. Leikitään ja keskitytään Leikitään ja keskitytään –toiminta varhaiskasvatukseen perustoiminnan tarkoituksena on päiväkotiryhmien kaikkien lasten toiminnanohjauksen taitojen ja sitä kautta itsesäätelyn tukeminen Toiminnan kesto on kuusi viikkoa, jonka aikana jokaisena päivänä järjestetään vähintään 15 minuutin pituinen leikkihetki Leikkihetkillä harjoitellaan toiminnanohjauksen taitoja, kuten reaktioiden hillitsemistä, tarkkaavuuden suuntaamista ja ylläpitämistä sekä työmuistia Leikit ovat tuttuja ja helppoja säännöiltään, leikkien aikana lasten kanssa toimivat aikuiset ohjaavat havainnoinnin ja tuen lasten itsesäätelyyn LeKe-toiminta tehdään näkyväksi oppimisympäristössä, arkisessa viestittelyssä ja vuorovaikutuksessa vanhempien kanssa LeKe-toimintaa voidaan jatkaa perustoiminnan jälkeen kohdennettua tukea tarvitsevien lasten kanssa kahdeksan viikon pituisella plussaryhmällä, jossa tavoitteet ovat yksilöllisemmät ja niiden seuranta tarkempaa LeKe-toiminnan käynnistämisen ja toteuttamisen käsikirja on Niilo Mäki Instituutin julkaisema KUMMI 22, leikitään ja keskitytään varhaiskasvatuksessa. https://www.xn--keskitytn-22aa.fi/ .

Maailman terveysjärjestö WHO on suositellut tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoitteluun Friends-ohjelmaa. Maailman terveysjärjestö on nimennyt Friends-ohjelman parhaaksi käytänteeksi ahdistuksen ja masennuksen ehkäisemiseen.  Friends toimii sekä ryhmissä ja luokissa toteutettuna yleisen tason kaikille suunnattuna interventiona että kohdennetun tason interventiona valituille lapsille ja nuorille. Friends-ohjelma on  tulossa syksyllä 2024 Kasvun tuen menetelmäarviointiin.

Arvioitavana Kasvun tuessa s-24. Friends-ohjelma kognitiiviseen käyttäytymisterapiaan perustuva tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelun ohjelma ohjelmalla tuetaan lasten, nuorten ja vanhempien mielen hyvinvointia ehkäisee ahdistusta ja masennusta ohjelmassa opetetaan lapsia, nuoria ja vanhempia tunnistamaan ja käsittelemään tunteita, kannustaa myönteisiin ajattelumalleihin sekä tarjotaan selviytymiskeinoja vastoinkäymisten ja pettymysten kohtaamiseen. ohjelma vahvistaa minäkuvaa ja itsetuntoa sekä lisää uskoa omaan pärjäävyyteen ohjelmasta on neljä versiota: Fun Friends 4–8-vuotiaille lasten Friends 9–12-vuotiaille nuorten Friends 13–16-vuotiaille aikuisten Friends yli 16-vuotiaille ohjelma on suunniteltu käytettäväksi erilaisissa ryhmissä esimerkiksi päiväkodeissa, kouluissa sekä nuoriso- ja sosiaalityössä, mutta sitä voidaan hyödyntää myös yksilötyössä ohjelma koostuu 12 tapaamisesta, joissa keskustellaan ja tehdään harjoituksia, joiden avulla etsitään konkreettisia keinoja selviytyä huolta tai pelkoa aiheuttavista arkipäivän tilanteista menetelmä perustuu vertaisoppimiseen, joten sisällöissä korostuvat omien kokemusten jakaminen sekä yhdessä tekeminen ja oppiminen ohjelmassa pyritään myös vanhempien osallistamiseen, jotta opitut taidot siirtyisivät osaksi kodin arkea https://asemanlapset.fi/toimintamuotomme/friends/ .

Turun yliopiston Lastenpsykiatrian keskuksessa on kehitetty kaikille alakoulun neljäsluokkalaisille tarkoitettu ”Opitaan tunteista – tunnetaitoja koululaisille” -tunnetaito-ohjelma, jonka avulla opitaan tunteiden säätelyä ja sosiaalisia taitoja. Ohjelma on strukturoitu ja se koostuu 12 oppitunnista. Sitä on pilotoitu vuodesta 2023 alkaen ja sen toimivuutta on tutkittu.


Halutessasi voit lukea lisää ja saada konkreettisia keinoja:


Tukea arkeen!-oppaan kansi

 

Voit lukea lisää Tukea arkeen!-julkaisun sivuilta 44-50, 82-85.

 

Jakoviiva.

 

Oppitunti sisältö
0% Suoritettu 0/3 vaihetta