2.4 Sosioemotionaaliset taidot, itsesäätely ja ongelmanratkaisu
Sosioemotionaaliset ja itsesäätelytaidot sekä toimivat ongelmanratkaisustrategiat ovat olennainen osa hyvää varhaiskasvatus- ja kouluarkea, avain toivottuun käyttäytymiseen sekä myönteiseen ja kannustavaan oppimisilmapiiriin. Hyvät sosioemotionaaliset taidot vahvistavat myönteisiä käyttäytymismalleja sekä vähentävät riskikäyttäytymistä. Ne tuovat lapsille ja nuorille turvaa, sillä hyvät sosioemotionaaliset taidot tukevat hyvien, turvallisten ihmissuhteiden muodostamista ja ylläpitämistä.
Käyttäytymisellään reagoivilla lapsilla ja nuorilla on usein puutteita sosioemotionaalisissa taidoissa. Nämä puutteet tulevat monesti ilmi varhaiskasvatus- ja kouluarjen ryhmätilanteissa, joissa lasta tai nuorta ei voida huomioida yhtä yksilöllisesti kuin esimerkiksi kotona. Tilanteessa tarvittavia taitoja ei ole vielä opittu tai niitä ei ole opetettu. Näissä tilanteissa meidän kasvattajien tulee lähteä miettimään, mikä taito vaatii harjoittelua, opettamista ja oppimista. Joskus oletamme tietynikäisen oppijan osaavan jo tietyt taidot, emmekä välttämättä ajattele, että ei-toivottu käyttäytyminen todella johtuu taitopuutteesta. Kasvattajan on aina toiminnassaan huomioitava lasten ja nuorten yksilöllinen kehitys- ja taitotaso ja palattava opetuksessa sopivalle tasolle, jotta taidot voivat kehittyä.
Sosioemotionaaliset taidot kehittyvät ympäristön ja lapsen ominaisuuksien yhteisvaikutuksena kasvatuksen, mallioppimisen, kokemuksien ja saadun palautteen perusteella. Peruopetuksen opetussuunnitelman mukaan sosioemotionaalisia taitoja opitaan koulussa niin osana oppiaineiden opetusta kuin laaja-alaisen osaamisen kokonaisuuksia sekä arjessa osana kannustavaa ilmapiiriä, oppilaiden toimijuutta sekä vertaissuhteita.
Sosioemotionaalisten, itsesäätely- ja ongelmanratkaisutaitojen opettaminen ja tukeminen kaikissa arjen tilanteissa on tärkeää, sillä niillä on vaikutusta arkisten vuorovaikutustilanteiden lisäksi monien oppimistapojen, kuten yhteinen keskustelun, pari- ja ryhmätyöskentelyn, ryhmän edessä esiintymisen tai draamallisen oppimisen sujumiseen. Sosioemotionaaliset taidot kehittyvät läpi elämän, niitä voi oppia ja harjoitella iästä riippumatta.
Tutkitusti vaikuttavia, manualisoituja menetelmiä
Askeleittain / Pienin Askelin on oppimista, sosiaalista kehitystä ja tunnetaitoja tukeva opetusohjelma varhaiskasvatukseen, esi- ja alkuopetukseen. Askeleittain / Pienin askelin on Kasvun tuen menetelmäarviossa kohtalaisen dokumentoidun näytön menetelmäksi.
Nuorten Kompassi -menetelmä on psykologisen hyvinvoinnin harjoitteluun perustuva verkko-ohjelma yläkouluikäisille, jonka voi ottaa ryhmässä käyttöön manuaalin avulla tai ohjata oppilaita ohjelman itsenäiseen käyttöön. Menetelmä on kehitetty Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksella. Se on arvioitu Kasvun tuen menetelmäarviossa kohtalaisen dokumentoidun näytön 4/5 menetelmäksi.
Leikitään ja keskitytään varhaiskasvatuksessa on toiminnanohjauksen taitojen ja sitä kautta itsesäätelyn kehityksen tukemiseen suunnattu toimintaohjelma. LeKe on kehitetty Niilo Mäki Instituutissa alun perin Uusi-Seelantilaisen ENGAGE-ohjelman pohjalta. LeKe ohjelman käynnistäminen ja toteuttaminen on ohjattu KUMMI 22, Leikitään ja keskitytään varhaiskasvatuksessa -julkaisussa. LeKe on tulossa Kasvun tuen menetelmäarviointiin keväällä 2025.
Maailman terveysjärjestö WHO on suositellut tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoitteluun Friends-ohjelmaa. Maailman terveysjärjestö on nimennyt Friends-ohjelman parhaaksi käytänteeksi ahdistuksen ja masennuksen ehkäisemiseen. Friends toimii sekä ryhmissä ja luokissa toteutettuna yleisen tason kaikille suunnattuna interventiona että kohdennetun tason interventiona valituille lapsille ja nuorille. Friends-ohjelma on tulossa syksyllä 2024 Kasvun tuen menetelmäarviointiin.
Turun yliopiston Lastenpsykiatrian keskuksessa on kehitetty kaikille alakoulun neljäsluokkalaisille tarkoitettu ”Opitaan tunteista – tunnetaitoja koululaisille” -tunnetaito-ohjelma, jonka avulla opitaan tunteiden säätelyä ja sosiaalisia taitoja. Ohjelma on strukturoitu ja se koostuu 12 oppitunnista. Sitä on pilotoitu vuodesta 2023 alkaen ja sen toimivuutta on tutkittu.
Halutessasi voit lukea lisää ja saada konkreettisia keinoja:
- Nuorten Kompassi: https://nuortenkompassi.fi/fi/
- Leikitään ja keskitytään varhaiskasvatukseen: https://www.xn--keskitytn-22aa.fi/leke-vaka/
- Opitaan tunteista – tunnetaitoja koululaisille:https://sites.utu.fi/voimaperheet/opitaan-tunteista/
- Mieli ry: Eläinlasten Rauhametsä – sähköinen opetusmateriaali varhaiskasvatukseen ja alkuopetukseen. https://mieli.fi/materiaalit-ja-koulutukset/materiaalit/rauhametsa/
- Mieli ry: Hyvän mielen taitomerkki peruskouluun. https://mieli.fi/materiaalit-ja-koulutukset/materiaalit/hyvan-mielen-taitomerkki-peruskouluun/
- Magis-mobiilipeli koululaisten tunne- ja sosiaalisten taitojen sekä ongelmanratkaisutaitojen harjoittelemiseen. Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen ja MIELI Pohjanmaan mielenterveys ry:n yhteistyönä. https://www.magis.fi/ https://www.mielenterveysseurat.fi/valo/lapset_ja_nuoret/magis-pelit/
- Kampman, M., Solantaus, T., Anttila, N:, Ojala, T, Santalahti, P. ja Yhteispeli-työryhmä. 2015. Yhteispeli koulussa – opas hyvinvoinnin ja vuorovaikutustaitojen vahvistamiseen. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-586-8
- Lajunen, K., Ylenius-Lehtonen, M. & Andell, M. 2015. Tunne- ja turvataitoja lapsille. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-467-0
- Rovaniemen kaupunki: Hyvinvoinnin vuosikello https://www.rovaniemi.fi/loader.aspx?id=22f675c8-f199-48ee-94a4-80cc0d619be4
- Oulun kaupunki: Esi- ja perusopetuksen tunne- ja turvataitomateriaali: https://www.ouka.fi/tunne-ja-turvataitokasvatus/ammattilaisille
- Opas lasten ja nuorten tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamiseen ja toimintamalli kiusaamisen ja häirinnän ehkäisyyn. https://lapepirkanmaa.fi/wp-content/uploads/2019/01/Tunne-ja-vuorovaikutustaitojen-opas-kiusaamisen-ja-häirinnän-ehkäisyn-malli.pdf
Voit lukea lisää Tukea arkeen!-julkaisun sivuilta 44-50, 82-85.