1.3 Myönteinen käyttäytymisen tuki

Myönteisen käyttäytymisen tuen tavoitteena on luoda ennustettavia, oikeudenmukaisia ja turvallisia oppimisympäristöjä, joissa kaikilla on mahdollisuus oppia ja voida hyvin. Myönteisen käyttäytymisen tuen keskeisimpiä keinoja ovat ennakoitava, hyvin organisoitu oppimisympäristö, myönteisten vuorovaikutussuhteiden vahvistaminen sekä käyttäytymisen ja sosioemotionaalisten taitojen opettaminen. Käyttäytymisen taitojen  tukemisessa olennaista on toivotun käyttäytymisen vahvistaminen kehumalla ja muulla myönteisellä palautteella. 

Myönteinen käyttäytymisen tuki (Positive Behavior Interventions and Support, PBIS) on tutkimusperustainen malli lasten ja nuorten käyttäytymisen tueksi, jonka tavoitteena on tuoda varhaiskasvatukseen ja kouluun sellaisia käyttäytymis- ja oppimispsykologiaan nojaavia toimintatapoja, joiden on tutkimuksissa todettu tukevan lasten ja nuorten prososiaalista käyttäytymistä. Lähestymistavan taustalla on käyttäytymispsykologia ja ekologinen psykologia ja siinä korostetaan tuen tarjoamista lapsen tai nuoren lähiympäristössä sekä ympäristön muokkaamista myönteistä käyttäytymistä tukevaksi.

Yhtenäiset, johdonmukaiset, myönteiset ja ennakoitavat toimintatavat tukevat toivottua käyttäytymistä. Tarvittaessa lapsen tai nuoren kohdennettu tai yksilöity tuki rakennetaan yleisen tuen päälle sitä vahvistamaan. Vahvemman tuen periaatteet ovat samat kuin yleisessä tuessa. Myönteinen käyttäytymisen tuki edistää toivottua käyttäytymistä, sosioemotionaalisia taitoja, akateemista suoriutumista ja päiväkodin tai koulun ilmapiiriä. Ryhmissä, joissa on käytetty myönteistä käyttäytymisen tukea, on havaittu oppilaiden edistymistä ja parempaa sitoutumista niin akateemisiin kuin käyttäytymisen tavoitteisiin sekä pienentynyttä ei-toivotun tai tehtävän ulkopuolisen käyttäytymisen määrää. Ilmapiiri, toivottu käyttäytyminen, sosioemotionaaliset taidot sekä akateemiset saavutukset ja osallistuminen opetukseen ovat parantuneet. Häiriökäyttäytymisen ja kiusaaminen tai ryhmästä ulossulkeminen, syrjintä sekä päihteidenkäyttö ovat vähentyneet.

Myönteisellä käyttäytymisen tuella on lapsiin ja nuoriin kohdistuvien positiivisten vaikutusten lisäksi todettu olevan vaikutusta myös kasvattajien hyvinvointiin. Aikuisia tutkittaessa on havaittu itseluottamuksen ja kompetenssin lisääntyneen ja koetun stressin sekä loppuun palamisen vähentyneen.

Yleisen tuen keinoja toivotun käyttäytymisen vahvistamiseksi ovat:

  • opettajan ennakoiva toiminta
  • ryhmän sääntöjen ja toimintatapojen mukauttaminen yhteisöllisiin käyttäytymisodotuksiin
  • käyttäytymisodotusten sekä käyttäytymisen ja sosioemotionaalisten taitojen opettaminen
  • toivotun käyttäytymisen vahvistaminen kehuilla ja palkkioilla
  • ei-toivotun käyttäytymisen ehkäiseminen ja siihen reagoiminen selkeästi määritellyllä seuraamuksilla, kunnioittavalla ja opastavalla tavalla
  • ympäristön muokkaaminen toivottua käyttäytymistä tukevaksi (esim. selkeä ohjeistus, rutiinit, istumajärjestys, selkeästi merkityt paikat toiminnoille ja tavaroille, säännöt ja aikataulut näkyvillä)

Alla olevassa kuviossa on kuvattu joustavasti tehostuvan myönteisen käyttäytymisen tuen keskeisiä tekijöitä luokka- tai varhaiskasvatuksen ryhmäympäristössä. Kuviossa näkyy,  kuinka ei-toivottua käyttäytymistä voidaan ehkäistä ja toivottua käyttäytymistä tukea muokkaamalla oppimisympäristöä, opettamalla taitoja ja toimintatapoja sekä antamalla onnistuneesta toiminnasta kohdennettua myönteistä palautetta.

Ennaltaehkäisy, opettaminen, reagointi ja päätöksenteko joustavasti tehostuvan tuen (MTSS) viitekehyksessä. Kolmiossa alimpana Tarjoa perustaksi laadukas yleinen tuki, keskellä Kohdenna tuki, ylimpänä Yksilöi tuki. Kolmion vieressä laatikossa: Päätöksenteko: seuraa menetelmäuskollisuutta, seuraa oppijoiden tuloksia, tee tietoperustaisia päätöksiä tuen jatkamisesta tai muuttamisesta. Taulukossa Taso 1 (yleinen) Ennaltaehkäise: Opeta: oppimisympäristö tehokkaasti Luo ja opeta ennustettavia rutiineja Luo hyvä suhde oppijoihin Määrittele ja tarkenna luokan toimintaohjeet, käyttäytymisodotukset ja harjoiteltavat sosioemotionaaliset taidot Opeta toivottuja taitoja Seuraa edistymistä aktiivisesti Sitoudu tehokkaiden ohjeiden käyttöön Määrittele luokan käyttäytymisodotukset ja toimintatavat selkeästi ja myönteisesti Opeta sosioemotionaalisia taitoja selkeästi Reagoi: Anna enemmän positiivista kuin korjaavaa palautetta Puutu ei-toivottuun käytökseen antamalla täsmällistä palautetta Taso 2 (kohdennettu) Ennaltaehkäise: Vahvista struktuuria Opeta uudelleen rutiineja Kohdenna keinoja ja toteutumisen seurantaa Ota suunnitelmallisesti käyttöön kohdennetut ennakoivat menetelmät Opeta: Kohdenna opetusta valittuihin sosioemotionaalisiin taitoihin Yhdistä kohdennettu ohjaus yleisen tason toimintatapoihin ja käyttäytymisodotuksiin Yhdistä kohdennettu ohjaus luokassa toimintatapoihin ja käyttäytymisodotuksiin Reagoi: Lisää täsmällistä positiivista ohjaavaa palautetta Tehosta myönteistä huomiota Tehosta sosioemotionaalisia haasteita ennaltaehkäiseviä toimintatapoja Anna täsmällistä myönteistä palautetta sosioemotionaalisista taidoista Taso 3 (yksilöity) Ennaltaehkäise: Suunnittele oppimisympäristö yksilöllisesti Yksilöi rutiineja Tehosta yhteistyötä Tehosta ja yksilöllistä sosioemotionaalisten taitojen positiivista vahvistamista Ota suunnitelmallisesti käyttöön yksilöidyt ennakoivat menetelmät Opeta: Yksilöi ja tehosta sosioemotionaalisten taitojen selkeää, kohdennettua ohjausta Yksilöi ja tehosta akateemisten taitojen ohjausta Linjaa yksilöidyt sosioemotionaaliset taidot luokan tai koulun toimintatapoihin ja käyttäytymisodotuksiin Reagoi: Tehosta ja yksilöi täsmällistä positiivista rakentavaa palautetta (kehut) Tehosta ja yksilöi toivottujen toimintatapojen ja käyttäytymisen huomioimista Tehosta sosioemotionaalisia haasteita ehkäiseviä toimintatapoja Kuvion lähde: Simonsen, B., Robbie, K., Meyer, K., Freeman, J., Everett, S., & Feinberg A. (November, 2021). Multi-Tiered System of Supports (MTSS) in the Classroom. Center on PBIS, University of Oregon. www.pbis.org.

Kuten kuviosta huomaat myönteinen käyttäytymisen tuki rakentuu joustavasti tehostuen yleisestä tuesta kohdennetun tuen kautta yksilöityyn tukeen. Päätökset tuen muokkaamisesta tai jatkamisesta tehdään tässä mallissa tietoperustaisesti. Menetelmäuskollisuudella tarkoitetaan valittujen toimintamallien ja interventioiden toteuttamista ohjeistusta ja käsikirjaa noudattaen. Oppijoiden tulosten seurannalla tarkoitetaan niin käyttäytymisen kuin oppimisen tulosten kehittymistä, jota seurataan monipuolisesti eri tavoin. Tässä verkkokurssisarjamme toisessa osassa  tarkastelemme yleisen tason (taso 1) toimenpiteitä käyttäytymisellään reagoivien lasten ja nuorten tukemiseksi varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa.

 


Tukea arkeen!-oppaan kansi

 

Voit lukea lisää Tukea arkeen!-oppaan sivuilta 93-94.

Jakoviiva.

Siirry seuraavaksi oppimaan lisää koko yhteisössä toteutettavasta yhteisöllisestä myönteisestä käyttäytymisen tukemisesta.

Jakoviiva.