Käytösongelmista ja käytöshäiriöistä

Lasten ja nuorten kanssa varhaiskasvatuksessa ja koulussa toimivilla aikuisilla on useimmiten varsin hyvä käsitys siitä, minkälainen käyttäytyminen on tavallista ja minkälaiset merkit tai muutokset käyttäytymisessä vaativat aikuisten tarkempaa huomiota. Joskus tavanomaisesta poikkeava käyttäytyminen jatkuu pidemmän aikaa tai on niin ikä- ja kehitystasosta poikkeavaa, että siihen täytyy lähteä etsimään ratkaisuja. Siksi meidän ammattilaisten tulee tuntea tavanomaisen käyttäytymisen rinnalla myös perusasioita käytösongelmista.

Seuraavassa videoluennossa lääketieteen tohtori, lastenpsykiatrian erikoislääkäri ja kognitiivinen psykoterapeutti Riikka Riihonen taustoittaa lisää käytösongelman ja käytöshäiriön käsitteitä sekä niiden taustalla vaikuttavia tekijöitä.

Videon kesto 06:39

 

Aikaisemmin puhuttiin tarpeista ja tunteista käyttäytymisen takana. Tarpeen ja tunteen näkymiseen käyttäytymisessä vaikuttavat esimerkiksi lasten ja nuoren häiriöherkkyys sekä temperamenttierot. Videoluennon toisessa osassa Riikka Riihonen puhuu tunteista käyttäytymisen takana sekä tunteen viriämisen ja sammumisen kaaresta.

Videon kesto 06:49

 

Videoluennon viimeisessä osassa pääset kuulemaan keinoja käyttäytymisen muuttamiseen sekä käyttäytymisterapeuttisesta mallista käyttäytymiseen vaikuttamisen taustalla.

Videon kesto 5:34

 


Halutessasi voit lukea lisää:

Jakoviiva.

Nyt olet tutustunut niin tekijöihin käyttäytymisen taustalla kuin haastavan käyttäytymiseen liittyviin asioihin sekä lisäksi kuullut lasten psykiatrin ajatuksia käyttäytymisen muuttamisesta.

Käyttäytymiseen liittyy aina vuorovaikutusta ja se tapahtuu suhteessa muihin. Siksipä lasten lisäksi myös meillä aikuisilla, meidän taustoillamme, kokemuksillamme ja taidoillamme on vaikutusta yhteisössä havaittavaan käyttäytymiseen ja yhteisön toimivuuteen. 

Seuraavaksi pääset tarkastelemaan aikuisia työyhteisöissämme. Minkälaisen repun kanssa aikuiset työpaikalle saapuvat? Miten tämä vaikuttaa heidän toimintaansa lasten ja nuorten kanssa? Onko eri lähtökohdista tulevien aikuisten mahdollista sitoutua yhteiseen toimintakulttuuriin ja kuinka eri ammattilaiset täydentävät toistensa työtä oppijoiden kanssa?