5.2 Kohdennetun tuen tarkistuslistat

Tuen arviointi ja seuranta ovat avain muutokseen. Tuen suunnittelemisen ja toteuttamisen tulee perustua lapsen- tai nuorentuntemukseen sekä tilanteen arviointiin. Kun pohditaan vahvemman tuen tarvetta, on tärkeää selvittää suunnitellut ja toteutetut tukitoimet sekä niiden vaikutus. Tärkeää on myös kartoittaa, onko tukea jo aikaisemmin sen vaikuttavuuden perusteella suunnitelmallisesti muutettu tai kehitetty.

Käyttäytymisellään reagoivien lasten ja nuorten kanssa toimiessa saatamme me aikuiset usein sortua ajattelemaan, että kaikkea on jo kokeiltu, eikä mitään ole tehtävissä. Annetun tuen kirjaaminen, arviointi ja seuranta ovat työkalu tehdä jo kokeillut toimenpiteet näkyviksi sekä samalla havainnoida, kuinka tuki on toteutunut, mitä ei ehkä vielä ole kokeiltu tai toisaalta huomata ne ehkä pienetkin muutoksen mahdollisuudet nykyisiin tai jo kokeiltuihin käytänteisiin, jotka joskus voivat olla avain toivottuun käyttäytymiseen.

Tukea arvioitaessa saatetaan huomata, etteivät erilaiset kokeilut ehkä ole olleet kovin pitkäaikaisia tai riittävän johdonmukaisia tai, että käynnissä on samanaikaisesti liian monta kokeilua. Käyttäytymisen muutos, uuden toimintatavan oppiminen ja vanhasta pois oppiminen on aikaa vievä prosessi, jossa tulee myös ajoittaisia takapakkeja. On äärettömän tärkeää fokusoida ja valita tavoitteet (1-2) tarkasti, kohdentaa tuki valittuun tavoitteeseen sekä  jatkaa suunniteltua tukea ja erilaisia keinoja riittävän pitkään, vaikka ensin tuntuisikin, että muutosta ei tapahdu.

Käyttäytymisen muutosta ja tukea arvioitaessa on tärkeää:

  • Määritellä toivottu käyttäytyminen selkeästi, kaikille samaa tarkoittavalla tavalla
  • Tarkkailla ohjaavan aikuisen käyttäytymistä tilanteissa ja sen vaikutusta lapsen tai nuoren käyttäytymiseen
  • Tarkkailla muiden paikalla olevien lasten, nuorten ja aikuisten käyttäytymistä tilanteissa ja niiden vaikutusta lapsen tai nuoren käyttäytymiseen
  • Huomioida psykososiaalisen ympäristön tekijät, kuten kuormitus, osallisuus, turvallisuus ja odottamisen vaatimus
  • Huomioida pedagogisen ympäristön tekijät, kuten odotukset toiminnalle, tehtävien vaativuus, toimintahetken struktuuri ja ennakointi
  • Huomioida fyysisen ympäristön tekijät, kuten esteettömyys, apuvälineet ja lapsen tai nuoren oma tila

Seuraavista linkeistä pääset tutustumaan ja halutessani tulostamaan käyttöösi Käyttäytymisen tuen verkkokurssien tarkistuslistat käyttäytymisen kohdennettuun tukeen.

Kohdennetun tuen tarkistuslista varhaiskasvatus

Kohdennetun tuen tarkistuslista alakoulu

Kohdennetun tuen tarkistuslista yläkoulu

Jakoviiva.

Onneksi olkoon, olet suorittanut kurssin kaikki osiot! Siirry seuraavaksi tekemään loppuarviointi ja anna palautteesi kurssista.

Nuoliviiva.