Moduulin 4 johdanto, tavoitteet ja sisältö
Tämän moduulin suorittamiseen kuluu aikaa noin 2 tuntia.
Kuten tämän kurssin aikana olet jo monesti lukenut, edistää toimiva oppimisympäristö niin toivottua käyttäytymistä, oppimista kuin hyvinvointiakin. Lapset ja nuoret tulisi osallistaa fyysisen oppimisympäristön suunnitteluun ja siinä tulisi huomioida käytännöllisyyden ja tehokkuuden lisäksi myös viihtyisyys ja erilaisten lasten ja nuorten tarpeet. Tässä verkkokurssin neljännessä moduulissa keskitymme fyysiseen oppimisympäristöön, jonka tärkeimpiä tekijöitä ovat terveellisyys ja turvallisuus, esteettömyys ja organisointi.
Fyysisen oppimisympäristön muokkaaminen auttaa tutkitusti ehkäisemään ei-toivottua käyttäytymistä. Hyvin suunnitelluilla ja toteutetuilla oppimisympäristöillä voidaan vähentää oppimisen ja koulunkäynnin tuen tarvetta ja toisaalta tuen tarpeen mukaan räätälöidyt oppimisympäristöt voivat olla osa oppilaan suunnitelmallista tukea. Fyysiseen oppimisympäristöön kuuluvat tilat, paikat, tarvikkeet, välineet ja tekniset ratkaisut. Keskeistä fyysisen oppimisympäristön tarkastelussa on perusasioiden, kuten tilojen ja kalusteiden turvallisuuden sekä toimivan valaistuksen, akustisten olosuhteiden, ilmanvaihdon ja terveellisen sisäilman varmistaminen, järjestelmällisyys ja siisteys.
Varhaiskasvatuksen tai koulun omien tilojen lisäksi on osana fyysistä oppimisympäristöä huomioitava myös vierailu- ja retkikohteet, museot, urheilukentät, kirjastot, lähiluonto yms. Näiden lisäksi sähköisten oppimisympäristöjen käyttö laajentaa käsitystämme fyysisestä oppimisympäristöstä.
Fyysisen oppimisympäristön elementteihin vaikuttamalla voidaan tukea oppijan aktiivista toimijuutta sekä opetuksen pedagogista kehittämistä. Keskeisiä huomioon otettavia tekijöitä ovat selkeys ja järjestelmällisyys, materiaalien ja välineiden saatavuus, helppo liikkuminen, oppijoiden ja kasvattajien sijoittuminen tilassa sekä tilojen ja aistiärsykkeiden rajaaminen.
Oppimisympäristöjen suunnittelussa on tärkeä huomioida oppijoiden yksilölliset tarpeet, ergonomia, ekologisuus, eettisyys ja esteettömyys. Oppimisympäristöt tulee suunnitella niin, että ne tukevat yksilön ja yhteisön oppimista ja kasvua, edistävät vuorovaikutusta ja osallistumista sekä yhteisöllisen tiedon rakentamista. Lapset ja nuoret tulee ottaa mukaan oppimisympäristöjen suunnitteluun ja kehittämiseen ja heidän osallisuutensa tulee näkyä oppimisympäristöissä.
Moduulin 4 tavoitteet:
- Tutustua fyysisen oppimisympäristön eri osien merkitykseen myönteisessä käyttäytymisen tuessa.
- Oppia lisää tilojen organisoinnin ja selkeyden merkityksestä toivotulle käyttäytymiselle.
- Saada ymmärrystä työskentelypaikkojen ja -ryhmien merkityksestä toivotulle käyttäytymiselle.
- Oppia uusia keinoja huomioida aistiystävällisyys oppimisympäristössä.
- Tutustua käyttäytymistä tukeviin apuvälineisiin.
Moduulin 4 sisältö:
- Tilojen organisointi ja selkeys
- Työskentelypaikat ja -ryhmät
- Aistiystävällisyys
- Toivottua käyttäytymistä tukevia apuvälineitä
Voit lukea lisää Tukea arkeen!-julkaisun sivuilta 36-39.