Moduulin 3 johdanto, tavoitteet ja sisältö

Tämän moduulin suorittamiseen kuluu aikaa noin 4 tuntia.

 

Pedagogisella oppimisympäristöllä tarkoitetaan varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen pedagogisia menetelmiä ja käytänteitä. Pedagogisessa oppimisympäristössä lasten ja nuorten toivottua käyttäytymistä voidaan tukea muun muassa oppimisympäristöä jäsentämällä sekä tarjoamalla sopivantasoisia tehtäviä ja valinnan mahdollisuuksia. Hyvin suunniteltu ja toteutettu pedagogiikka luo struktuuria ja ennakoitavuutta sekä lisää turvallisuutta.

Varhaiskasvatussuunnitelmassa määritellään pedagogisiin tuen muotoihin kuuluvan varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelu, havainnointi, dokumentointi ja arviointi. Pedagogisia toivottua käyttäytymistä vahvistavia tekijöitä ovat toistuvat toiminnot, lapselle selkeän ja ennakoitavan päivärytmin luominen sekä tarvittavat erityispedagogiset menetelmät ja lisäksi varhaiskasvatussuunnitelmassa luetaan pedagogisen tuen muotoihin kuuluvan tämän verkkokurssin luokittelun mukaisesti enemmän psykososiaaliseen oppimisympäristöön liittyvät  vuorovaikutuksen ja kommunikointitapojen sensitiivisyys ja saavutettavuus.

Esi- ja perusopetuksessa pedagogisen oppimisympäristön toivottua käyttäytymistä lisäävän tuen muodot ovat samankaltaisia varhaiskasvatuksen tukimuotojen kanssa. Näiden lisäksi keskeisellä sijalla on hyvä opetus.

Hyvä opetus ja ohjaaminen ovat kaikissa lapsuuden ja nuoruuden vaiheissa keskeinen osa myönteistä käyttäytymisen tukea ja ei-toivotun käyttäytymisen ehkäisemistä. Hyvässä opetuksessa keskeistä ovat:

  • sopivan tasoiset tehtävät
  • opiskelu- ja työskentelytaitojen opettaminen
  • sopiva etenemistahti
  • vaihtoehtoiset tavat tehtävien suorittamiseen, osallistumiseen ja vastaamiseen
  • valinnan mahdollisuudet
  • oppijoiden kiinnostuksen kohteiden huomioiminen materiaalien valinnassa
  • struktuuri eli toiminnan jäsentely
  • rutiinit eli päivän ja toimintahetkien rakenne
  • ohjeiden monikanavaisuus
  • ympäristön ja toimintojen ennakoitavuus
  • koko ryhmän osallistaminen ja aktivoiminen toimintaan

Moduulin 3 tavoitteet:

  1.  Tutustua pedagogisen oppimisympäristön eri tekijöiden merkitykseen toivottua käyttäytymistä tukemassa.
  2.  Oppia lisää oppimisympäristön jäsentämisestä – struktuureista ja rutiineista.
  3. Vahvistaa ymmärrystä siirtymien ja sopivan tasoisten tehtävien sekä työskentelytaitojen opettamisen merkityksestä toivotun käyttäytymisen tukena.
  4. Lisätä tietoa tehokkaista tavoista antaa ohjeita ja palautetta.

Moduulin 3 sisältö:

  1. Sopivan tasoiset tehtävät, eriyttäminen ja valinnanmahdollisuudet
  2. Oppimisympäristön jäsentäminen
  3. Toiminnan tahti, ohjeiden antaminen ja rakentava palaute

Nuoliviiva.

Kuten edeltävästä listasta huomasit, tarjoaa pedagoginen oppimisympäristökin useita mahdollisuuksia vaikuttaa tietojen ja taitojen lisäksi lasten ja nuorten käyttäytymiseen. Lähde siis oppimaan lisää pedagogisen oppimisympäristön toivottua käyttäytymistä tukevista toimintatavoista.

Nuoliviiva.