Moduulin 2 johdanto, tavoitteet ja sisältö

Aloitusbanneri 2.

Tämän moduulin suorittamiseen kuluu aikaa noin 5 tuntia.

 

Moduulissa kaksi tutustumme käyttäytymisen tukemiseen psykososiaalisessa oppimisympäristössä, joka koostuu toisiinsa kiinteästi liittyvistä psyykkisestä ja sosiaalisesta oppimisympäristöstä. Psyykkinen oppimisympäristö sisältää yksilöiden tiedot, taidot, asenteet, tunteet, motivaation ja ilmapiirin. Sosiaalinen oppimisympäristö puolestaan muodostuu vuorovaikutuksesta koko yhteisön kesken, jonka keskiössä on oppija ja hänen kehitykseensä vaikuttavat sosiaaliset verkostot. Moninaisuutta ja erilaisuutta tukeva ympäristö edistää toivottua käyttäytymistä. 

Kasvattajina meidän tärkeimpänä tehtävänämme on rakentaa myönteinen suhde lapsiin ja nuoriin, luoda oppimisympäristössä edellytykset myönteiselle käyttäytymiselle, opettaa ja mallintaa myönteistä käyttäytymistä sekä vahvistaa opittuja taitoja antamalla myönteistä palautetta riittävän paljon ja riittävän usein. 

Keskeisiä tekijöitä psykososiaalisessa oppimisympäristössä ovat turvallisuus, myönteisyys ja ennustettavuus. Psykososiaalisen oppimisympäristön muodostumiseen vaikuttavat kaikki yhteisön jäsenet niin lapset kuin aikuiset. Vastuu hyvän psykososiaalisen oppimisympäristön rakentamisesta ja ylläpitämisestä on kuitenkin aina aikuisilla.

Lasten ja nuorten kokemuksia psykososiaalisesta oppimisympäristöstä on kysytty muun muassa THL:n Kouluterveyskyselyssä. Kouluterveyskyselyn kysymys ”pidän koulunkäynnistä” on hyvin laaja, mutta kertoo osaltaan kaikista psykososiaalisen oppimisympäristön ydinasioista. Yläluokkalaisilta kysytty ”ongelmia oppimisilmapiirissä” kertoo puolestaan erityisesti ihmissuhteista ja vuorovaikutuksesta. Vuonna 2023 alakoulun neljäs- ja viidesluokkalaisista lähes kolme neljästä pitää koulunkäynnistä, mutta yläkoulun kahdeksas- ja yhdeksäsluokkalaisista enää vain puolet.

kouluterveyskysely2023 pitää koulunkäynnistä graafit

Kuviot: Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö. Itlasto. https://itlasto.fi/

Suurin osa yläkoululaisista koki ilmapiirin hyvänä. Vastausten mukaan 9,1 % koki oppimisyhteisön ilmapiirissä kuitenkin olevan ongelmia.

koluterveyskysely 2023. oppimisyhteisön ilmapiiri.

Kuva: Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö. Itlasto. https://itlasto.fi/

Lisää kouluterveyskyselyn tuloksia on koottu tämän moduulin alaosioihin. Siellä pääset näkemään koululaisten kokemuksia mm. kohtaamisesta, kiusaamisesta sekä vaikutusmahdollisuuksista.

Moduulin 2 tavoitteet:

  1.  Tutustua psykososiaalisen oppimisympäristön eri osien merkitykseen myönteisessä käyttäytymisen tuessa.
  2.  Saada ymmärrystä vuorovaikutuksen ja kohtaamisen taustalla vaikuttavista tekijöistä.
  3. Oppia käyttäytymisodotusten merkityksestä, laatimisesta sekä käyttäytymisen taitojen opettamisesta.
  4. Oppia ilmapiirin merkityksestä oppijoiden ja ammattilaisten hyvinvointiin.
  5. Oppia tapoja sosioemotionaalisen kehityksen, itsesäätely- ja ongelmanratkaisukeinojen tukemiseen.
  6. Tarkastella kodin kanssa tehtävän yhteistyön merkitystä ja tapoja.

Moduulin 2 sisällöt:

  1.  Vuorovaikutus ja kohtaaminen
  2. Myönteinen ilmapiiri ja psykologinen turvallisuus
  3. Käyttäytymisodotukset, toivotun käyttäytymisen opettaminen ja vahvistaminen
  4. Tunne- ja vuorovaikutustaidot, itsesäätely ja ongelmanratkaisu
  5. Yhteistyö kotien kanssa

 

Muistatko, mitä lapset ja nuoret kertoivat verkkokurssisarjan ensimmäisessä osassa kivasta aikuisesta tai hyvästä opettajasta? Halutessasi voit ennen eteenpäin siirtymistä virkistää muistiasi katsomalla videot uudestaan.

 

Videon kesto 2:58 min.

 

Videon kesto 4:01 min.

 

Videon kesto 3:21 min.

 


Tukea arkeen!-oppaan kansi

 

Voit lukea lisää Tukea arkeen!-oppaan sivulta 40

Jakoviiva.