Moduulin 1 johdanto, tavoitteet ja sisältö
Tämän moduulin suorittamiseen kuluu aikaa noin 4 tuntia.
Kasvattajat kohtaavat jatkuvasti työssään lapsia ja nuoria, jotka käyttäytymisellään vaikeuttavat omaa ja muiden opiskelua. Epäkunnioittava tai levoton käytös, meluaminen, myöhästely sekä ympäristöstä huolehtimisen laiminlyönti ovat tavallisia jokapäiväisiä ei-toivotun käyttäytymisen ilmenemismuotoja. Käyttäytymisen ohjaus ja tukeminen kaikissa arjen tilanteissa sekä käyttäytymiseen liittyvien tietojen ja taitojen opettaminen ovat tärkeä osa varhaiskasvatuksen ja koulun kasvatustehtävää.
Myönteinen huomio ja palaute toiminnasta ja käyttäytymisestä toimivat ongelmia ennaltaehkäisevinä, lapsia ja nuoria suojaavina tekijöinä. Varhaiskasvatuksen ja koulun arjessa kohtaamme erilaisista taustoista ja lähtökohdista tulevia lapsia. Myös meidän kasvattajien taustat ja kokemukset vaihtelevat. Tärkeää onkin luoda yhteinen käsitys toivotusta käyttäytymisestä sekä niistä tavoista, joilla käyttäytymistä tuetaan ja opetetaan omassa varhaiskasvatus- tai kouluyhteisössä. Käyttäytymisodotusten mukainen toivottu käyttäytyminen on olennainen osa turvallista, sekä oppijoiden että henkilökunnan hyvinvointia edistävää, oppimisympäristöä.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaan oppilaille tulee opettaa asiallista, tilannetietoista käyttäytymistä ja hyviä tapoja sekä ohjata oppilaita huomiomaan muut ihmiset ja ympäristö sekä noudattamaan sovittuja sääntöjä ja toimintatapoja. Tutkimusten mukaan toivotun käyttäytymisen tukeminen edellyttää ennakoivia strategioita, kuten psykososiaalisen, pedagogisen ja fyysisen ympäristön muokkaamista sekä käyttäytymisen taitojen opettamista ja opetettujen taitojen vahvistamista positiivisella palautteella erityisesti kehumalla.
Verkkokurssimme ensimmäisessä moduulissa pääset lisäämään ymmärrystäsi lasten ja nuorten sekä aikuisten käyttäytymisen taustalla vaikuttavista tekijöistä. Moduulissa tarkastellaan varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen monenlaisia lapsia sekä ammattilaisia ja heidän keskinäistä yhteistyötään. Lisäksi tutustutaan tutkimusperustaiseen myönteiseen käyttäytymisen tuen malliin, sen taustoihin ja toteutukseen.
Moduulin 1 tavoitteet:
- Saada ymmärrystä sekä lasten ja nuorten että aikuisten käyttäytymisen taustalla vaikuttaviin tekijöihin.
- Oppia moniammatillisen työn mahdollisuuksista yhteisöllisessä käyttäytymisen tukemisessa.
- Tutustua käyttäytymisen tuen tutkimusperustaiseen malliin.
Moduulin 1 sisällöt:
- Erilaiset oppijat
- Talon aikuiset
- Myönteinen käyttäytymisen tuki
Aloita nyt varsinainen opiskelu siirtymällä eteenpäin oppimaan lisää siitä, mikä voi vaikuttaa lasten ja nuorten käyttäytymiseen, mihin myönteisen käyttäytymisen tukeminen perustuu ja miten myönteistä käyttäytymisen tukea voidaan omassa yhteisössä rakentaa. Ihan ensimmäiseksi pääset luomaan silmäyksen lasten ja nuorten taustoihin sekä käyttäytymisellä reagointiin ilmiönä.