Kurssin lähtökohdat ja alkuarviointi

Käyttäytymisellä reagointi on yksi tavallisimpia arjen haasteita päiväkodeissa ja kouluissa. Lasten ja nuorten käyttäytymisen taustalla oleviin juurisyihin emme ammattikasvattajina voi juurikaan vaikuttaa. Omalla toiminnallamme pystymme kuitenkin vaikuttamaan ympäristötekijöihin sekä tukemaan lapsia ja nuoria oppimisympäristöissä. Voimme esimerkiksi ympäristöä ja omaa toimintaamme muokkaamalla lisätä lasten ja nuorten turvallisuudentunnetta, joka on kasvun ja oppimisen perusta. 

Lapset ja nuoret toimivat ja käyttäytyvät oikein, jos heillä on tarvittavat valmiudet ja taidot ja jos heille tarjotaan ympäristö, jossa on edellytykset toivottuun käyttäytymiseen.  Kurssisarjan tarkoituksena on vahvistaa kasvattajien tutkimusperustaista osaamista sekä toimintatapoja lasten ja nuorten toivotun käyttäytymisen tukemiseen. Viitekehyksenä on  joustavasti tehostuva myönteinen käyttäytymisen tuki. Verkkokurssisarjan tässä osassa keskitymme yleisen tason kaikille lapsille ja nuorille tarkoitettuun tukeen ja toimintamalleihin.

Tutkimusten mukaan parasta vaikuttavuutta lasten ja nuorten hyvinvointiin saadaan toimilla, jotka järjestetään osana arjen toimintaa koko yhteisö huomioiden. Euroopan komission suosituksissa  koko koulun lähestymistapa (whole-school approach) nähdään keskeisenä keinona vastata lasten ja nuorten haasteisiin.

Proaktiivisten, käyttäytymisen ongelmia ennaltaehkäisevien, toimintatapojen on pitkään tiedostettu toimivan reaktiivisia, korjaavia keinoja paremmin käyttäytymisen ohjaamisessa. Tutkimuksia tehokkaista käyttäytymisen ohjaamisen, positiivisen käyttäytymisen tukemisen ja ryhmän hallinnan keinoista on tehty paljon. Käytösongelmien ennaltaehkäisyssä toimiviksi havaittuja keinoja ovat:

  1. aikuisten ja lasten sekä nuorten myönteisen suhteen vahvistaminen
  2. selkeästi määritellyt käyttäytymisodotukset
  3. toivotusta käyttäytymisestä annettu myönteinen huomio ja palaute
  4. jäsennelty ympäristö
  5. sosioemotionaalisten taitojen opettamiseen 

Näyttöön perustuvia käyttäytymisen tukemisen keinoja on koottu yhteen esimerkiksi Banksin (2014), Kernin ja Clemensin (2007),  McLeodin työryhmän (2017) ja Sutherlandin työryhmän (2019) meta-analyyseissä, jotka yhdistävät useiden aikaisempien julkaisujen tuloksia. Taulukkoon on koottu tutkimusnäyttöön perustuen tehokkaimpia keinoja positiivisen käyttäytymisen vahvistamiseen, myönteiseen käyttäytymisen tukemiseen, ei-toivotun käyttäytymisen vähentämiseen ja ryhmänhallintaan.

Taulukko: Opettajan ja oppilaan välinen myönteinen vuorovaikutus ​ Kohdennettu kehu toivotusta toiminnasta ​ Toivotun käyttäytymisen mallintaminen ​ Selkeät käyttäytymisen odotukset ja niiden opettaminen ​ Rutiinit ja struktuurit​ Oppimisympäristön selkeys ja järjestelmällisyys ​ Asioiden ennakointi ​ Kasvattajan määrittelemät paikat ja työskentelyryhmät ​ Tunteiden säätelyn taitojen opettaminen ja vahvistaminen ​ Ongelmanratkaisutaitojen opettaminen ja vahvistaminen ​ Rakentava ohjaava palaute ​ Oppijoiden aktiivisuuden ja osallisuuden lisääminen ​ Oppijoiden yksilöllinen huomioiminen ja valinnan mahdollisuudet ​

kasvun_tuen_arvioima_banneri

Kurssin moduuleissa käydään läpi tutkimusperustaisia tapoja toimia käyttäytymisellään reagoivien lasten ja nuorten kanssa. Moduuleissa esitellään lyhyesti tutkimusperusteisia vaikuttavia malleja. Esille nostetaan erityisesti Kasvun tuen menetelmäarvioinnissa vaikuttaviksi arvioituja menetelmiä.

Tällä kurssilla on pyritty huomiomaan varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen monenlaiset lapset ja nuoret. Koska kaikkia materiaaleja ei ole saatavana eri ikäryhmille sovellettuina, on opiskelijan tärkeää pyrkiä eri kohdissa soveltamaan esitettyjä periaatteita omaan kohderyhmäänsä huomioiden esimerkiksi lasten ja nuorten ikä, heidän sosiaaliset, psyykkiset ja fyysiset valmiutensa tai kieli- ja kulttuuritaustansa. Tutkimuksista tiedetään, että samat myönteisen käyttäytymisen tukemisen keinot toimivat paitsi eri ikäryhmissä myös erilaisilla oppijoilla.

Nuoliviiva.

Siirry seuraavaksi alkuarviointiin, jossa pääset arvioimaan omaa tietämystäsi ja osaamistasi myönteisistä tavoista tukea toivottua käyttäytymistä ja ennaltaehkäistä ei-toivottua. Jos tiedät jo paljon, saat kurssiltamme toivottavasti vahvistusta toimintatavoillesi. Jos asiat tuntuvat vielä vierailta, ei tarvitse huolestua. Tällä verkkokurssilla vahvistat osaamistasi näistä asioista ja toimintatavoista.

Nuoliviiva.

Oppitunti sisältö