4.3 Toivottua käyttäytymistä tukevia apuvälineitä

Erilaisilla apuvälineillä voidaan vaikuttaa fyysiseen oppimisympäristöön ja sitä kautta tukea lasten ja nuorten toivottua käyttäytymistä. Edellisissä oppitunneissa olet oppinut tilojen organisoinnista ja selkeydestä, istumajärjestyksistä, kalustuksesta sekä aistiystävällisyydestä. Tässä neljännen moduulin viimeisessä osiossa tutustutaan erilaisiin käyttäytymistä tukeviin apuvälineisiin.

 

Kori, jossa apuvälineitä.            Pulpetti pöytäsermillä ja jalkarullalla.                   

Ryhmien monimuotoistuessa erilaiset apuvälineet ovat monissa varhaiskasvatusryhmissä ja koululuokissa tulleet osaksi arkea. Toivotun käyttäytymisen tukena voidaan käyttää monia varhaiskasvatusryhmissä tai koululuokissa valmiiksi olevia asioita, kuten sinitarraa, muovailuvahaa, kuulokkeita jne. Yksi äärimmäisen tärkeä arjen apuväline ovat luokassa helposti saatavilla olevat lainakynät ja -kumit. Kun lainavälineet, läksynmerkitsemislaput jne. ovat oppilaiden saatavilla helposti ja varmasti, vältytään monelta käytösreagoinnilta ja turhalta puuttuvista välineistä seuraavalta keskustelulta.

Apuvälineet eivät koskaan saa olla eriarvoistavia tai stigmatisoivia. Niistä kannattaa keskustella lasten ja nuorten kanssa avoimesti ja niitä olisi hyvä olla tarjolla niin, että kaikki halukkaat voivat niitä käyttää tai ainakin kokeilla. Esimerkiksi sermejä voi olla luokassa useita rajaamassa tiloja ja isojen sermien lisänä pöytäsermejä, erilaisia istuimia, hypistelyesineitä, kuulosuojaimia ja painotuotteita tarjolla kaikkien saatavilla. Kuulosuojaimet ja pöytäsermit kannattaa luokassa ottaa ainakin aluksi yhteisesti ja ohjatusti käyttöön erilaisissa keskittymistä vaativissa tehtävissä. Otettaessa apuvälineitä ryhmässä tai luokassa käyttöön, voivat ne aluksi olla ”hittijuttu”, josta kisataan. Tässä vaiheessa voidaan pitää listaa, jotta kaikki halukkaat saavat kokeilla välineitä.

Kun apuvälineitä otetaan ryhmässä käyttöön, tulee lasten ja nuorten kanssa yhdessä keskustella ja pohtia, miksi ja millaisessa tilanteessa niitä käytetään ja millä tavalla niitä käytetään. Keskustelulla voidaan välttää apuvälineiden muuttuminen toivotun käyttäytymisen tukemisen sijaan ei-toivottua käyttäytymistä lisääviksi. Alakoulun eri luokka-asteilla saamamme kokemuksen mukaan apuvälineitä valikoituvat varsin pian käyttämään ne oppijat, jotka huomaavat niiden toimivan. Kun apuvälineitä on kaikkien saatavilla, voi kasvattaja myös stigmaa luomatta ohjata niitä lapsia ja nuoria, joiden uskoo erityisesti apuvälineistä hyötyvän, niitä käyttämään.

Jakoviiva.

Tehtävässä pääset pohtimaan erilaisiin käyttäytymismalleihin sopivia apuvälineitä. Pohdi mikä annetuista apuvälineistä palvelisi parhaiten missäkin tilanteessa. Joskus sopivia välineitä voisi olla useampia erilaisia, tässä tehtävässä annetaan yksi vaihtoehto.

Raahaa sopiva apuväline käyttäytymismallin viereen.

Raahaminen onnistuu parhaiten irtohiirellä. Myös sivun pienentäminen niin, että näet kerrallaan enemmän tehtävän kohtia, voi helpottaa teknistä tekemistä. Toivottavasti jaksat mahdollisista teknisistä haasteista huolimatta tehdä tehtävän ja miettiä sopivia apuvälineitä esimerkkitilanteisiin.

 


 

Halutessasi voit lukea lisää ja katsoa pieniä videoita erilaisista käyttäytymistä ja oppimista tukevista apuvälineistä Yle Oppimisen artikkelista https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/02/26/oppimiseen-paljon-apuvalineita  

Jakoviiva.Neljä viidestä verkkokurssin moduulista on nyt viimeistelyä vaille valmiina. Seuraavaksi pääset tekemään yhteenvedon ja testin fyysiseen oppimisympäristöön käyttäytymisen tukena liittyvistä asioista ja sen jälkeen saat siirtyä kurssin viimeiseen moduuliin,  jossa tehdään yhteenvetoa opitusta ja saat muutaman työkalun käyttöösi tuen suunnittelun ja toimivuuden arvioinnin tueksi.

Jakoviiva.