Kalusteet

Kuten aikaisemmin tässä moduulissa opit on keskeinen hyvän fyysisen ympäristön ominaisuus järjestelmällisyys ja selkeys. Tavaroilla tulee olla omat paikat, kalusteiden tulee olla tarkoituksenmukaisia ja ne tulee järjestää siististi. Kalusteita valitessa on hyvä huomioida myös, että säilytyskalusteiden laatikot tai kaappien ovet paitsi mahdollistavat tavaroiden siistin säilyttämisen, ovat lisäksi turvallisia.

 

pyörällinen lipasto.

Oikean kokoiset kalusteet ja esimerkiksi sopivalle korkeudelle laitetut naulakot auttavat lapsia ja nuoria viihtymään ja toimimaan omatoimisemmin. Tilan kalustus voi joko edistää tai estää erilaisten työtapojen käyttöä. Kalustuksella on merkitystä myös joustavia ryhmittelyjä tehtäessä sekä toivotun käyttäytymisen tukemisessa.

Oppimistiloissa on tärkeää olla erilaisia työskentelytapoja ja asentoja mahdollistavia ja eri kokoisia työskentelypisteitä. Työpiste, joka sopii yhdelle oppijalle erinomaisesti, voi toiselle olla pahimmillaan oppimisen este. Jotta tiloista ei tule sekavia, tulee erilaiset kalusteet ryhmitellä selkeästi ja tarkoituksenmukaisesti. Kuten edellä paikkoihin liittyen opimme, tukee aikuisen lähellä oleminen niin oppijoiden käyttäytymistä kuin oppimista. Kalusteet on tärkeä järjestää niin, että kasvattajat pystyvät helposti liikkumaan oppijoiden joukossa ja pääsemään kaikkien lasten tai nuorten lähelle heidän tekemistään tukemaan.

Kalusteiden muunneltavuus ja liikuteltavuus tekee oppimisympäristön muokattavuudesta sujuvaa ja helpompaa. Jos mahdollista, kannattaa valita lipastoja, joiden alla on pyörät ja yhden suuren pöydän sijaan mielummin useampi pieni, jotka saa hyvin yhdistettyä. Jos oppimistilan tuolit tai pöydät ovat säädettäviä, tulee niiden sopivaa korkeutta tarkastella aika ajoin. Tärkeää on myös tuolien ja pöytien yhteensopivuus. Jos nenä hädin tuskin ylettyy pöydän reunalle, on työskentely kovin vaikeaa.

Verhot, sermit ja tekstiilit paitsi tarjoavat näkösuojaa, vaimentavat ääntä ja tarjoavat mukavan paikan esimerkiksi rentoutumiselle, lukemiselle tai pari- ja ryhmäkeskusteluille. Kalusteissa on hyvä mahdollisuuksien mukaan ainakin osittain suosia pehmeämpiä materiaaleja.

Päiväkoteja ja koulujen tiloja suunnitellessa, voi mahdollisuuksien mukaan esimerkiksi naapuriryhmien ja -luokkien tiloja kalustaa vähän eri tavoin. Näin toimien yhteisössä on mahdollista yhteissuunnittelua hyödyntäen toimia yhä enemmän tarkoituksenmukaisissa, käyttäytymistä ja oppimista tukevissa tiloissa.


Tukea arkeen!-oppaan kansi

 

Voit lukea lisää Tukea arkeen!-julkaisun sivuilta 36.

 

Jakoviiva.Pohdi vielä seuraavaksi pienen tehtävän avulla oman työympäristösi organisointia ja selkeyttä.

Jakoviiva.