Tehokas ohjeiden antaminen

Kuten aikaisemmin käyttäytymisen taitojen opettamisesta lukiessasi opit, tukee opeteltavien asioiden ja taitojen mallintaminen ja havainnollistaminen kaikkien lasten ja nuorten oppimista. Taitoja voidaan oppia aikuisen tai taitavamman kaverin toimintaa jäljittelemällä. Lisäksi toiminnan ja siihen liittyvän ajattelun sanoittaminen sen mallintamisen aikana tukee taidon oppimisen lisäksi myös toiminnanohjauksen kehittymistä. Pelkkä mallintaminen ei kuitenkaan riitä, sen lisäksi tarvitaan tehokkaita ohjeita.

Viittaavia lapsia.

Tehokkaat, selkeät ohjeet ovat ensiarvoisen tärkeitä ryhmämuotoisessa toiminnassa. Helposti ymmärrettävien ja noudatettavien ohjeiden antaminen tukee toivottua käyttäytymistä. Ei-toivottu käyttäytyminen voi olla viesti siitä, että lapsi tai nuori ei tiedä, kuinka pitäisi toimia. Ohjeita antaessa muista monikanavaisuus ja osittaminen. Tue suullisia ohjeita näyttämällä mallia, kuvilla ja teksteillä ja kirjallisia ohjeita kuvin, anna yksi ohje kerrallaan ja muista antaa lapsille ja nuorille aikaa noudattaa annettua ohjetta. Voit varmistaa ohjeen kuulemisen ja ymmärtämisen pyytämällä oppijaa toistamaan ohjeen. Ryhmässä yksittäinen lapsi tai nuori tai koko ryhmä voi toistaa ohjeen. Kaikki lapset ja nuoret hyötyvät selkeistä ohjeista, mutta erityisen tärkeitä ne ovat niille lapsille ja nuorille, joilla on toiminnanohjauksen tai sosioemotionaalisten taitojen tuen tarvetta.

Varmista huomio

Ennen ohjeiden antamista tulee varmistaa lasten huomion kohdistuminen ohjeen antajaan ja muun toiminnan lopettaminen. Huomion saamiseksi kasvattajilla on monia toimivia tapoja. Oppitunnin aluksi voi riittää, että aikuinen asettuu totuttuun paikkaansa ja jo tämä rutiininomainen toiminta saa oppijat hiljenemään ja kääntämään huomionsa häneen. Huomion saamisen tukena voidaan käyttää visuaalisia merkkejä (esimerkiksi peukku ylös, huomiokortti, valojen räpsäytys), auditiivisia merkkejä (esimerkiksi kellon kilistys, pillin vihellys) tai oppijat vastaamaan aktivoivia huomionherättäjiä (nosta käsi, kun minä nostan, rytmitaputus, riimin alku tai laulun pätkä).

Anna ohjeet myönteisessä muodossa yksi kerrallaan

Ohjeet tulee antaa myönteisessä muodossa ja yksi kerrallaan. Ohjeiden tulee olla konkreettisia ja yksiselitteisiä. Lapsilta ja nuorilta usein toivotaan rauhallisempaa käyttäytymistä. Mutta mitä tarkoittaa ”rauhoitu”, mitä silloin pitää tehdä. ”Rauhoitu”-ohjeen sijaan voit pyytää lasta tai nuorta hidastamaan vauhtia, pysähtymään, hengittämään sisään ja ulos tai vaikkapa istumaan peppu penkissä. Moniosaiset ohjeet tulee osittaa ja ohjeissa on hyvä tukena käyttää Rutiinit-osiossa esiteltyä ensin-sitten-lopuksi -mallia. Niin yksittäinen kuin erityisesti moniosainen ohje on hyvä pitää näkyvissä koko toiminnan ajan, jolloin lapsi tai nuori voi yhdellä silmäyksellä tarvittaessa tarkistaa, mitä pitikään tehdä.

Ohjeiden antamista tehostaa lapsen tai nuoren kutsuminen nimeltä ja katsekontakti sekä esimerkiksi kosketus, jos tämä oppijalle sopii. Muista aina ohjeita antaessasi mallintaa toivottua toimintaa ja kehu ja kiitä, kun lapset tai nuoret toimivat ohjeiden mukaan.

Tarkistuslista ohjeen antajalle:

  • Onko puheeni selkeää ja sopivan voimakasta?
  • Onko äänensävyni ohjetta tukeva?
  • Muistinko tukea suullista ohjetta kuvin tai kirjoittaen?
  • Muistinko mallintaa ohjetta esimerkiksi esille otettavaa kirjaa tai tarviketta näyttämällä?
  • Annoinko yhden ohjeen kerrallaan?
  • Maltoinko antaa oppijalle aikaa vastata ja toimia?

Vaikka ohjeet olisivat kuinka hyvin ositetut, monikanavaiset ja mietityt, on toisille lapsille ohjeen mukaan toimiminen hyvin vaikeaa. Ohjeiden mukaan toimimisen taustalla on usein haastetta toiminnanohjauksen taidoissa. Palaamme verkkokurssisarjamme seuraavissa osissa tarkemmin ohjeiden osittamiseen ja toiminnanohjauksen taitojen tukemiseen.

Jakoviiva.

Seuraavissa skenaario-tehtävissä näet tilanteen ja siihen liittyvän ohjeistuksen.

Ensimmäisessä skenaariotehtävässä aiheena on työryhmien jakaminen ryhmätyötä varten sekä työskentelyn aloitus. Etene vaihe vaiheelta valiten mielestäsi parempi toimintaohje- tai malli.

 

Seuraavaksi pääset pohtimaan toimivia ohjeita työskentelyn jälkeiseen siivoukseen.

 


Tukea arkeen!-oppaan kansi

 

Voit lukea lisää Tukea arkeen!-julkaisun sivuilta 61.

 

Jakoviiva.

Toiminnan tahti ja jaksottaminen sekä tehokkaat ohjeet ovat avainasemassa toivottua käyttäytymistä tukevassa pedagogisessa ympäristössä. Muistathan tämän lisäksi huomata onnistumiset sekä kehua ja kiittää ja jos ja kun tarvitaan ohjaavaa palautetta, käytät myös silloin täsmällistä ja kannustavaa tapaa opastaa eteenpäin. Kerrataan vielä seuraavaksi lyhyesti rakentavan palautteen antamisen tapoja.

Jakoviiva.