Lapsen ja nuoren mahdollisuudet valita ja vaikuttaa

Oppijoiden tason ja kiinnostuksen kohteiden huomioiminen materiaaleja valitessa ja toimintaa suunniteltaessa luovat pohjan hyvälle opetukselle ja työskentelylle. Mielenkiinnon kohteiden huomioiminen oppimateriaaleissa lisää kiinnostusta ja motivoi työskentelemään ja näin vähentää ei-toivottua käyttäytymistä. On tärkeä antaa lapsille ja nuorille mahdollisuuksia vaikuttaa toimintaan, käytettäviin materiaaleihin ja toimintatapoihin sekä valita itseään kiinnostavia tapoja oppia, huolehtien kuitenkin siitä, että viimeinen vastuu suunnittelusta on aikuisella. 

Koululainen näyttää tehtävää.

 

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden oppimiskäsityksen mukaan motivaatiota ja oppimista ohjaavat oppilaan kiinnostuksen kohteet, arvostukset, työskentelytavat ja tunteet sekä kokemukset ja käsitykset itsestä oppijana. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa puolestaan mainitaan ensimmäisenä lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan sisällytettävänä asiana ”lapsen kehitykseen ja oppimiseen liittyvät vahvuudet sekä lapsen kiinnostuksen kohteet” ja suunnitelmassa siteeratun varhaiskasvatuslain kolmannen pykälän mukaan varhaiskasvatuksessa tulee varmistaa lapsen mahdollisuus niin osallistua kuin vaikuttaa itseään koskeviin asioihin.

Valinnanmahdollisuuksien lisääminen ja vaihtoehtojen tarjoaminen on tutkimusten mukaan tehokas keino ehkäistä ei-toivottua käyttäytymistä ja lisätä sitoutumista työskentelyyn. Lapsilla ja nuorilla on erilaisia tapoja toimia ja oppia. Joku leikkii tai työskentelee mieluiten itsekseen esimerkiksi piirtäen tai lukien, toinen taas parin kanssa tai ryhmässä yhdessä keskustellen ja toimien. On merkityksellistä tunnistaa näitä erilaisia tapoja ja antaa lasten ja nuorten työskennellä ainakin toisinaan itselleen mieluisimmalla tavalla. Pienetkin lapset pystyvät kertomaan toiveitaan toiminnantavoista. Lapsilla on myös mielessään monia ajatuksia ja toiveita esimerkiksi leikin muotoutumiselle. Lasten aloitteiden huomaaminen vaatii aikuisilta sensitiivistä läsnäoloa sekä kykyä muuttaa ja suunnata toimintaansa lasten aloitteiden mukaan. Uuden oppiminen ja taitojen harjaantuminen toteutuu kaikkein parhaiten silloin, kun lapset ja nuoret pääsevät toteuttamaan ja käyttämään oppimisen tukena omia vahvuuksiaan.

Vahvuuksien huomioimisen lisäksi on koulumaailmassa tärkeää huomioida oppilaiden oma tavoitetaso oppimiselleen sekä selkeästi kuvailla, minkälaista työskentelyä, sisältöä tai tuotosta mikäkin arvosana vaatii.  Aikuisten on tärkeä ymmärtää, että kaikki eivät välttämättä edes tavoittele kiitettäviä arvosanoja sekä kunnioittaa oppilaiden omia tavoitteita. Opetussuunnitelman oppiainekohtaiset arviointikriteerit arvosanoille 5, 7, 8 ja 9 kuudennelle luokalle ja päättöarviointiin antavat tähän hyvää pohjaa. Muille vuosiluokille opetussuunnitelman perusteista löytyvät oppiainekohtaisesti hyvän osaamisen kriteerit arvosanalle 8.

Aikuisten tehtävänä on tunnistaa lasten ja nuorten henkilökohtaisia oppimisprosesseja ja valita sellaiset menetelmät ja välineet, jotka tukevat oppimista. Esimerkiksi tietokoneella kirjoittaminen tai tuotoksen nauhoittaminen kynällä kirjoittamisen sijaan voi olla koulussa keino vähentää haastavaa käyttäytymistä. Valinnanmahdollisuuksien tulee olla rajattuja ja pedagogisesti perusteltuja. Kun lapset ja nuoret aikuisen suunnittelemien reunaehtojen puitteissa pääsevät valitsemaan, tukee se niin heidän oppimistaan kuin käyttäytymistään. Tutkimuksissa on osoitettu, että valinnan mahdollisuudella on positiivinen vaikutus riippumatta tehdystä valinnasta. Valinnanmahdollisuudet voivat liittyä esimerkiksi:

  • työskentelytapaan
  • tehtäviin tai toimintoihin
  • suoritusjärjestykseen
  • työskentelypaikkaan
  • työskentelyvälineisiin
  • lopputuotoksen muotoon

Vaihtoehtojen keskellä on tärkeää huomioida aikuisen vastuu työskentelyn jäsentämisestä ja ohjeistuksen selkeydestä. Lasten ja nuorten on voitava luottaa, että aikuinen tietää, mitä tehdään, määrittelee toiminnan reunaehdot ja hallitsee tilanteen. Aikuisjohtoisuus tuo turvaa tilanteeseen samalla kun lapset ja nuoret pääsevät ikä- ja kehitystasonsa edellytysten mukaan valitsemaan ja vaikuttamaan.

Jakoviiva.

Pohdi, minkälaisissa yhteyksissä sinun arkityössäsi voisit antaa lapsille ja nuorille mahdollisuuden päättää ja valita itselleen mieluisan tavan toimia. Kirjaa yhdestä kolmeen mahdollisuutta oman ikäryhmäsi Mentimeteriin.

Varhaiskasvatus

Alakoulu

 

 Yläkoulu

 

 

Jakoviiva.

Eriyttämisen ja valinnanmahdollisuuksien lisäämisen lisäksi toivottua käyttäytymistä tukevat tutkitusti rutiinit ja struktuurit. Seuraavaksi opit lisää näistä asioista.

Jakoviiva.