3.1 Sopivan tasoiset tehtävät ja valinnanmahdollisuudet

Pohdittaessa sopivan tasoisia tehtäviä, erilaisia työskentelytapoja, oppijoiden mielenkiinnon kohteiden huomioimista sekä mahdollisuuksia valita ja vastata, ollaan pedagogiikan ytimessä. Opettajien välisissä ja laajemmin yhteiskunnallisessa keskustelussa on pohdittu varhaiskasvatuksen ja koulun tehtävien muuttumista. Sitä, kuinka kasvatuksen ja opettamisen lisäksi työhön liittyy nykypäivänä monenlaista muutakin. On tärkeä huomata, että aivan opettajan työn keskiöön, opettamiseen, vaikuttamalla pystymme samalla vaikuttamaan myös esimerkiksi käyttäytymiseen.

Pieni poika tekee tehtäviä.

Liian vaikeat tai epäselvät tehtävät ovat tutkimusten mukaan yleinen syy ohjeiden noudattamatta jättämiseen, tehtävän ulkopuoliseen puuhailuun ja ei-toivottuun käyttäytymiseen. Ei-toivottu käyttäytyminen johtuu usein yksilön taitojen, vahvuuksien tai mieltymysten ja ympäristön asettamien odotusten epäsuhdasta. On ratkaisevan tärkeää, että oppijoiden taso huomioidaan tehtävien valinnassa. Liian haastava, oppijan taitotason ylittävä, tehtävä tai muu työskentelyodotus, kuten vaaditun työskentelyajan pituus, on usein taustalla, kun haastavaa käytöstä esiintyy erityisesti opiskelun yhteydessä. Kun opetus sovitetaan vastaamaan oppijan taitotasoa ja suoriutumista, myös käyttäytyminen muuttuu odotusten mukaiseksi. Tutkimuksissa on huomattu, että kun vaikeiden tehtävien joukkoon sijoitetaan helpompia ja lyhyempiä tehtäviä, se paitsi lisää tehtävätyöskentelyä myös vähentää ei-toivottua käyttäytymistä. Myös tehtävätyyppien vaihtelun ja yksinkertaisten ohjeiden antamisen ennen vaikeampaa pyyntöä on havaittu vähentävän vastustusta ja lisäävän toivottua käyttäytymistä.

Varhaiskasvatussuunnitelma sekä esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelma korostavat lasten ja nuorten edellytysten huomioimista kaiken toiminnan lähtökohtana. Perusopetuksen opetussuunnitelmassa mainitaan, että perusopetus järjestetään ottaen huomioon oppilaiden edellytykset ja se voi perustua erilaajuisiin oppimääriin. Tässä verkkokurssisarjamme yleiseen käyttäytymisen tukeen keskittyvässä osassa tuomme esille opetussuunnitelmassa mainittuja yleisen tuen tukikeinoja. Erilaisiin oppimääriin ja esimerkiksi eriyttämisen vahvimpaan muotoon opetuksen erityisiin painoalueisiin palaamme verkkokurssimme seuraavassa osassa.

Esi- ja perusopetuksessa kaikkien oppijoiden työskentelyä, oppimista ja käyttäytymistä voidaan tukea ja haasteita ennaltaehkäistä pedagogisessa oppimisympäristössä muun muassa erilaisilla eriyttämisen keinoilla sekä perusopetuslaissa säädetyillä tukimuodoilla. Perusopetuslain mukaisia tukimuotoja ovat tukiopetus, osa-aikainen erityisopetus sekä opetukseen osallistumisen edellyttämät tulkitsemis- ja avustajapalvelut, muut opetuspalvelut sekä erityiset apuvälineet.

Tukiopetuksella tuetaan oppijaa, joka on tarvitsee oppimiselleen lyhytaikaista tukea. Tukiopetuksessa olennaista on monipuolinen menetelmien ja materiaalien valinta, yksilöllisesti suunnitellut tehtävät, ajankäyttö ja ohjaus. Tärkeä huomio on ennakoivan tukiopetuksen mahdollisuus, jossa opittaviin asioihin perehdytään etukäteen. Ennakoiva tukiopetus antaa hyvän mahdollisuuden oppimisen tai tarkkaavuuden haasteista johtuvaan ei-toivottuun oppituntikäyttäytymiseen vaikuttamiseen.

Osa-aikainen erityisopetus muun opetuksen ohessa on mahdollista kaikilla tuen tasoille. Osa-aikaista erityisopetusta voidaan antaa esimerkiksi kielellisten tai matemaattisten taitojen vaikeuksien, yksittäisten oppiaineiden oppimisvaikeuksien, opiskelutaitojen, vuorovaikutustaitojen tai koulunkäynnin vaikeuksien tukemiseen. Myös opetukseen osallistumisen edellyttämät tulkitsemis- ja avustajapalvelut, muut opetuspalvelut sekä erityiset apuvälineet ovat oppilaan oikeus kaikilla tuen tasoilla. Näiden maksuttomien palvelujen tarkoituksena on turvata oppilaalle oppimisen ja koulunkäynnin perusedellytykset, esteettömyys ja mahdollisuus vuorovaikutukseen kaikkina koulupäivinä.

Jakoviiva.