2.5 Yhteistyö kotien kanssa

Yhteistyö kotien kanssa on tärkeä osa sekä varhaiskasvatuksen että esi- ja perusopetuksen toimintaa. Huoltajat ovat ratkaisevan tärkeitä yhteistyökumppaneita ja ammattilaiset ovat avainasemassa toimivan yhteistyön rakentamisessa. Johto antaa toiminnalle raamit ja jokainen ammattilainen osaltaan vuorovaikutuksessa tekee arjen yhteistyöstä hyvää ja toimivaa. Toimiva yhteistyö edellyttää ammattilaisilta aloitteellisuutta ja aktiivisuutta, monipuolista viestintää ja ryhmätason lisäksi henkilökohtaista vuorovaikutusta kotien kanssa.

Vanhempien tai huoltajien ja varhaiskasvatuksen tai perusopetuksen välinen yhteistyö on tärkeää lapsen ja nuoren kokonaisvaltaisen kehityksen, oppimisen ja hyvinvoinnin kannalta. Perusopetuslain mukaan opetuksessa tulee olla yhteistyössä kotien kanssa. Myönteisen vuorovaikutuksen rakentaminen ensimmäisestä päivästä alkaen on avain toimivaan yhteistyöhön myös mahdollisesti myöhemmin tulevien haastavampien tilanteiden kohdalla. Hyvää vuorovaikutusta voidaan rakentaa esimerkiksi viestimällä koteihin niin yksittäisen lapsen tai nuoren kuin koko ryhmän onnistumisista sekä positiivisia kuulumisia ryhmän arjesta ja toiminnasta.

Kauden alkaessa vanhempainilloissa on hyvä oman ryhmän tai luokan aikuisten lisäksi mahdollisuuksien mukaan tehdä tutuiksi myös varhaiskasvatuksen ja koulun muuta henkilöstöä. Tällainen, vaikka pikainenkin, esittäytyminen helpottaa yhteistyötä myöhemmin tarvittaessa. Vanhempainillat on hyvä rakentaa keskusteleviksi ja osallistaviksi ja niiden rungosta voi tiedottaa koteja etukäteen. Samoin oppimiskeskustelujen ja muiden pedagogisten tai monialaisten palaverien valmistelu tulee suorittaa huolella ja antaa mahdollisuuksien mukaan kodeille aikaa valmistautua teemoihin etukäteen. Jos lapsen tai nuoren käyttäytymisestä, oppimisesta tai koulunkäynnistä herää huoli, on hyvä ottaa koti mahdollisimman nopeasti mukaan keskusteluun tuen suunnittelemiseksi ja toteuttamiseksi

Tullaan tutuiksi

Vanhempiin tutustuminen ja vuorovaikutus heidän kanssaan lisää ymmärrystä lapsesta tai nuoresta ja tukee näin kasvattajia varhaiskasvatuksen ja opetuksen suunnittelussa ja toteuttamisessa. Yhteistyön merkitys on erityisen tärkeää lapsen aloittaessa varhaiskasvatus- ja koulupolkuaan. Tutustumiselle on tärkeä antaa aikaa, tarjota vanhemmille mahdollisuus kysyä, vastata kysymyksiin ja kuunnella. Yhteistyö myös lisää kotien osallisuutta sekä kiinnostusta oppimisen ja kasvun tukemiseen. Kotien hyvä suhde päiväkotiin tai kouluun heijastuu myös lapsiin ja nuoriin ja vaikuttaa muun muassa kouluun kiinnittymiseen, motivaatioon ja asenteisiin.

Yhteistyön merkitys korostuu alkuvaiheen lisäksi varhaiskasvatus- ja koulupolun siirtymävaiheissa. Nivelvaiheyhteistyö sekä yhteistyö uuden ryhmän huoltajien kanssa tulee suunnitella ja toteuttaa huolella. Yhteistyön tarve ei lasten kasvaessa lopu tai vähene, se vain ehkä muuttaa muotoaan. Varhaiskasvatusmaailmassa lapsen huoltajat tavataan päivittäin lasta päivähoitoon tuodessa ja sieltä kotiin hakiessa. Koulun alkaessa tämä luonteva vuorovaikutus loppuu ja yhteistyön eteen on tehtävä enemmän töitä. Koulun ja kodin välisen yhteistyön määrä riippuu paljon sitä tekevistä ihmisistä.

 

Kotien kanssa tehtävän yhteistyön määrä vähenee lasten kasvaessa.

 

Alakoulun luokanopettajajärjestelmässä monilla luokilla viikkoviestit kertovat menneen viikon asioista ja tulevista tapahtumista. Yläkouluun siirtyessä viestien määrä vähenee radikaalisti, vaikka  yhteistyö on jopa sitä tärkeämpää, mitä vanhemmaksi lapsi kasvaa, koska itsenäistyessään nuoret eivät enää välttämättä jaa huoltajiensa kanssa koulussa tapahtuvia asioita. Pahimmassa tapauksessa koti ei tiedä yhtään, mitä koulussa tapahtuu yläkouluaikana. Ammattikasvattajina meidän on äärettömän tärkeää huolehtia yhteistyön ja vuorovaikutuksen rakentamisesta ja ylläpitämisestä. Vanhempia ei saa jättää ulkopuolelle, tiedottaminen on tärkeää!

Osallisuus toimivan yhteistyön perustana

Huoltajien osallisuutta ja kodin kanssa tehtävää yhteistyötä tukee säännöllinen tiedottaminen ja kuulumisten välittäminen varhaiskasvatus- tai kouluarjesta. Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen päivittäiset kohtaamiset vanhempien kanssa mahdollistavat tiiviin yhteistyön. Koulumaailmassa opettajan ja muiden ammattilaisten on tärkeä pohtia tapoja, joilla kodit pidetään tietoisina ja osallisena koko koulun, oman luokan tai oman oppiaineen asioista. Tärkeää on myös mahdollistaa kotien osallisuus toiminnan suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Vanhempi on lapsensa ja nuorensa paras asiantuntija ja yhteistyöllä tuetaan kasvatuksen ja opetuksen järjestämistä niin, että jokainen saa kehitystasonsa ja tarpeidensa mukaista tukea ja ohjausta.  Yhteistyön lähtökohtana tulisi olla tasavertaisuus, luottamus ja kunnioitus. Kunnioitus näkyy toisen arvostamisena ja hyväksymisenä. Kunnioittaminen rakentaa ilmapiiriä, jossa kaikilla on mahdollisuus ilmaista ajatuksiaan ja kokemuksiaan. Yhteistyöllä kodit ja ammattikasvattajat tukevat niin lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä kuin oppimista kuin hyvinvointia ja turvallisuutta.

Huoltajia ei välttämättä aina ole helppoa saada yhteistyöhön kiireidensä tai vaikkapa omien huonojen koulukokemustensa vuoksi. Huoltajilla saattaa olla elämässään omia kriisejä, kielteisiä asenteita yhteistyötä kohtaan tai esimerkiksi kielen ja kommunikaation vaikeuksia. Vastuu yhteistyön rakentamisesta ja ylläpitämisestä on meillä ammattilaisilla. Yhteistyön onnistumiseksi tarvitaan henkilöstön aloitteellisuutta ja henkilökohtaista vuorovaikutusta huoltajien kanssa sekä muutoin monipuolista viestintää.  Tämä on tärkeää muistaa erityisesti haastavissa tilanteissa ja pohtia, kuinka omalla toiminnallamme varmistamme tiedon kulun ja välttämättömän yhteistyön onnistumisen.

Seuraavaksi pääset näkemään eri ikäisten lasten ja nuorten kanssa työskentelevien arjen ammattilaisten mietteitä kotien kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Videoilla keskustelevat varhaiskasvatuksen erityisopettaja, alakoulun luokanopettaja, yläkoulun aineenopettaja sekä erityiskoulun erityisopettaja, tuoden jokainen oman kokemuksensa ja näkemyksensä keskusteluun.

Ensimmäisessä videossa keskustellaan yhteistyön rakentamisesta.

Videon kesto 05:36

 

Toisessa videossa keskustellaan kehittyvästä yhteistyöstä.

Videon kesto 04:12

 

Kolmannessa videossa keskustellaan myönteisistä viesteistä.

Videon kesto 04:35

 

Neljännessä videossa keskustellaan, kuinka ylläpitää kasvun asennetta ja vahvuuksien kautta päästä haasteista kasvuun.

Videon kesto 05:11

 

Viidennessä videossa keskustellaan yhteistyöstä lapsen ja nuoren parhaaksi.

Videon kesto 04:04

 

Kuudennessa videossa keskustellaan keinoista, joilla saadaan yhteistyö kotien kanssa kukoistamaan.

Videon kesto 04:10

 

Kynä ja paperi.Saitko videolta uusia ideoita yhteistyön tekemiseen? Tai vahvistuiko ajatuksesi hyvästä ja toimivasta tavasta?  Perinteisiä yhteistyön muotoja ovat vanhempainillat sekä oppimiskeskustelut. Minkälaisia muita tapoja tehdä yhteistyötä huomasit ammattilaisten kertomana? Voisiko yhteistyö joskus olla vähemmän muodollista tai rennompaa? Mitähän vaikutuksia tällä olisi vuorovaikutukseen?

Parhaat käytänteet pääsevät nyt esille. Paljasta oman ikäryhmäsi Mentimeterissä toimivimmat tavat rakentaa hyvää yhteistyötä yleisellä tasolla koko ryhmän, päiväkodin, luokan tai koulun tasolla.

Varhaiskasvatus- ja esiopetus

 

 Alakoulu

Yläkoulu

 


Tukea arkeen!-oppaan kansi

 

Voit lukea lisää Tukea arkeen!-julkaisun sivuilta 52-54.

 

Jakoviiva.

Olet nyt käynyt läpi moduulin käyttäytymisen tukemisen keinoista psykososiaalisessa oppimisympäristössä. Lue vielä yhteenveto seuraavalta sivulta ja tee moduulin testi. Testin jälkeen pääset siirtymään eteenpäin oppimaan käyttäytymisen tukemisesta osana pedagogista oppimisympäristöä.

Jakoviiva.