Vuoroin vaikutamme, mutta mikä kaikki vaikuttaakaan vuorovaikutukseen

Kasvattajalla on keskeinen merkitys ryhmänsä myönteisten vuorovaikutussuhteiden muodostumisessa ja ylläpitämisessä. Kuten edellisellä sivulla luit, vaikuttaa kasvattajan ja oppijan välinen opetusvuorovaikutus sekä oppijan sosiaalisiin taitoihin ja käyttäytymiseen että oppimistuloksiin ja motivaatioon. Lämmin suhde kasvattajan ja oppijan välillä vahvistaa lapsen ja nuoren emotionaalista turvallisuudentunnetta ryhmässä. Tämä turvallisuudentunne mahdollistaa oppijan keskittymisen taitojen harjoitteluun ja motivoi oppijaa asettamaan tavoitteita ja ponnistelemaan niiden saavuttamiseksi.

 

Puhekuplat: tervetuloa. lika voisi auttaa sinua, mitähän toi ajattelee musta, kuka kuuntelisi minua, mitä kuuluu.

 

Suhde lapseen tai nuoreen lähtee rakentumaan heti ensimmäisestä yhteisestä hetkessä. Aikuisen tulee olla samalla aktiivinen vuorovaikutuksen rakentaja ja sensitiivinen lapsen tai nuoren havainnoija. Tutustuttaessa on tärkeä antaa lapsen tehdä aloitteita, jolloin kasvattajan tärkeäksi tehtäväksi jää oleminen valppaana näille ehkä hennoillekin aloitteille.

Useimmiten suhde lapseen tai nuoreen muodostuu ilman suurempia ponnisteluja, mutta toisinaan suhteen muodostaminen voi vaatia enemmän aikaa, työtä ja sensitiivisyyttä. Esteenä vuorovaikutuksen rakentumiselle voi olla esimerkiksi lapsen tai nuoren käyttäytyminen. Kasvattaja saattaa kokea vaikeaksi lähestyä lasta tai nuorta, joka käyttäytymisellään kaikin tavoin osoittaa, että ei ole kiinnostunut aikuisen huomiosta. Lapsi tai nuori saattaa myös käyttäytyä tavalla, joka herättää kasvattajassa pelkoa. Näissä tilanteissa tarvitaan kärsivällisyyttä ja vahvaa ammatillisuutta. Tilanteesta kannattaa keskustella kollegan tai esimerkiksi esihenkilön kanssa, jolloin on mahdollista yhdessä löytää keinoja vaikeassa vuorovaikutustilanteessa toimimiseen.

Esteen kohtaamiselle voi aiheuttaa myös vaikkapa niinkin yksinkertainen asia kuin kiire. Kiirettä arkeen tuovat niin arjen järjestelyt ja aikataulut kuin halu saada kaikki opetussuunnitelman määrittelemät asiat hyvin tehtyä. Tuntuu, että ei ole aikaa muulle, kun täytyy kiirehtiä eteenpäin opetettavassa asiassa. Todellisuudessa tilanne voi olla ihan toinen. Kun antaa arjessa aikaa lasten ja nuorten tarpeista lähtevälle kohtaamiselle, saattaa turha hässäkkä vähentyä ja aikaa riittää paremmin myös asiasisältöön.

Välittävällä vuorovaikutussuhteella on väliä

Helppo ja heti käyttöön otettava keino edistää käyttäytymistä tukevaa oppimisympäristöä on aikuisten ja oppijoiden vuorovaikutuksen tarkastelu ja sen laadun parantaminen. Välittävä, lämmin suhde lasten, nuorten ja aikuisten välillä lisää luottamusta, turvallisuutta ja  toivottua käyttäytymistä. Lisäksi se parantaa kouluunkiinnittymistä, oppimistuloksia ja motivaatiota. Myönteinen vuorovaikutus on yksi avain myönteisen käyttäytymistä ja oppimista tukevan psykososiaalisen oppimisympäristön rakentamiseen.

Tutustu seuraavan diaesityksen avulla vuorovaikutukseen ja kohtaamiseen vaikuttaviin asioihin. Diaesitys sisältää pieniä tehtäviä, joiden avulla saat arvioida itseäsi kohtaajana. Diaesityksen saa suurennettua koko näytön kokoiseksi esityksen oikean alakulman nuolisymboleista.

 

 

Jakoviiva.

 

Muistitaulu: muista hymy, heitä ennakko-olettamukset romukoppaan, anna aikaa, kehu ja kannusta. käyttäuýtyminen on aina viesti tarpeesra, huomioi moninauisuus kaikessa toiminnassasi kuuntele ja kuulelasta käsitteillä on väliä ota huoli puheeksi rohkeasti.

 


Halutessasi voit lukea lisää vuorovaikutuksesta ja kohtaamisesta ja löytää valmista materiaalia kohtaamisen sekä kieli- ja kulttuuritietoisen työotteen tueksi:

 


Tukea arkeen!-oppaan kansi

 

Voit lukea lisää positiivisen vuorovaikutussuhteen luomisesta ja ylläpitämisestä myös  Tukea arkeen!-oppaan sivuilta 41-44

 

Jakoviiva.

Olet nyt tutustunut vuorovaikutukseen, kohtaamiseen ja kommunikaatioon liittyviin asioihin ja päässyt arvioimaan itseäsi. Minkälaisena kohtaajana näyttäydyit itsearvioinnin perusteella? Olisiko vielä jotain, jota voisit ottaa mukaasi ja tehdä vuorovaikutuksesta lasten ja nuorten sekä kollegoiden kanssa vielä parempaa? Siirry nyt eteenpäin oppimaan lisää myönteisen ilmapiirin ja psykologisen turvallisuuden merkityksestä sekä osallisuudesta ja yhteisöllisyydestä.

Jakoviiva.