Toimintamallin kehittäminen omassa yhteisössä

Oletko jo vakuuttunut myönteisen käyttäytymisen tuen voimasta ja mahdollisuuksista? Vahva tutkimusperustaisuus ja näyttö tukee toimintamallin käyttöönottoa. Myönteinen käyttäytymisen tuki on sitä vaikuttavampaa, mitä vahvemmin yhteisön kaikki jäsenet sitoutuvat mallin mukaiseen toimintaan.

Yhteisöllisen myönteisen käyttäytymisen tuen (SW-PBIS) toimintamallin käyttöönoton pohjana varhaiskasvatus- tai kouluyhteisössä tulee tunnistaa oman yhteisön kehittämistarpeet sekä ne tilanteet tai paikat, joissa ei-toivottua käyttäytymistä ilmenee. Näiden kehittämistarpeiden pohjalta käynnistetään yhteinen suunnittelu. Alla näet koottuna kymmenen keskeistä huomioitavaa tekijää, kun suunnitellaan yhteisöllisen myönteisen käyttäytymisen tuen käyttöön ottamista ja kehittämistä omassa yhteisössä:

 

Kuten edellisen sivun videoluennossa kuulit on yhteisöllisen myönteisen käyttäytymisen tukemisen ProKoulu– ja ProVaka -toimintamalleja on kehitetty Suomessa vuodesta 2013 alkaen Opetus- ja Kulttuuriministeriön rahoituksella Itä-Suomen ja Jyväskylän yliopiston sekä Niilo Mäki Instituutin yhteistyönä. ProKoulu ja ProVaka tarjoavat yhteisöille struturoidun ja ohjatun mallin yhteisöllisen myönteisen käyttäytymisen tuen implementointiin. Näistä kouluihin suunnattu ProKoulu-malli on arvioitu Kasvun tuen menetelmäarviossa keväällä 2023 vahvan vaikuttavuusnäytön menetelmäksi.

 

Kasvun tuen arvioima Vahvan vaikuttavuusnäytön menetelmä Kasvun tuen arvioima Vahvan vaikuttavuusnäytön menetelmä Kasvun tuen arvioima. Vahvan vaikuttavuusnäytön menetelmä. ProKoulu-toimintamalli perustuu yhteisölliseen myönteisen käyttäytymisen tuen malliin (SW-PBIS) koko koulun lähestymistapa käyttäytymisen ongelmien ennaltaehkäisemiseen ja kohtaamiseen kouluyhteisössä tukee kaikkien oppilaiden sosiaalisten ja välillisesti myös akateemisten taitojen oppimista usean vuoden mittainen tiimiperustainen kehitysprosessi, jossa kehitetään koulun toimintakulttuuria, opettajien kasvatusosaamista ja oppilaiden käyttäytymisen ohjaamista prosessin aikana mm. määritellään yhteiset kasvatukselliset tavoitteet, toimintaohjeiden eri tilanteisiin, toimintaohjeiden mukaisen käyttäytymisen opettaminen, toivotun käyttäytymisen vahvistaminen palkitsemalla, työrauhan tukeminen oppitunneilla ja puuttuminen ei-toivottuun käyttäytymiseen yhteisesti sovituilla tavoilla toimintamallin implementointi toteutetaan ProKoulu-ohjaajien, kuntatoimijat, koulun henkilöstö, oppilaat ja opettajat keskeisenä koulun ProKoulu-tiimi, joka organisoi ja suunnittelee kehittämistyötä sekä toteuttaa seurantaa menetelmää voidaan toteuttaa sekä ala- että yläkouluissa https://www.prokoulu.fi/.

 


Tukea Arkeen! -oppaan kansi.

 

Voit lukea lisää yhteisöllisestä myönteisestä käyttäytymisen tuesta Tukea arkeen!-oppaan sivuilta 15-18, 93-94

 

Lisäksi löydät Tukea arkeen!-oppaan liitteestä 1 s. 97-99 ohjeen sekä lomakepohjan tueksi yhteisöllisen myönteisen käyttäytymisen tuen toimintamallin kehittämiselle omassa varhaiskasvatus- tai kouluyhteisössä.

Jakoviiva.

Hienoa, olet nyt käynyt läpi verkkokurssisarjamme toisen osan ensimmäisen moduulin! Olet pohtinut erilaisia lapsia ja aikuisia sekä oppinut myönteisen käyttäytymisen tukemisen tutkimusperustaisesta joustavasti tehostuvasta mallista. Siirry seuraavaksi moduulin yhteenvetoon ja testiin ja varmista näin oppimisesi.

Jakoviiva.