1.2 Talon aikuiset

Lapselle päiväkoti tai koulu on kokonaisuus ja käyttäytymisen tukemisen perustana on koko yhteisön toiminta. Aikuisten välinen yhteistyö, yhteinen näkemys tavoitteen mukaisesta käyttäytymisestä ja samansuuntainen toiminta käyttäytymisen ohjaamisessa ovat keskeinen edellytys toimivalle myönteiselle käyttäytymisen tuelle.  Varhaiskasvatus- tai kouluyhteisössä onkin siksi tärkeää pedagogisen henkilöstön lisäksi tiedottaa ja opastaa kaikkia yhteisön aikuisia sovituista käyttäytymisodotteista ja toimintatavoista.

Kuten edellisessä oppitunnissa huomasimme, tulevat lapset ja nuoret varhaiskasvatus- tai kouluarkeen mukanaan mitä erilaisimpia asioita. Aikuisia tarkasteltaessa näitä asioita on vähintään yhtä paljon. Myös aikuisten lähtökohdat ja tilanteet vaihtelevat ja lisäksi aikuisten kohdalla monet toimintamallit ovat muotoutuneet ja vakiintuneet vuosien tai vuosikymmenten ajan ja yhteisen mahdollisesti uusien toimintamallin luomiseen ja vakiinnuttamiseen onkin yhteisössä varattava riittävästi aikaa. Muutos on mahdollista, mutta se ei tapahdu hetkessä. Tärkeää on yhteinen keskustelu, pohdinta, näkemysten kuuleminen ja yhteisen ymmärryksen rakentaminen oman yhteisön toimintakulttuurista.

Kurkista nyt aikuisten reppuihin. Mitä kaikkea myös meidän matkassamme töihin kulkeutuu.

 

 

Jakoviiva.

Kynä ja paperi.Pohdi ja kirjaa itsellesi, mitä tuot mukanasi työpaikalle juuri tänään tai tällä viikolla? Onko kassissasi samoja asioita kuin heti loman jälkeen tai vaikkapa juuri ennen kesälomaa? Mihin asioihin voit tai et voi vaikuttaa? Entäpä, mitä yhteistä talon aikuisilla erilaisuudesta huolimatta tulisi olla,  jotta käyttäytymisen myönteinen tuki yhteisössä on mahdollista? Minkälaista yhteistyötä toivot oman ammattiryhmäkollegoiltasi entäpä moniammatillisesti?

Kirjaa vielä pohdintasi tulokset, toiveesi yhteistyölle Mentimeteriin.

Toiveeni yhteistyölle

Jakoviiva.