Kurssin lähtökohdat ja alkuarviointi
Kurssin lähtökohdat ja painotus
Tällä verkkokurssilla opit yleisesti menetelmien, toimintamallien, ohjelmien ja interventioiden implementoinnista. Kurssi painottuu kuitenkin näyttöön perustuvien menetelmien implementointiin lapsi- ja perhepalveluissa. Esimerkeissä painottuvat lasten ja nuorten psykososiaaliset menetelmät. Tämän vuoksi alkuun on hyvä selventää hieman, mitä näyttöön perustuvalla toiminnalla tarkoitetaan.
Mitä on näyttöön perustuva toiminta?
Näyttöön perustuva toiminta (NPT) (engl. evidence-based practice, EBP) tarkoittaa parhaan saatavilla olevan tieteellisen tiedon harkittua käyttöä päätöksissä, jotka koskevat esim. sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakkaana olevaa lasta tai perhettä.
Alla olevassa videossa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen johtava asiantuntija Taina Laajasalo kertoo näyttöön perustuvasta toiminnasta lapsi- ja perhepalveluissa. Videon kesto on 4:06 min.
Miten näyttöön perustuva toiminta liittyy implementointiin?
Mahdollisimman vaikuttavien menetelmien tunnistaminen ja valitseminen tutkimusnäytön pohjalta olemassa oleviin haasteisiin vastaamiseksi on olennainen osa näyttöön perustuvaa toimintaa. Menetelmän implementointi eli käyttöönotto sekä kaikki toiminta, joka liittyy toiminnan ylläpitoon ja käytäntöihin juurruttamiseen, on toinen keskeinen osa näyttöön perustuvaa toimintaa.
Siirry seuraavaksi tekemään alkuarviointi, jossa kartoitetaan perehtyneisyyttäsi näyttöön perustuvaan toimintaan.