Yhteenveto ja oppimistehtävä – Viestinnän merkitys implementoinnissa

Johdanto banneri

Viestintä muutostilanteessa

  • Muutostilanteiden viestintään liittyen tulee määritellä muutoksen kohde, viestinnän tehtävä muutostilanteessa ja se, miten informointia tehdään (määrä, ajoitus). Kaikessa viestinnässä tulee muistaa muutoksen tavoite ja muutoksen edistäminen.
  • Viesti mieluummin liian ajoissa kuin liian myöhään.
  • Viestinnän tulee olla monikanavaista. Ei riitä, että lähettää vain yhden viestin yhteen viestintäkanavaan.
  • Viesti selkeästi niin, että viestin pointtia ei tarvitse lukea rivien välistä. Viesti suoraan, älä kiertele mahdollisia ikäviä seurauksia.
  • Pelkkä informointi ei riitä, tarvitaan myös keskustelua. Esihenkilöiden on kuunneltava työntekijöitä ja heidän ajatuksiaan.
  • Keskiössä on dialogisuus (sekä ulkoinen että sisäinen). Dialogia voidaan kuvata yhdessä ajattelemiseksi. Se on tasavertaista ja kaikkien mielipiteet ovat yhtä arvokkaita tittelistä riippumatta.
  • Muutostilanteessa tulee huomioida sen herättämät tunteet. Ne voivat olla positiivisia (innostus, uuden oppimisen riemu) tai negatiivisia (huoli, pelko). Negatiiviset tunteet voivat herättää muutosvastarintaa. Sitä ei nujerreta vain entistä tiiviimmällä informoinnilla ja tiedon jakamisella.
  • Keskeistä on luottamuksen luominen koko organisaation sisällä ja läsnäolo. Dialogi vaatii luottamusta.

jakoviiva

Viestinnän merkitys implementoinnissa

  • Oikeanlainen ja tarkoituksenmukainen viestintä edistää implementoinnin onnistumista.
  • Implementoinnin viestintä liittyy tiedon jakamiseen, motivaation luomiseen ja muutoksen selkeyttämiseen.
  • Viestintä edesauttaa yhteisen ymmärryksen luomista ja toimii siltana johdon ja työntekijöiden välillä. Työntekijät antavat todennäköisemmin palautetta, kun he tuntevat olevansa osa prosessia.
  • Viestinnän kautta voidaan tunnistaa implementoinnin esteitä ajoissa.
  • Erilaisia viestinnän keinoja implementoinnissa ovat työpajat, sisäinen tiedotus (uutiskirjeet, sähköposti, intra) ja palautteen kerääminen.

jakoviiva

Testaa lopuksi tietämyksesi muutosviestinnästä ja viestinnän merkityksestä implementoinnissa. Tehtävä koostuu oikein/väärin-väittämistä. Tehtävän voi suorittaa niin monta kertaa kuin haluaa.